Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål fra ny hønsemor  (Læst 3331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hej

• Passiv bruger
Spørgsmål fra ny hønsemor
« Dato: 26 ſeptember , 2012, 15:06 »
Hej alle jer

Jeg har fået 4 australorps, 1 hane og 3 "tøser" der er ca 4 mdr + gamle. Hvornår mon høns begynder æglægning ? syntes ikke at kunne finde noget herom. Jeg overvejer at få 2 mere, men de skal være ægklar. Er det skidt at blande 2 racer, eller går det? Vil nødigt ødelægge den ro der er i hønsegården nu, og så tamme de allerede er efter 10 dage i vores have. :) :) :) :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Spørgsmål fra ny hønsemor
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember , 2012, 15:17 »
De fleste store racer er omkring et halvt års tid gamle når de begynder at lægge æg. Men her hvor vi går mod mørkere tider, så kan det godt trække ud. Du kan godt sætte 2 nye ældre høner ind til dine australorpser, men det skal være temmelig store høner, da sådan en australsk herre er temmelig tung, og vil være for hård ved små høner når han træder (parrer) dem. Men når man flytter høns går de tit i æglægningspause, og så er du sikkert lige vidt. Det kan nemlig godt tage 1-2 måneder før de kommer i gang igen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2012, 19:07 »
Ja ca. et halv år, det er hvad jeg har fået at vide. Men netop fordi dine er 4 måneder nu og vi går imod vinter kan du godt risikere at der ikke sker noget med dine før tidligt forår.
Når dine høner nærmer sig tidspunktet for æglægning skulle deres kam gerne gå fra den lyserøde lidt blege farve til en langt mere rød :)
Vi købte også to yderligere høner som var i æglægning (ca en måned efter de andre). Disse var af samme race (orpington). Det kunne sagstens gå men de har været over 3 uger om at komme rigtig ind i flokken og de 4 små var meget strenge ved de to ældre lige i starten så det tager lidt tid og det er en god ide hvis man har mulighed for at lade dem gå hver for sig i starten.
Omvendt tror jeg at jo hurtigere du anskaffer dig to nye jo nemmere tror jeg det går. Min svoger fik tre høns og hønsehus i fødselsdagsgave og ville efter ca 7-10 dage også have yderligere to høns. Der var her ingen problemmer med sammenførningen og tror det var fordi det hele stadig var nyt for alle lige som i dit tilfælde. Hvis du køber to nye så vent med at sætte dem ind sammen med de andre til om aftenen når det er blevet mørkt. Sæt dem ind på pinden ved siden af de andre og så se om ikke det går fredligt for sig om morgenen når de lukkes ud alle sammen. Held og lykke med det. /o
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline hej

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember , 2012, 19:09 »
Hej Henriette

Tak for dit gode svar. jeg har "tænkt" meget, og har nu bestilt 2 australorpser mere. De er noget ældre end de 4 jeg har. Ved nu at flytning og i værste fald fjerfældning gør, at de først lægger æg sammen med de 4 jeg har, men ok - vil have 2 mere alligevel, og nu kan jeg købe dem, hvor jeg købte de 4 andre :)

Offline hej

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 ſeptember , 2012, 19:16 »
Hej Paw

Som du måske allerede har set, har jeg bestilt de næste 2, og de flytter ind på søndag, 16 dage efter de første. Samtidigt udvider vi hønsehus og gård i weekenden, så min tanke er, at de kan starte med at gokke rundt i haven, hvor også vi er. Og alt er lidt nyt for alle til aften.

Tak for tippet med den kam, det var jeg ikke klar over. Der er meget at forholde sig til, når jeg efter 15 års ønske om høns pludselig har dem som suprice til min fødselsdag. Sikken en gave  :D :D :D

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2012, 19:17 »
Held og lykke med dem Helle. Det er smukke høns, og de er kendt for at lægge rigtig mange æg når de først kommer i gang.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2012, 23:13 »
Som du måske allerede har set, har jeg bestilt de næste 2, og de flytter ind på søndag, 16 dage efter de første. Samtidigt udvider vi hønsehus og gård i weekenden,

Hønsefeber. /o /o

I love it.  ;D
Mvh
Erik Andersen