Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den sorte spand - jeg kan ikke....!  (Læst 8819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Den sorte spand - jeg kan ikke....!
« Dato: 30 ſeptember , 2012, 18:18 »
Så har jeg fundet den sorte spand frem, da jeg har en lys dværg sussex som mener at hun nu skal skrukke for 3 gang denne sommer.... hun har fået to hold kyllinger, det må altså være nok... jeg ønsker ikke flere kyllinger i år...!

Jeg har netop sat spanden over hende og lagt en sten ovenpå... hvad gør jeg så herfra?
« Senest Redigeret: 01 Oktober , 2012, 08:22 Fra Trines »
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Den sorte spand
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2012, 18:22 »
He, he .. i hvert fald sørger for, at hun kan få luft.

Jeg har aldrig prøvet spanden, men pøj, pøj med projektet /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2012, 19:10 »
Hun kan få luft, det har jeg sikret.... jeg bryder mig bestemt ikke om metoden, men hun er stædig... jeg har gennem længere tid forsøgt at afskrukke med blidere metoder, men det virker ikke.... så spanden er sat på... for første gang nogensinde i mit hønsehus :'(
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2012, 19:28 »
Du skal nok sætte den over spanden i løbet af dagen - jeg ville ikke gøre det om natten.

Når hønen er skruk bliver den varmere - så din hovedopgave er at få den nedkølet. Du kunne evt. sætte den i et trådbur, hvor bunden også er af tråd, så den bliver hurtigere kølet ned.
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2012, 19:32 Fra MartinGreen »
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2012, 19:30 »
Tak for det gode råd... det med temperaturen har jeg faktisk ikke tænkt på!

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: Den sorte spand - jeg kan ikke....!
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2012, 08:25 »
Pu-ha... nu var jeg ude for at sætte spanden over skrukken her til morgen, men jeg kunne altså ikke få mig til det... ???

Det føles altså lidt for barskt til min søde lille hvide høne... andre gode forslag til hvordan jeg afskrukker hende så hun ikke skal ligge i endnu 30+ dage på reden?

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2012, 08:46 »
Gør som martin foreslår, hun skal gå for sig selv i et tråd bur, så hun bliver kølet ned.

Læs evt mere her på denne udenlandske hønseblog http://www.the-chicken-chick.com/2012/05/broody-breaker-when-hens-mood-to-hatch.html

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2012, 09:16 »
Pu-ha... nu var jeg ude for at sætte spanden over skrukken her til morgen, men jeg kunne altså ikke få mig til det... ???

Det føles altså lidt for barskt til min søde lille hvide høne... andre gode forslag til hvordan jeg afskrukker hende så hun ikke skal ligge i endnu 30+ dage på reden?

Kan jeg sku godt forstå ! Synes også det er en meget barsk metode !
Jeg ville heller ikke selv kunne gøre det...
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Oktober , 2012, 09:33 »
Tak for det meget interessante link... jeg må igang med at bygge :o   - er der mon nogen her på forum som er kreative og har lavet en Storm P model, som ikke kræver så meget "professionel" byggeri, som modellen der vises på linket??

Jeg har nu båret skrukken ud af hønsehuset og sat hende ud i dette kolde vejr, så må hun da blive noget afkølet. Jeg har lukket huset af, således at hun nu ligger i græsset i ly under et træ. Her er da mere koldt end i redekassen... :-[

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 01 Oktober , 2012, 09:41 »
Jeg skal absolut ikke begynde at gøre mig klog på noget her ::) da jeg selv lod mine to araucanaer ligge i henholdsvis 38 og 35 dage - mine to første skrukhøns nogensinde...

...men Tine :laugh: men du skal nok til at gøre dig hård :o og bestemme dig for, hvilken afskrukningsmetode du vil bruge fremover til dine ivrige skrukker.

Kloge Åge her ::) vil nok alligevel foretrække spandemetoden, da den helt sikkert stresser den stakkels høne mindre end at blive flyttet rundt med - forhindret i at komme til sin rede - dyppet i koldt vand..eller hvad man ellers har hørt om som muligheder...så jeg vil mene..på med spanden Tine...det tager nok højst et par dage inden hun er ude at trancen.

..og så lige .... god fornøjelse ;D
« Senest Redigeret: 01 Oktober , 2012, 09:47 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Oktober , 2012, 10:10 »
Kan jeg sku godt forstå ! Synes også det er en meget barsk metode !
Jeg ville heller ikke selv kunne gøre det...

Ja det er en halvbarsk metode. Men gjort rigtigt er det overstået på få dage. Husk bare altid at hønen skal have luft (stik noget ca. 5 cm ind under spandens kant) og luk hende ud hver dag, så hun kan æde, drikke og skide.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 Oktober , 2012, 10:19 »
Helle, jeg er helt enig med dig. Jeg må vælge én metode, og det har jeg gjort, og det er at forsøge at sænke hendes temperatur og bringe hende ud af trancen.

På den korte bane ser det ok ud, hun går nu i hønsegården og virker faktisk ikke stresset over at hønsehuset er lukket af. Hun skifter mellem at ligge skruk under træet og gå rundt sammen med de andre høns i haven.

Så snart jeg kommer i nærheden af hønsehuset så stiller hun sig foran lågen ind til huset, for ivrig er hun efter at komme ind og varme sig i reden, men nu holder jeg mig væk og så må dagen gå og først til aften åbner jeg op igen.

Hvis ikke denne metode virker i løbet af de næste 2-3 dage, så må det blive spanden :'(

Hilsen Trine

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 01 Oktober , 2012, 10:42 »
Den sorte spand bruger jeg aldrig, men mange har jo gode erfaringer med metoden.
Jeg sætter skruk i et trådbur, et køligt sted (nordvendt bygning) og beskytter mod regn.
Her står skrukken om dagen. Dog sætter jeg dem ikke ud så sent på året, nu sættes trådburet i laden, der også er kølig.
Trådbur metoden, sat et køligt sted, virker altid for mig.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 01 Oktober , 2012, 10:43 »
onde dig Tine..at du ikke kommer og lukker op :'( ;)

Det lyder nu til, at din valgte metode virker, når hun kun ligger skruk...noget af tiden allerede /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 Oktober , 2012, 14:39 »
Der var en model af et af de trådbure i Practical Poultry i sidste måned så vidt, jeg husker....
Jeg vil gerne scanne den ind, men jeg læser det på Ipaden, så det kan jeg ikke rigtig...
Måske kan enten Thorleif, Johanne eller Søren hjælpe med en scanningen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.