Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: slagtning eller ej.  (Læst 1550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
slagtning eller ej.
« Dato: 12 Oktober , 2012, 19:41 »
Jeg har nu ventet siden ultimo juni ventet på, at mine 3 hvide dværg orpingtons vil starte deres æglægning.
Den ene blev kort efter anskaffelsen skruk og en gik i fældning. Den sidste startede så i august måned med at lægge æg, men dette har indtil for 3 uger siden været meget sporadisk, hvor det igen er helt ophørt. Der er igen lidt løse hvide fjer i gården og i huset.
De er alle fra 2011. Er sunde og raske og får æglægningpiller, grønt og rester fra køkkenet. De er hverken magre eller fede.
Skal jeg bare opgive dem og slagte dem eller er der nogle, der kan give et godt råd?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: slagtning eller ej.
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2012, 20:46 »
Giv dem lidt mere tid så kommer de forhåbentlig i gang med æglægning.

Du opremser selv mange af de ting som kan være årsag til at du ikke får så mange æg.

Flytning
Skruk
Fældning

Hvordan fodrer du? Afmålte portioner eller ad libitum?
Mvh
Erik Andersen

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2012, 20:48 »
Har haft samme oplevelse, 2 gik skruk, 1 sprang fra, fik 5 haner og 2 høner. 2 af hver gik til præsten, han har lige lavet en fin hønsegård men manglede dyr i den. Nu er der fældning - så jeg køber æg og nyder mine små danske landhøns. når de ikke lægger æg må de arbejde for føden i min have så alle bliver lukket ud i den store have i mindst 1 time før de går i seng, staudebedet er et hit, har også læst at de er gode til at finde snegleæg det håber jeg på.
Jeg må sige at jeg er blevet velsignet de sidste 3 aftener hvor solen har sendt de sidste stråler ned på mig og mine små flittige/glade høns. Så må de 2 sure rottweilerdamer vente på at kyllerne går i seng ;o)

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2012, 14:22 »
Hm. Jeg venter stadig på mine æg.
Jeg fodrer i fodertårn, men det er ikke stort, så det når gerne at blive tømt i løbet af 2 dage.
Har læst at orpingtons ikke kan tåle frit ad libitum.
Jeg tror nu, at jeg slagter en af hønerne og så mine to unghaner. Jeg venter lidt endnu med at afgøre skæbnen på de 2 andre damer. De har da trods alt været en rigtig god skruk og lagt lidt æg.
Ellers må jeg nøjes med mine få maran æg og ellers købe æg.