Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indførelse af dyr fra Tyskland  (Læst 2564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Sv: Indførelse af dyr fra Tyskland
« Svar #15 Dato: 23 Oktober , 2012, 19:33 »
Jeg skal jo ikke ha dyr med Jørn, men synes at det er skægt at læse reglerne, som jo tydeligvis laver et hul til de der vil skrive under på, at der ikke skal foregå avl mm på de dyr man evt ville føre over en grænse  ;)

Zoro

• Gæst
« Svar #16 Dato: 23 Oktober , 2012, 20:10 »
Jeg skal jo ikke ha dyr med Jørn, men synes at det er skægt at læse reglerne, som jo tydeligvis laver et hul til de der vil skrive under på, at der ikke skal foregå avl mm på de dyr man evt ville føre over en grænse  ;)

@ Karina.

Hej igen Karina.

Jeg er fuldstændigt klar over at du ikke skal hente dyr i udlandet, men dit spørgsmål er særdeles relevant, og kunne være meget nytigt at få belyst, så glade Race fjerkræ opdrættere ikke kommer i klemme mere end højst nødvendigt, ved grænsen til Danmark.

J.C.

karina dj

• Gæst
« Svar #17 Dato: 23 Oktober , 2012, 20:15 »
DET har du så sandelig ret i Jørn  /o Jeg håber der er nogen der vil gøre sig umagen!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #18 Dato: 23 Oktober , 2012, 21:52 »
@ Jørn

Du må du vel vide alt om, for har du ikke indført masser af høns derfra, så du må da hurtigt kunne fortælle os om reglerne omkring import ??
Til hjælp for os alle.
« Senest Redigeret: 23 Oktober , 2012, 22:05 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Zoro

• Gæst
« Svar #19 Dato: 23 Oktober , 2012, 22:38 »
@ Jørn

Du må du vel vide alt om, for har du ikke indført masser af høns derfra, så du må da hurtigt kunne fortælle os om reglerne omkring import ??
Til hjælp for os alle.

@ Lene Lestat.

Kære Lene.

Jeg tolker indførsels reglerne fuldstændigt, som opgivet i  fødevarestyrelsens cirkulære.

1. At fjerkræ ikke tilhøre i kattegorien af kæledyr.

2. Hvis dette ikke er tilfældet, så må D.F.F.R. da komme på banen, hvis de har en bedre udlægning af reglerne fra Fødevare Styrelsen ??

3. Kære Lene, det er ikke første gang vi har haft denne diskusion, så jeg syntes derfor at det ville klæde D.F.F.R.s ledelse, hvis de virkeligt kunne ligge noget konkrekt skriftligt på bordet, så den enkle opdrætter virkeligt viste hvad han skulle holde sig til om denne regel.

M.K.H.
J.C.

« Senest Redigeret: 23 Oktober , 2012, 22:41 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 23 Oktober , 2012, 22:48 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 23 Oktober , 2012, 23:08 »
Man kan da sagtens avle på kæledyr, jeg avler da på mine kælekatte, ligesom jeg avler på mine høns, der også gerne sidder på arm eller skulder.
@ Lene Lestat.

Kære Lene.

Jeg tolker indførsels reglerne fuldstændigt, som opgivet i  fødevarestyrelsens cirkulære.

1. At fjerkræ ikke tilhøre i kattegorien af kæledyr.

2. Hvis dette ikke er tilfældet, så må D.F.F.R. da komme på banen, hvis de har en bedre udlægning af reglerne fra Fødevare Styrelsen ??

3. Kære Lene, det er ikke første gang vi har haft denne diskusion, så jeg syntes derfor at det ville klæde D.F.F.R.s ledelse, hvis de virkeligt kunne ligge noget konkrekt skriftligt på bordet, så den enkle opdrætter virkeligt viste hvad han skulle holde sig til om denne regel.
.
Nu tror jeg da, du undervurderer fjerkræavlerne, de kan da lige som du selv også læse reglerne, det behøver de da ikke DFfR til at gøre for dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #22 Dato: 23 Oktober , 2012, 23:11 »
Bemærk :

Stk. 2. Bekendtgørelsens bestemmelser er ikke gældende for fjerkræ til udstillinger, skuer eller konkurrencer.

NB: Disse bestemmelser må opfattes som rent kommercielle.

J.C.
« Senest Redigeret: 23 Oktober , 2012, 23:17 Fra Jørn Clevin »

karina dj

• Gæst
« Svar #23 Dato: 23 Oktober , 2012, 23:15 »
Marianne seføli kan man avle på kæledyr, men hvis det er reglerne Jørn har gengivet længere oppe i tråden, så må man jo ikke indføre høns HVIS formålet med dyrene er avl, konsum og vildtudsætning.
Så hvis jeg skal tolke reglerne, så må jeg godt ta' høns med over grænsen, så længe jeg holder mig fra at lave kyllinger på dem eller æde dem fx.
Ellers havde de vel lavet total forbud for fjerkræ, det gør de jo ikke. Såfremt altså, at Jørn gengiver loven fuldstændig ordret.

Det er da interessant...så burde der ikke være problemer med at indføre høns...ja med mindre seføli man er et 100% ærligt menneske der lover aldrig at udruge et eneste æg fra dyrene  ;D

Ta'r jeg fejl eller?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 23 Oktober , 2012, 23:20 »
Jeg ved ikke om du tager fejl, men jeg ved at jeg avler på mine kæledyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 23 Oktober , 2012, 23:31 »
Hvis du bliver standset af en tolder og siger at det er kælledyr og du ikke havde tænkt dig at avle eller spise dem,bliver han nødt til at lade dig køre
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

thorleif

• Gæst
« Svar #26 Dato: 23 Oktober , 2012, 23:35 »
Der er en hel masse bestemmelser om import af forskeldige dyr inden EU. Hvid det handler sig om max 30 hoens, saa er de at betragte som hobby, og kan gerne importeres. Der er et dokument der skal fyldes i, en egen-erklaering ifra exportoeren, samt en bekreftelse ifra distrikts-dyrlaege at omraadet og/eller landet er frit for sygdomme der giver grund til restriktioner. Dette dokument faaes hos exportoerlandets Veterinaere Myndigheder, og skal skrives enten paa Tysk, Engelsk eller Fransk. Undtagende ifra EU's regelvaerk er Sverige og Finland, de haver et lignende system, men kraever i tillegg vacc. imod Newcastle. Saa kommer problemet: Naesten ingen kaender dette  regelvaerk, saa hvids du f.ex. traeffer en overivrig tolder, saa vil han forlange graensedyrlege, og i mange tilfelder i mange Europeiske lande saa kender heller ikke distriktsdyrlaegerne (som ogsaa er graensedyrleger) til regelverket, men etter at have studeret dine papirer, vil han give dig ret, han behoevede slet ikke at se dyrene. Det bliver XXXKroner, kontant, tak.

Zoro

• Gæst
« Svar #27 Dato: 25 Oktober , 2012, 11:47 »
Man kan da sagtens avle på kæledyr, jeg avler da på mine kælekatte, ligesom jeg avler på mine høns, der også gerne sidder på arm eller skulder..
Nu tror jeg da, du undervurderer fjerkræavlerne, de kan da lige som du selv også læse reglerne, det behøver de da ikke DFfR til at gøre for dem.

Læs lige igen for en sikkerheds skyld Marianne Vedel ???

I Kæledyrsforordningen er det kun visse arter af kæledyr, som er omfattet:

• Hunde, katte og fritter (tamme ildere)
• Fugle, bortset fra fjerkræ*
• Kaniner og gnavere
• Krybdyr og padder
• Hvirvelløse dyr, bortset fra bier og skaldyr
• Tropiske akvariefisk

* Fjerkræ er høns, kalkuner, perlehøns, ænder, gæs, vagtler, duer, fasaner, agerhøns og strudsefugle, der opdrættes eller holdes i fangenskab med henblik på avl, produktion af kød eller konsumæg eller levering af vildt til udsætning
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2012, 11:53 Fra Jørn Clevin »

Zoro

• Gæst
« Svar #28 Dato: 25 Oktober , 2012, 12:03 »
Der er en hel masse bestemmelser om import af forskeldige dyr inden EU. Hvid det handler sig om max 30 hoens, saa er de at betragte som hobby, og kan gerne importeres. Der er et dokument der skal fyldes i, en egen-erklaering ifra exportoeren, samt en bekreftelse ifra distrikts-dyrlaege at omraadet og/eller landet er frit for sygdomme der giver grund til restriktioner. Dette dokument faaes hos exportoerlandets Veterinaere Myndigheder, og skal skrives enten paa Tysk, Engelsk eller Fransk. Undtagende ifra EU's regelvaerk er Sverige og Finland, de haver et lignende system, men kraever i tillegg vacc. imod Newcastle. Saa kommer problemet: Naesten ingen kaender dette  regelvaerk, saa hvids du f.ex. traeffer en overivrig tolder, saa vil han forlange graensedyrlege, og i mange tilfelder i mange Europeiske lande saa kender heller ikke distriktsdyrlaegerne (som ogsaa er graensedyrleger) til regelverket, men etter at have studeret dine papirer, vil han give dig ret, han behoevede slet ikke at se dyrene. Det bliver XXXKroner, kontant, tak.

Kære Thorleif.

Tak for en glimrende gennemgang af EU,s Veterinære regelværk m.m.

NB: Jeg Glæder mig meget til at du kommer til Danmark, og bosætter dig her i nærheden.

J.C.
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2012, 12:26 Fra Jørn Clevin »