Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Campiner  (Læst 6258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tuppsi

• Passiv bruger
Campiner
« Dato: 08 Oktober , 2012, 10:02 »
Hei

Jeg kommer fra Norge og har lett og kontaktet folk rundt om kring etter Campiner, men ser ikke ut til at det er noen som har denne rasen lengre her i Norge.

Finnes det noen her hos dere som har Campiner og er godkjente til å exportere rugeegg til Norge?

Offline Tuppsi

• Passiv bruger
Sv: Campiner
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2012, 10:24 »
jeg har funnet en annonse på Campiner kyllinger
http://www.dba.dk/kyllinger-6-stk-10-uger/id-86444415/
men finner ingen epost info e.l. bare tlf nummer, og jeg er litt dårlig på å snakke dansk ;)

Skulle vist om det er noen som er villig til å ta jobben med og sende rugeæg. Skulle så gjerne fått opp stammen på campiner i Norge igjen. Var en del av det for 20år siden her i trøndelag, men nå er de vist borte :(

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2012, 12:00 »
Hej Line
Velkommen på forum, du er da kommet til det rigtige sted.

Jeg kan sagtens tale dansk for dig, men jeg ved intet om godkendelse til at sende rugeæg, der må andre træde til, men jeg vil gerne forespørge for dig
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tuppsi

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2012, 12:23 »
Hei

Tusen takk for svar og supert at du kan forespøre litt :)

reglene for import/export til Norge vet jeg når det kommer til rugeegg... er litt med det desverre pga salmonella og vaksine

Bestemmelser om testing for salmonella
Norge, Sverige og Finland har tilleggsgaranti for salmonella. Ved innførsel fra andre land kreves følgende serologisk testing for salmonella med negativt resultat:

a) Rugeegg og daggamle kyllinger skal komme fra flokk som i løpet av de siste tre måneder før forsendelsen har gjennomgått en serologisk test for påvisning av antistoffer mot Salmonella pullorum og Salmonella gallinarum, med negativt resultat. Antall prøver skal gjøre det mulig med 95% sikkerhet å oppdage en forekomst av salmonella på 5%

KRAV VED SAMHANDEL MELLOM EØS-LAND

Fjørfe og rugeegg skal komme fra en flokk som i minst 12 uker eller siden klekking har oppholdt seg innenfor EØS. Flokken eller området der flokken kommer fra skal ikke være pålagt restriksjoner som omfatter fjørfesykdommer. Flokken skal ikke vise tegn på sykdom på forsendelsestidspunktet..

Bestemmelser om vaksinering mot Newcastle disease (ND)
Dersom innførsel av fjørfe og rugeegg skjer fra land som tillater vaksinering mot Newcastle disease (det vil per dato være alle land med unntak av Sverige og Finland), gjelder følgende:

1. Ved innførsel av rugeegg skal opprinnelsesflokken enten:
a) Ikke være vaksinert mot ND
b) Være vaksinert med inaktivert vaksine
c) Være vaksinert med levende vaksine minst 30 dager før rugeeggene ble samlet inn

Derfor er det litt med import til Norge, så hvis det er noen med Campiner som allerede har dette med prøvetaking m.m i orden så er det lettere.
Vet ikke hvordan det er i Danmark om alle må gå igjennom testing på sine dyr hvis de skal selge egg?

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:01 »
Hei

Tusen takk for svar og supert at du kan forespøre litt :)

reglene for import/export til Norge vet jeg når det kommer til rugeegg... er litt med det desverre pga salmonella og vaksine

Bestemmelser om testing for salmonella
Norge, Sverige og Finland har tilleggsgaranti for salmonella. Ved innførsel fra andre land kreves følgende serologisk testing for salmonella med negativt resultat:

a) Rugeegg og daggamle kyllinger skal komme fra flokk som i løpet av de siste tre måneder før forsendelsen har gjennomgått en serologisk test for påvisning av antistoffer mot Salmonella pullorum og Salmonella gallinarum, med negativt resultat. Antall prøver skal gjøre det mulig med 95% sikkerhet å oppdage en forekomst av salmonella på 5%

KRAV VED SAMHANDEL MELLOM EØS-LAND

Fjørfe og rugeegg skal komme fra en flokk som i minst 12 uker eller siden klekking har oppholdt seg innenfor EØS. Flokken eller området der flokken kommer fra skal ikke være pålagt restriksjoner som omfatter fjørfesykdommer. Flokken skal ikke vise tegn på sykdom på forsendelsestidspunktet..

Bestemmelser om vaksinering mot Newcastle disease (ND)
Dersom innførsel av fjørfe og rugeegg skjer fra land som tillater vaksinering mot Newcastle disease (det vil per dato være alle land med unntak av Sverige og Finland), gjelder følgende:

1. Ved innførsel av rugeegg skal opprinnelsesflokken enten:
a) Ikke være vaksinert mot ND
b) Være vaksinert med inaktivert vaksine
c) Være vaksinert med levende vaksine minst 30 dager før rugeeggene ble samlet inn

Derfor er det litt med import til Norge, så hvis det er noen med Campiner som allerede har dette med prøvetaking m.m i orden så er det lettere.
Vet ikke hvordan det er i Danmark om alle må gå igjennom testing på sine dyr hvis de skal selge egg?

Det lyder meget indviklet.Jeg ville bare sende æggene.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tuppsi

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Oktober , 2012, 17:06 »
Det kan virke litt inviklet ja, men det er jo for å sikkre at vi ikke får sykdom med inn til landet.
Og i Norge nå for tiden er det utrolig mye sykdom som de godt drevene kaller for ILT og IB og mycoplasma. Så at jeg da evt ska dra inn salmonella o.l ønsker jeg ikke ;-)

Men ser den at det hadde vært lettere å bare få tilsendt sånn utenom regelværket.

Offline kim lund

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Oktober , 2012, 20:56 »
Hej ...
Det er godt nok strikse regler for import af rugeæg . Forstår godt at du vil ha campiner høns , de er rigtig flotte og livlige . Jeg har en flok campiner høns gående 1,8 som jeg regner med at bruge til avl næste sæson ...Kim

Offline Tuppsi

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Oktober , 2012, 22:50 »
Ønsker nåkk å få tak på rugeegg på lovlig vis, fordi om det kanskje betyr at jeg må streve litt og betale litt høyere pris for eggene. Men da kan jeg i allefall ha god samvittighet når jeg skal skryte av fuglene mine ;)

Du har ikke det som skal til du da Kim når du skal starte med å avle  ;)

Har fått svar fra England nåm hos en jeg spurte om de sendte, her er svaret :
Thankyou for the enquiry, I cannot supply Silver Campine eggs outside the EU countries, we do not have the necessary blood testing done for export of eggs with a customs label.
There is no one in this area which will export eggs as the expense of blood testing  is too much for the business it would bring to us.

Så ingen gode nyheter der...shit at vi ikke er i EU :p

Offline Tuppsi

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2014, 20:22 »
Hei igjen.
Ønsker bare og opdatere på min Campiner-jakt.
Jeg fikk importert campiner fra England. Så nå sitter jeg med 3haner og 5høner av disse :D
Bestilte sølv campiner, men et egg var gull campiner :D

Kim Lund, har du Campiner ennå?
« Senest Redigeret: 26 Februar , 2014, 20:30 Fra Tuppsi »