Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ret skuffet!  (Læst 2684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Ret skuffet!
« Dato: 15 Oktober , 2012, 07:24 »
Jeg stod og manglede nogle nye wyandotter til min samling. Skrev en mail til en fra wyandotklubben, og sørme om han ikke lige havde en hane og 3 høns han ville sælge. Han bor jo et godt stykke væk fra mig, så der blev arrangeret en transport af dyrene til mig.
Men da dyrene kom hjem til mig, blev jeg godtnok lidt skuffet. Alle dyrene har mere eller mindre skæve tæer og en enkel høne, har meget tynde ben og går nærmest og ryster og kan ikke kontrollere benene. Farvemæssigt er også meget forskellige. Nok ikke det bedste.
Her går man og tror at man skal ha noget godt fra en seriøs avler, og så får man bare affaldet. Ærlig talt er jeg ret skuffet.. :(
..og dyrene var ikke billige.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ret skuffet!
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2012, 07:52 »
Alle kan jo være medlemmer i diverse klubber, specialklubber, DFfR og DFF uden dog at være seriøse opdrættere. Det kunne også være at han er verdensmester i baghaven og synes at hans dyr er de bedste og andre, som mener noget andet er forkerte på den. Alt er muligt.....

Alligevel er det da træls at opleve dette. Er hønsene købt som avlsdyr eller havehøns ? Hvis det er som avlsdyr er det sgu ikke for godt da.

Skæve tæer er frygtelige at se på, men ikke nødvendigvis arvelige.

Lad os se nogle billeder af dem.
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2012, 08:20 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2012, 07:56 »
Ps. det eneste som er helt sikkert her i tilværelsen er døden og skatten.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Ret skuffet!
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2012, 08:14 »
Ja, Lene - og forandring :)
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2012, 11:48 »
Jeg vil ikke nævne navne pt. da jeg ikke har fået en tilbagemelding fra sælger endnu. Ved jo heller ikke om jeg får det.
Men jeg kan sige at det er en der helt sikkert ved hvordan en wyandot skal se ud..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2012, 12:03 »
Kan man være sikker på at skæve tæer ikke er arveligt?

Jeg kan ikke sige om dyrene er købt som havehøns. Men jeg mener at man som sælger skal sige hvis der er "småskavanker" hos dyrene.

Den ene høne burde efter min mening aldrig kommet til salg. Dens ene ben er tynd og vakkelvoren.. :(
Mvh. Rikke

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2012, 13:57 »
Skæve tæer kan opstå af forskellige grunde, men en af dem jeg oftes hører om er at kyllingerne har gået på for varmt sand og det får tæerne til at krumme i længden. Andre årsager kan være forkert rugning, mangel på mineraler/vitaminer og kan også ske hvis man får de store racer til at vokse for hurtigt. Dette er alt sammen noget med pasningen og det kan man selv rette på ved hjælp af den rigtig fodring og pleje.
Hvis det er arveligt kan det skraks være svære at slippe af med igen og selv efterkommere vil have en tendens til at få skæve tæer. Så her skal man passe rigtig godt på hvad man gemmer og avler videre på.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2012, 13:58 »
Som regel er 90 % (måske endda flere) af købere kun interesseret i havehøns, og fuldstændigt ligeglade med fejl og mangler. Medmindre de specifikt siger noget andet.

Men jeg skal ikke sige om det er derfor, det er gået "galt". Jeg kender ikke handlen og de handlende parter.  ;)

Om de skæve tæer er arvelige eller om det er en rugefejl er heller til at sige noget om.

Men lad os se nogle billeder af dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2012, 14:32 »
Jeg undrer mig over ingen spørger til prisen,det må da fortælle lidt om hvad kvalitet du burde kunne forvente.

Udover det må jeg jo nok sige hvis du ønsker god kvalitet, vil det nok kunne betale sig at se hvad du køber,og ikke købe postordre.

Vh Niels

Ps jeg har kørt 100 km her på phillipinerne for nylig for at købe en hund,de fortalte mig var noget af det bedste i racen(belgian malinois) da jeg ankom så jeg hvalpe der var totalt uanvendelige,for små,og jeg tror ikke raserene,på trods af de havde stamtavler.
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2012, 14:43 »
Ja man skal helt sikkert være vågen når man køber dyr, man ikke har set..

Men køber man fra en der er i bestyrelsen i en klub,,ja så forventer man jo nok noget rimelig godt at avle videre med..(med mindre andet er aftalt)
Mvh. Rikke

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:06 »
Øv, hvor er det ærgeligt for dig!
Jeg forstår godt, at du er skuffet. Uanset hvordan vi køber og sælger dyr, undskylder det på ingen måde dårlig behandling eller dyr med mangler/fejl  /d.

Jeg håber, at du finder en tilfredsstillende løsning.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2012, 18:38 »
med mindre man beder specefik om an det  der det vel ok blot at sælge racetypiske dyr. og er det voksne dyr kan man jo bede om billeder

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:35 »
øv med "dårlige" dyr og lidt det samme jeg selv oplevede ved at købe nogle der skulle komme fra en i bestyrelsen også fra wyandot klubben.

jeg tænkte det samme som dig at det da i det mindste måtte være racetypiske dyr. men er også blevet klogere.

jeg så så dyrene inden køb og købte ikke direkte fra den person men en der havde købt dem derfra og så ville af med dem de fik for mange.

mine fejlede umiddelbart "kun" en smule fjer/dun på løbene og en lille smule fejl i fjer tegningen. andre høner havde noget mere dun og fjer. og da der er så få af wyandotter her på sjælland/lolland falster, tog jeg dem alligevel med.

men ja man forventer det er gode dyr når man får dyr af en fra bestyrelsen, som udemærket godt ved hvordan de skal se ud.
og hvis de så ikke er ok, at man så får at vide de har fejl i det tilfælde som dig hvor du ikke selv ser dem inden køb.

eller egentlig også inden man sætter sig ind i bilen og kører langt for det.

jeg tænker lidt hvordan kan sådan en som burde have gode dyr få så dårlige indimellem? kan de virkelig falde så skævt ud fra gode dyr.?? bare en tanke da jeg syntes mine er blevet bedre end forventet ud fra forældre dyrene.

håber du får noget ud af at kontakte sælger.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2012, 21:54 »
Bare fordi man sidder i bestyrrelsen betyder det ikke man har gode dyr og ved hvordan de skal se ud. For nu til dags kan det somme tider være svært at samle en bestyrrelse og for at klubben ikke skal nedlægges må man tage dem der er villige til det om de så har havehøns eller udstillingshøns i god eller mindre god kvalitet.
Wyandotter er en af de racer der godt kan have lidt problemer med dun på løb og især vanskelige varieteter hvor der måske er lidt indavl i den negative retning kan have endnu større problemer med dette. Dog må man bestræbe sig efter at det ikke skal være til stede og gøre sit bedste for at få det ud af avlen.
Somme tider kan en der kun har havehøns også have nogle ganske udmærkede dyr, der vil klare sig fint på udstilling hvis de fik chanchen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline mvk

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Oktober , 2012, 22:14 »
Den konkrete sag vil jeg ikke kommentere, da jeg ikke kender den, og ikke ved hvad der er aftalt. Jeg vil derfor udelukkende udtale mig om generelle forhold.
Husk altid at få aftalt, om der er tale om havehøns eller dyr til brug for avlsarbejde. Selv om man er "seriøs avler" får man en del dyr, der ikke kan bruges som avlsdyr i forhold til avl af udstillingsdyr, men sagtens kan bruges som havehøns. Mange har glæde ved at købe disse dyr, der ofte kan købes for en meget billig pris. Men hvis sælger tror at man gerne vil købe havehøns og køber tror at man handler avlshøns, ja så er der et problem. Så defor - få altid afklaret hvad forventningerne er.