Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fantastisk smag:-))  (Læst 1369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
Sv: Fantastisk smag:-))
« Svar #15 Dato: 27 Oktober , 2012, 10:39 »
Htm...Maran er foreløbig anbefalet. Hvilke erfaringer har I med plymoth Rock?
Har siddet og søgt lidt in diverse tråde. Kan man mon få velsmagende kød fra "industriens høne" hvis man lader den opvokse på samme måde som andre fritgående høns?
Tænkte bare at den jo er hurtigere voksende. Hvordan smager kødet mon i forhold til gourmetracen Maran;-)
VH Pernille

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #16 Dato: 27 Oktober , 2012, 10:53 »
Jeg har ikke selv prøvet at smage en plymo, men rygtet siger at de er noget trævlede i kødet pga den hurtige vækst. Der er heller ikke mange, som prøver dem mere end én gang, da det er lidt deprimerende at se på høns som ikke kan stå på benene.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #17 Dato: 27 Oktober , 2012, 10:55 »
Jeg har ikke selv prøvet at smage en plymo, men rygtet siger at de er noget trævlede i kødet pga den hurtige vækst. Der er heller ikke mange, som prøver dem mere end én gang, da det er lidt deprimerende at se på høns som ikke kan stå på benene.
Jeg købte i min iver efter hjemmelavet kylling til fryseren en håndfuld slagte plymo'er. Desværre døde 4 den første dag pga. en ondsvag skruk, men de to der er tilbage lever endnu. De æder, skider og drikker. De er ikke kønne, faktisk er den ene så stor, at den ligner en svamp der har suget vand :o. Det gør jeg ikke igen.

Hvad med La Bresse? Det skulle være en af de allerfineste slagteracer der findes. http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=27674.0
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2012, 11:03 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #18 Dato: 27 Oktober , 2012, 12:30 »
Jeg har hørt at der er stor forskel på de hvide og de tværstribede plymo'er. Er der nogen der ved om de tværstribende er bedre (læs langsommere og mere naturligt voksende) end de hvide?
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 27 Oktober , 2012, 12:33 »
De tværstribede er helt sikkert længere tid om det, end de hvide... de tværstribede er jo en "ordenlig" race, hvor der også findes flere farvevarianter.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 27 Oktober , 2012, 13:06 »
Bedømt ud fra diverse fotos, youtubefilm og bøger vil jeg mene følgende:

En industriplymo er ikke det samen som en raceplymo. Uanset om begge måtte være hvide. En industriplymo må reelt være blandet med noget andet. Den ligner de såkaldte Cornish X eller Cornish Rocks i fx USA, der netop er blandinger og/el. hybrider med bl.a. plymo i. Og lige som de danske industriplymoer har den enorm tilvækst og problemer med ben, og i længden også hjertet.

Det er muligt, at der også er en forskel på raceplymo i hvid og i tværstribet. Men den er nok ikke ret stor. Begge er klassiske racehøns som ikke er klar til slagtning efter hverken 5 eller 7 uger.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #21 Dato: 27 Oktober , 2012, 14:44 »
Er der nogen der ved hvornår race plymoer er klar til slagt? Og hvordan kødkvaliteten er?
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger