Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine høns syge?  (Læst 20467 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #45 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:38 »
Det er opklaret hvem der har solgt disse kyllinger og det ser til at vedkommende ikke viste bedre selv, men havde købt æggene fra et stort rugeri. Men der sælges nu aldrig racehøns fra store rugerier, så, men uvidende kan alle jo være.

Lundy tager kontakt til vedkommende, så det hele ikke løber løbsk.

Men HVOR er Line og hvorfor er hun ikke selv interesseret i at følge tråden, som hun selv har startet ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #46 Dato: 29 Oktober , 2012, 10:46 »
Tak for opklaringen  /o
Håber sagen bliver løst af de involverede forummedlemmer i al mindelighed.
Et rugeri, der sælger hybridslagtekyllinger som værende La Bresse må være en sag for Forbrugerklagenævnet.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #47 Dato: 29 Oktober , 2012, 11:19 »
Jeg skal ikke kunne sige hvad der er sket. Kan være at La Bresse også hedder La Bresse  i industrien ligesom Plymouth Rock hybrider har samme navn som racen Plymouth Rock. /d /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #48 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:25 »
I kokkekredse er man udmærket klar over hvad en ægte La Bresse er. Men hvis det virkelig er et rugeri, der prøver at kalde deres hybriddyr La Bresse, så tror jeg bare vi pudser franskmændene på dem. De er meget ømme omkring den slags (svindel med "mærkevarer").
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #49 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:33 »
hvis ikke man selv har styr på de forskellige betegnelser af racer og hybrider, kan det hurtigt gå galt. Syns og kunne mindes en slagte hybrid der hedder labelle, og ved man ikke bedre kan det hurtigt blive til la bresse. Og igen landhøns der er sin egen race, men osse kan være en betegnelse på nogle ubestemmelige høns fra landet :o Tingene kan meget hurtigt gå i hårknude hvis man ikke selv har sat sig lidt ind i tingene og ved hvad det er man leder efter
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

jimmi 22

  • Gæst
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #50 Dato: 29 Oktober , 2012, 12:57 »
Hej folkens.

nu er jeg lige blevet gjort bekendt med at der bliver skrevet om mig herinde.
Det er er mig der har solgt disse høns til line og louise (lundy) tak til louise for mailen.
Som de fleste ved er jeg selv helt grøøn i hønse verdenen, og har købt alt lige fra  rugemaskin og lamper til hønsegård.
Det er ganske rigtig jeg har købt æggende fra et hønseri eller hva det nu hedder.
og fik at vide at det bar la bresse høns og det var gode æglægger. men som line skrev til mig i onsdags tror jeg, at det var en anden race og at det var en slagte kylling.
og ikke en æglægger.
Jeg beklager meget at dette er sket, og at jeg måske ikke selv har undersøgt om det var rigtige oplysninger jeg fik om æggende.
i sin tid da jeg fik æggene, fik jeg 90 stk til min nye maskin og at lære den lidt af kende.
eneste han skulle have var tilbage for æggende var en ny kok, fordi den gamle ikke var så god mere. og de godt kunne bruge en ny, så går jeg squ da ud fra at manden taler sandt.
jeg fik at vide det var la bresse høns og har gået i den tro siden, endtil line skrev til mig sidste uge.
og jeg har solgt dem som La bresse høns, ingen tvivl om det.
Men når folk går til angreb på mig, og beskylder mig for løgner, svindler, skurk osv bliver jeg squ lidt sur. og har taget mig selv i ikke at svine folk til, min puls og sveden løber lidt af arigskab. og ikke mindst louise s og pilegården. for kunne godt skrive lidt. men synes nu bare jeg lade dem hvile i sig selv.
Beklager meget de gener det har give med de høns, som jeg har solg til folk, og vil helt sikker undersøge nærmere næste gang jeg skal have æg udefra.
og følger nu tråden og skriv gerne hvis i mangler info,
 eller i ikke har fået svar på noget.
Venlig hilsen jimmi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #51 Dato: 29 Oktober , 2012, 13:03 »
Hej Jimmi

Så blev "den ged barberet" . Held og lykke med dit fremtidige hønsehold.

HVIS du vil lære mere om racehøns, så køb eller lån Den Skandinaviske Fjerkræ Standard fra 2004 inkl. rettelsesblade, i den er alle anerkendte racer og variteter i Skandinavien beskrevet meget nøje.
« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2012, 13:08 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #52 Dato: 29 Oktober , 2012, 13:13 »
Godt, du kom på banen Jimmi:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #53 Dato: 29 Oktober , 2012, 13:22 »
Fint at du står frem og forklarer baggrunden for hele miseren. Det er både ærligt og modigt gjort. Hatten af for dig, for du handlede jo kun i uvidenhed fordi du selv var blevet snydt. Held og lykke med dit fremtidige hønsehold.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline LineMicheelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #54 Dato: 29 Oktober , 2012, 14:25 »
Åååh Sikke en tråd :)

Line er LIGE HER  :)

Jeg er meget glad for alt den fine opbakning fra jer alle. Den første af 3 høns, blev slagtet igår og er i gokke-himlen. Men det skete ikke helt uden tårer.. Jeg var slet slet ikke klar på at skulle tage livet af kære Dagmar.. Hun var blevet så kærlig og snaksalig... Men det var lige så hårdt for mig, at se på at de ikke kunne gå uden at have meget ondt.

Jeg kontaktede sælger, men fik ingen svar på min mail.
Ringede derfor til ham dagen efter, og han forklarede at han var helt ny i det hele så han må også være blevet snydt af dem han har købt æggene af...
Det har aldrig været min mening at han skulle hænges ud for noget, jeg søgte bare svar på om der var noget galt med mine høns.
Ja de har kostet mig en del i både strøm, køb af varmelampe, varmepærer, kyllingeopstartsfoder osv... Men det er jo ikke ligesom at gå ned i en butik for at klage over en bluse der er gået op i sømmet. Det er dyr.. Levende væsner.. Jeg kender ikke mine rettigheder hvad sådant noget angår. Jeg har ingen bon..
Jeg er ked af at du har oplevet det samme Lundy! Jeg sender dig en masse kærlige tanker, samt en masse mod... For det var sgu ikke sjovt at tage livet af et lille forsvarsløst væsen... Og jeg mangler stadig 2  :'(

I må meget undskylde at jeg først kommer på tråden nu, men der har været en privatsituation der har været prioteret. Jeg er skam hverken ligeglad, eller uinteresseret.
Den stolte ejer af:
2 orpington (blå og brun)
2 kyllinger som skulle have været La Bresse, men som er af racen Plymouth Rock
2 katte
1 dejlig kæreste

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #55 Dato: 29 Oktober , 2012, 14:29 »
Det var godt du kom på banen, Jimmi. Jeg tror det er Scan Labelle, som er en slagtehybrid. Ditte har skrevet noget om den her http://candselv.blogspot.dk/2011/07/scan-labelle-som-slagtedyr.html

Labelle er jo meget tæt på Labresse og kan godt forveksles.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #56 Dato: 29 Oktober , 2012, 14:40 »
Har lige en lille kommentar, efter at have læst "hele historien"...

Der er virkelig en fin og sober tone herinde, selvom folk kan være uenige mm.

Har tidligere været bruger og admin på et meget besøgt dyre-relateret forum, og der var godt nok en del brugere, som meget hurtigt greb verbale våben, men nogen på en eller anden måde uforvarende trådte lidt ved siden af. Tonen i trådene kørte meget ofte op i en spids og der blev udvekslet virkeligt grimme påstande...

Så stor ros herfra... for at I, til trods for mistanke om fusk (til at starte med), har været sobre, objektive og holdt jer for gode til at piske en lynch-stemning op :)

Og hatten af for at sælger er kommet på banen - Som tidligere sælger i en dyrehandel kan jeg godt skrive under på, at man altså kan klokke i det selvom man har den bedste mening med sine hensigter :)
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #57 Dato: 29 Oktober , 2012, 16:09 »
Flot Jimmi /o og tak fordi du kommer ind og forklare tingenes sammenhæng.

Du er lige så stor taber i denne historie, som køberne af dine kyllinger. I har alle på den hårde måde erfaret, at man skal passe på. Jeg håber ikke, at denne oplevelse har taget modet fra dig og de andre berørte i denne sag, men lært jer at læse lidt og være forberedt ...så meget man nu kan...når der for fremtiden skal købes rugeæg eller nye fjer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #58 Dato: 29 Oktober , 2012, 17:00 »
Var det måske muligt at få oplyst hvor de rugeæg oprindeligt kommer fra ?? mere så andre ikke ryger i samme situation.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

jimmi 22

  • Gæst
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #59 Dato: 29 Oktober , 2012, 17:20 »
Lene de kommer fra en hønseri eller hva det nu hedder
Og de er stemplet med dato og det hele. Og de kommer fra En mindre by som hedder brejning