Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus-ænder - er det så nemt som det lyder?  (Læst 6815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lipu

• Passiv bruger
Moskus-ænder - er det så nemt som det lyder?
« Dato: 26 ſeptember , 2012, 13:23 »
Kære alle

Hønsene er åbenbart ikke nok for os  :D, så nu snakker vi meget om moskus ænder (1,4). Er det virkelig så lige til som jeg kan læse i forskellige tråde?

Vi bor på en landejendom, men har ikke decideret stald de kan gennes ind i for natten, så vi skal have bygget noget skur og indhegning (da ræven allerede ved at vi har lækre wyandotter på ejendommen...). Vi har en meget stor have på 6000 kvm, som jeg håber de kan boltre sig i alene om dagen og som IKKE er hegnet ind. Kan det gå an? Vi har nemlig set ræven om formiddagen også. Eller vil I være bange for ræveangreb? Jeg har umiddelbart ikke planer om at stække dem... Under alle omstændigheder vil vi bygge en andegård til natten, og så må de være der om dagen og så ellers få lov at komme ud når vi er hjemme.

Hvis de ikke er stækkede skal hegnet vel være højere end 1,2 m?

Mht. læskur, kan man så bygge et af gamle europaller, hvor siderne er helt lukkede, eller er ænder ikke så sarte mht. træk som høns er?

På forhånd tak :-)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
Sv: Moskus-ænder - er det så nemt som det lyder?
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember , 2012, 16:20 »
Aj, dejligt....flere andeholdere....

Kan varmt anbefale moskus - og ja, de er nemme...og sjove....

M.h.t. træk, så er det vist ikke lige sagen, selvom de er hårdføre, så skal det nok være et forholdsvis tæt skur I laver til dem.

Tja, som ikke-stækkede, så er det svært at undgå at de tager sig en flyvetur - så højden af hegnet er afhængig af, hvor tæt på huset I laver det. De moskusænder vi har er ret gode flyvere, men kræver dog et par meter at starte på og komme op i luften, men så kan de også tage nogle ordentlige runder på matriklen.

Jeg har valgt ikke at stække vores, trods ræve-rigt område - og det "koster" så 1-2 ænder årligt - i år har jeg været heldig, har endnu ikke mistet nogen and. Og ja, her hos os kommer ræven også i dagtimerne, så med fritgående ænder vil det nok være svært at undgå ræve-angreb.

Til gengæld er det kanon-hyggeligt når man går i haven - og hele andeflokken kommer vadende og støvsuger haven for småkravl og snegle, så jeg fortsætter med at have ænderne i "løs-drift". Fordelen ved ænderne er, at de kan roligt vade hele blomsterbedet igennem, de skraber ikke, ødelægger ikke rodnettet - det kan dog ske, at en andefod lige vader hen over ens elskede staude i foråret, men stauderne retter sig op igen.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2012, 17:12 »
ja moskus er nemme og sjove dyr. de kan blive ret tamme også.

jeg har mine gående ved et vandhul med hegn omkring på 90 cm. (lidt fra huset, ude på heste folden) når ællingerne når den alder hvor de begynder at flyve over hegnet stækker jeg dem.
de flyver ret godt.
mine er altid blevet ved de andre, og render bare rundt ude for hegnet, når de flyver over.

jeg har selv lavet huse til mine. ja de har faktisk kun 1 hus med lille åbning og ellers nogle åbne "chelter" med bare tag og lukket på kun 3 sider.

de bruger kun det lukkede hus til at ligge og ruge i og ellers kun de åbne huse.
de går så ikke i seng som hønsene gør, og bruger faktisk kun huset indimellem lidt midt på dagen og hvis det er varm i ly for solen.

mine går også sådan om vinteren og det går fint. (lige på nær når der kommer 1 meter sne)

de har dog et stort vandforbrug, og sviner en del med det. elsker at bade og pjaske med vand (især som ællinger)
skal du have dem gående frit så vær opmærksom på de er ret glade for grønt, deriblandt mange stauder og planter. de "gnaver" også i små træ stammer, så de skal hegnes ind.

det har de ihvertfald gjort hos mig, men jeg har så også mange  ;D

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember , 2012, 19:17 »
ænder ælsker hindbær, de snuppede vorres første og løgtoppe står oss højt på menyen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #4 Dato: 26 ſeptember , 2012, 21:16 »
Du vil elske Moskusænder. Vi havde for 3 år siden 1,3. De blev så tamme som hunde. Talte vi til dem lagde de hovdet på skrå og lyttede. Når jeg trillede tur med barnevognen gik de i hælene med op ad markvejen og hjem igen. Sad vi på terassen lagde de sig og slappede af. Vi troede naivt de var rovdyr sikret hvis bare vi lukkede dem ind for natten. Desværre havde en mår kunne klemme sig ind imellem væggen og taget, så de lå døde en morgen.Det var en rigtig øv-oplevelse, som lge tog lidt at komme ovenpå og få mod på fjer igen.
Vi startede op her i foråret med alle vores fjer, med den erfaring riger, at der skal være total lukket i sprækker.
Alle vores 13 ænder tager et par flyveture dagligt. Særlig sjovt er det at lukke dem ud om morgen, når de alle kommer flyvende i flok og lander 30-40 cm. fra mig og venter på morgenmad.
Mange med fjer har et stødhegn rundt om deres matrikkel. Et lavt ca. 10 cm. over jordhøjde og et i ca 110cm. Husk et inderhegn som forhindre dem i selv at blive grillet før tid *e
Har i høns er der den regl som skal forhindre fugleinfluenza i at spredes at de to skal skilles og ikke må have næbkontakt, eller at deres f.eks. spildte vand, mad osv. kan løbe over i den andens gård. envidere må man ikke bruge samme fodtøj og redskaber, men skal have hvert sit sæt til hver af dem.  ::)
Dog kan alle andre fugle frit flyve i gårdene og skide eller fra gård til gård ::) ::) Ja, ja love er love men vi behøver jo ikke elske dem :-X
Rigtig held og lykke med dem de er en stor fornøjelse og det ER bare sjovere at træde i en andelort end i en snegl :o ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2012, 22:18 »
Vi vil gerne til at holde lidt ænder, men har ikke et naturlig vandløb eller sø på vores landejendom.
 Hvordan vil i anbefale at vi bedst og nemmest dækker ændernes behov for vandpjaskeri?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2012, 22:22 »
Vi vil gerne til at holde lidt ænder, men har ikke et naturlig vandløb eller sø på vores landejendom.
 Hvordan vil i anbefale at vi bedst og nemmest dækker ændernes behov for vandpjaskeri?

Vi bruger en gammel rengjort algesilo der er flækket på langs (ca. 3x 1½ m.) Der udover har de mange steder med små baljer og 2 muslingeskaller(læs sandkasse) Som de går rundt og pjasker med.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 26 ſeptember , 2012, 22:51 »
Hvis de ikke er stækkede skal hegnet vel være højere end 1,2 m?

Mht. læskur, kan man så bygge et af gamle europaller, hvor siderne er helt lukkede, eller er ænder ikke så sarte mht. træk som høns er?

Jeg vil godt svare på ovennævnte 2 spørgsmål.

Se denne tråd om stækning:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29012.msg258352#msg258352

Mht læskur. Det er min opfattelse at moskusænder er væsentlig mere hårdføre end høns når det kommer til at tåle træk. Mine går ude i dammen året rundt uden læskur, men der er selvfølgelig en del steder hvor de kan finde naturligt læ.  Så hvis du i andegården placerer et eller andet som de kan stille sig bag hvis de synes vinden er for kraftig tror jeg det er rigeligt. 

Jeg byggede for mange år siden et flot andehus indenfor indhegningen af dammen, med redekasser og det hele. Det ville hverken Moskusænder eller landænder bruge, så det var ihvertfald spild af tid og penge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 ſeptember , 2012, 10:23 »
Tak for svar :-) Vi tænker videre over evt. indretning ;-)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2012, 09:50 »
Hej igen. Det eneste jeg tænker der vil være smart mht. indretning, er at det skal være nemt at komme ind i skuret/huset og muge samt fjerne æg, da jeg har hørt at det er bedst at fjerne de første æg når de starter æglægning pga. evt. dårlig befrugtning/kvalitet, og kan forestille mig at de godt kunne være lidt arrige på dette tidspunkt? Er der andre der gør det eller har hørt om det?

Jeg regner også med at de skal fodres indenfor samt have adgang til drikkevand (forhåbentligt frostfrit...), eller hvad gør I?

Men ellers lyder det til rundt omkring at ænder slet ikke bruger skur/hus i samme stil som høns?
Mange hilsner Liselotte