Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns sover og skider i redekassens :-(  (Læst 7171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fredefup

• Passiv bruger
Mine høns sover og skider i redekassens :-(
« Dato: 24 Oktober , 2012, 20:32 »
Hej.
Jeg har i foråret lavet et hønsehus i enden af vores skur hvor vi så nu har 7 høns gående, mit problem er at hønsene skider i redekasserne, de sover i dem hvilket ikke er et problem men har hørt at de også skider der hvor de sover. I starten sad de oppe på kanten af kasserne og sov, men satte så et skråt "tag" på kasserne så de ikke kunne sidde der for at se om det ville få dem væk fra dem men de rykkede så bare ind i kasserne og sov, jeg har 4 rækker lægter derinde de kan sove på men de er faktisk aldrig oppe på dem, skyldes det at de er for tykke (55x45 mm) og ikke kan sidde ordentligt på dem eller er det bare noget jeg må leve med? Nogle af hønsene sover endda på jorden inde i hønsehuset. Håber der er nogen som kan hjælpe mig.

Mvh. Brian

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: Mine høns sover og skider i redekassens :-(
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2012, 20:53 »
Har du prøvet at se hvad der sker hvis du efter mørket er faldet på, sætter dem op på pindene?
Nogle gange efter det efter et par aftener...

Offline Fredefup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2012, 21:02 »
Nej har godt nok ikke prøvet at flytte dem op på pinden når mørket er faldet på, må jeg hellere prøve en dag.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2012, 21:06 »
jeg har 4 rækker lægter derinde de kan sove på men de er faktisk aldrig oppe på dem, skyldes det at de er for tykke (55x45 mm) og ikke kan sidde ordentligt på dem

De har muligvis for skarpe kanter efter hønsenes smag. Prøv at høvle kanterne der vender opad.

Det er nu heller ikke alle høns der foretrækker at sidde på pinde. Hos mig er det kun ca halvdelen. Og jeg lader dem selv vælge om de vil bruge pind eller gulv at sove på.
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2012, 21:18 »
Du kan også spærre af for redekasserne, dog skal du så huske at fjerne afskærmningen tidligt om morgenen, så ikke damerne skal stå i kø  ;D.
Vores vælger også selv om de vil sidde på pind eller gulv, men redekasserne vil jeg ikke have de sover i.
Dog er jeg ret glad for at vores alle har lært at sidde på pind, nu vi ret tit er plaget af rotter <R

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:01 »
Alle mine ønsker at sidde på pinde, som alle er høvlet runde på oversiden. De sad også på rugekassen, så den er nu flyttet. Årsagen her er at der er dannet 2 grupper, 1 skruk med 3 unge haner, samt 1 stor hane med 2 koner, den sidste høne bliver moppet af alle. Jeg har 2 rum, så nu sidder skrukken med sine i et rum, i det andet har jeg konstrueret "skillerum" på pindene, for jeg vil have at alle har plads på en pind. Hver aften checker jeg at alle sidder godt, hvad de oftest gør, ellers flytter jeg faktisk rundt på dem. Det har jeg gjort i 3 uger nu - og bliver bare ved indtil de kan finde ud af det. Underligt nok har jeg aldrig haft det problem før - eller måske ikke været opmærksom nok? Racen er også skiftet fra store oppington uden hane til dværg landhøns med hane nu.

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:29 »
Har osse lavet siddepinde af høvlede lægter! ..De bliver ikke brugt meget! ::)
Redekasserne er gamle æblekasser i træ, en solid hylde er lagt henover og der foretrækker de at tilbringe natten!? :-\
Har tænkt de måske er bange for at falde af pinden? ;D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)