Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine høns syge?  (Læst 20338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #15 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:03 »
Her er lige et billede af et par La-bresse haner og en høne, til sammenligning.
Hilsen
Peter

Offline LineMicheelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #16 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:13 »
Det kan jo kun være playmouth rock så...
De er tungere end vores orpington, som er 6-7 måneder... Og de er jo kendt for at være tunge damer...
Når vi løfter på de "små" kyllinger, kan man mærke at det bare er massivt, det der er under fjerpelsen..

Puuuh kan slet ikke bære at de så har haft ondt... Og synes det er lidt slemt at jeg har fundet sælger herinde.... :|
Den stolte ejer af:
2 orpington (blå og brun)
2 kyllinger som skulle have været La Bresse, men som er af racen Plymouth Rock
2 katte
1 dejlig kæreste

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #17 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:17 »
Puuuh kan slet ikke bære at de så har haft ondt... Og synes det er lidt slemt at jeg har fundet sælger herinde.... :|

Jeg forstår din frustration. Der er brådne kar overalt - desværre.

Admin - what to do?
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #18 Dato: 24 Oktober , 2012, 23:48 »
Jeg har brugt funktionen 'Rapporter til moderator', da jeg synes vi skal den slags misbrug af Forum til livs.

Forum er ikke bedre end vi selv gør det, så vi har alle en pligt til at gøre opmærksom på eventuelle misbrug.

Når det er sagt skal man så også passe på ikke at misbruge muligheden for at gribe ind fra Admin's side. Der kan ske fejl ifm handler, som ikke umiddelbart var forudsigelige for køber/sælger. Så alt med måde.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #19 Dato: 25 Oktober , 2012, 09:13 »
Det er ihvertfald ikke racen La Bresse.

Og hvordan sådanne ting sker. Tja måske folk ikke gider sætte sig ind i det de har, måske bliver de selv snydt og ved ikke bedre og heller ikke vil vide bedre, eller måske er de bare s.... ligeglade.

Det ses jo også at mange tror at hybrid høns virkelig er racehøns. Men det er da også forvirrende at industri "Plymouth Rock" hedder det samme som racen Plymouth Rock.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #20 Dato: 25 Oktober , 2012, 11:40 »
Jeg ved ikke lige, hvordan du forestiller dig, at admin kan gribe ind, Erik?
Vi kender jo ikke til hvilke handler, der foregår, ligesom vi jo ikke ved, hvad der går i de forskellige medlemmers hønsegårde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #21 Dato: 25 Oktober , 2012, 21:24 »
Jeg forestillede mig at man bagom Forum prøvede at få sælgers forklaring på det skete.
Er der ikke tale om bevidst snyd er der ikke mere i 'sagen', men er der tale om bevidst snyd er det jo en anden sag.

Vi kan ikke gøre meget ved hvad der handles på DBA, G&G eller Forum, men vi kan vel godt have nogle retningslinier for HVORDAN man handler via Forum.

Hvis vi ikke 'behandler' hinanden pænt i diverse indlæg herinde, gribes der ind med en løftet pegefinger eller måske endda en advarsel. Det er vel ligeså alvorligt hvis folk snyder hinanden herinde som hvis de ikke 'taler' pænt til hinanden.

Ihvertfald anfægter det tilliden til Forum, hvilket jeg personligt synes er utroligt synd.
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2012, 21:33 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #22 Dato: 26 Oktober , 2012, 20:28 »
At "tale" grimt foregår jo på forum, her kan vi gribe ind.
Diverse handler er for så vidt forum uvedkommende, vi stiller ganske vist spalteplads til rådighed til annoncer, men handlerne foregår udenfor forums regi.

De moderatorer og administratorer, der er her på forum bruger rigtig meget kostbar fritid på at holde forum kørende. Uden at have spurgt de andre, kan jeg med stor sikkerhed sige, at ingen af os har ekstra tid, vi kan afsætte til at forske i hvem, der har købt hvad af hvem, til at høre begge sider af en sådan sag og endelig har vi jo slet ikke mandat til at gribe ind, hvis der skulle være nogen, der snyder.

Jeg synes, det er rigtig trist, hvis nogen snyder, men det er nok desværre sådan, at der altid er nogen, der er lidt flossede i kanten, og endelig er der måske også de gange, hvor nogen uden grund i virkeligheden føler sig snydt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #23 Dato: 26 Oktober , 2012, 22:51 »
Jeg er klar over at der er et antal frivillige der bruger ganske meget tid (fritid) på at Forum kan fungere.
Stor respekt for det og det er meget værdsat af mig, og med garanti også af et stort antal af andre medlemmer.

Jeg er også helt med på at det er svært at 'police' alt hvad der foregår herinde. Og da noget af det der foregår, vil være i gråzone-områder, kan det blive endda meget tidskrævende. Men det var så heller ikke meningen.

Men tråden her indikerer et klart 'misbrug' af Forum til at sælge noget af ringe værdi (Plymouth Rock slagtehybrid) for noget der burde have en noget højere værdi (racerene La Bresse).

Så sagen kan jo relativt let afsluttes ved en kontakt til det medlem der er sælger af disse kyllinger.

'Vi har noteret os, at du, via dette Forum, tilsyneladende, har formidlet salg af kyllinger af Plymouth Rock hybrider som værende kyllinger af racen La Bresse. Da en sådan opførsel ikke tjener dette Forums interesser, vil vi bede dig bekræfte, at du selv udreder evt tvister med dine købere, og at du fremover vil respektere dette Forums etiske regler for anstændig opførsel.

Manglende respons vil resultere i blokering af din fremtidige adgang til Forum.

Evt indsigelse senest 5 dage fra denne PM'

 
Er personen bag dette salg en 'skurk', vil der, næsten med sikkerhed, ikke være nogen reaktion på den PM der sendes, og I kan blokere fremtidig adgang til Forum for vedkommende medlem. Og Forum har ikke mistet noget, det ikke kunne leve foruden.

Er personen ikke en 'skurk' er jeg overbevist om at køber og sælger i den verserende 'sag' finder en mindelig løsning. Og at køber i så fald naturligvis vender tilbage med en 'update' her. 



 
« Senest Redigeret: 26 Oktober , 2012, 22:53 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #24 Dato: 26 Oktober , 2012, 22:58 »
Føler man sig rigtig meget snydt af en sælger her på forum, og har man kontaktet sælger og forklaret situationen,,og sælger så er bedøvende  ligeglad..så er det vel op til køber om sælgers navns skal offentliggøres..
Også med hensyn til alle de andre der måske også vil komme i den samme situation..ved ikke om det helt forkert tankegang..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #25 Dato: 26 Oktober , 2012, 23:02 »
Jeg er ikke så meget for gabestoksmetoden, men ja, det kan jo blive alternativet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #26 Dato: 27 Oktober , 2012, 09:36 »
Line, din historie gør mig simpelthen SÅ trist  :'(

Jeg har tænkt og tænkt - og er nået frem til, at forvekslingen simpelthen ikke kan være sket ved en fejl. Industri-plymo er jo ikke noget man selv ruger ud, da det er en hybrid og ikke bare  kræver en "hane" og "høne" i samme race for at lave. Dvs at sælger med 100% sikkerhed selv har købt dem som daggamle slagte-plymoer, for derefter at sælge dem til dig som La Bresse. Med andre ord, så har du egentlig købt guld og er kommet hjem med messing  :o

Line, jeg kan se på Forum at du har sat dig godt ind i sagerne inden du fik høns. Du er endda en af dem, som nåede at blive advaret inden du købte høns hos "ham fra Nyborg" - bare for at ryge i kløerne på en anden svindler, nu bare en af "vores egne"  :o
Du må på ingen måde klandre dig selv for det der er sket, du har aldrig haft kinamands chance for at gennemskue svindlen, fordi der er tale om daggamle kyllinger - dem kan man altså ikke slå op i standarden og tjekke.
Det er faktisk et rigtig ærgerligt problem du har fået på halsen, for du er desværre nødt til at slagte dine "kære" kyllinger snarest. Det er jo ikke lige nødvendigvis dét, man er klar til efter 2 måneder som hønseejer  *t

For sat... hvor er det synd for dig!

Og til dig som har snydt Line - du skulle simpelthen skamme dig  /1
Ikke alene har du snydt et enkelt medlem, du har snydt alle som gennem årene har arbejdet på at gøre FjerkræForum til et godt og rart sted at være - administratorer som medlemmer. Her er vi ellers kendt for at være ualmindeligt hjælpsomme og venlige, den "ånd" der hersker her er nurset og plejet af både admin og menige medlemmer. Der skal ikke mange rådne æbler af din slags til, før alt hvad der er arbejdet på gennem årene ryger lige lukt i afløbet  :'(

Skal admin gribe ind? Jeg kan sagtens følge dine tanker, Erik (pilegaarden) - men det er standard at et forum fralægger sig ansvaret for hvad der sker på markedspladsen. Af gode grunde, det kan hurtigt udvikle sig til et fuldtidsarbejde at tjekke de forskellige handler, som Marianne også skriver.
Men du rejser faktisk en vigtig diskussion, for hvad gør vi fx i disse (tænkte) situationer:
  • at Line ikke er den eneste der er blevet snydt af samme medlem
  • at "Manden fra Nyborg" begynder at sælge sine dyr her fra siden

Jeg har ikke selv et svar, for jeg synes måske at vi er "damned if we do and damned if we don't" i forhold til at gribe ind. Som Rixen skitserer, så er et alternativ at vi "outer" manden - men som Erik bryder jeg mig heller ikke om gabestoksmetoden. Åh, den problemstilling giver mig simpelthen grå hår  /f




« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2012, 16:05 Fra Louise S. »
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #27 Dato: 27 Oktober , 2012, 15:37 »
Louise S

godt indlæg  /o
for kedeligt man ikke kan gøre noget

men nu når du har "nævnt" nyborg Manden så pas endelig på for det er der en nogle her inde der ikke mener man må  (ironi kan forekomme)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #28 Dato: 27 Oktober , 2012, 21:59 »
Jeg har også tænkt og tænkt.

Vi har et fortilfælde med salg af syge dyr, hvor Admin faktisk greb ind. MEN, jeg ved ikke om de greb ind fordi der var solgt syge dyr eller fordi retorikken røg af sporet i den pågældende tråd. Da jeg loggede ind om aftenen var tråden slettet og resten foregik bag Forum.

Men, hvis det der skete dengang, skete pga salg af syge dyr, er denne sag ganske parallel. De solgte kyllinger er solgt med 'sygdommen' forkerte gener, da de gener de havde på salgstidspunktet ikke kunne få dem til at udvikle sig til La Bresse høns.  ::). Og det vidste sælger.

Jeg fornemmer en klar tilbageholdenhed fra Admin's side i dette tilfælde og det vil jeg naturligvis respektere.

Vi finder på noget andet.

Til sælger af disse ukurante dyr

Du har muligheden for at stå frem og forklare dig.
Jeg tror dog nok at du er klar over at du har gjort noget ufint. Så måske er det bedre blot at give en undskyldning for din uetiske opførsel ifm det her i tråden omtalte salg.
Hvis du samtidig lover at du; 1) ikke agerer tilsvarende på Forum fremover, 2) kompenserer Line for det 'tab' du har påført hende gennem handlen (i må selv aftale en passende kompensation) - så vil vi andre her på Forum tage hatten af for dig og acceptere dig som et respektabelt medlem.

Hvis ovenstående ikke er af interesse for dig så har dette Forum desværre ikke plads til dig. Valget er dit. Lad os andre vide dit valg (i denne tråd eller via en PM til mig) inden udgangen af den kommende uge dvs senest midnat søndag 4. november.

@Line
Vil du være sød at sende en PM til sælger og bede ham/hende læse dette indlæg.
Reagerer sælger ikke efterfølgende i løbet af næste uge vil det være en afvisning af ovenstående 'tilbud' og så må vi tage den derfra.

 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #29 Dato: 27 Oktober , 2012, 22:11 »
@ Pilegaarden

Rolig nu. Lad os se hvad Line skriver og svarer, hun har jo ikke været på siden den 25. det kan jo være at hun har ordnet det med sælger. Det nærmer sig lidt en lynch stemning nu.
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2012, 22:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub