Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!  (Læst 37902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #75 Dato: 13 Oktober , 2012, 23:29 »
Ja det er det Erik, men kan godt se at de ikke er gode at have rendende inde i dit hus :) men de er nu små søde væsner
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #76 Dato: 14 Oktober , 2012, 22:41 »
 Så slås vi igen, igen igen med rotter i hønsehuset.
De satans kræ.......
Har før haft rottemanden ude fra kommunen og han fyldte op med gift.
Men det er svært når ens idiotiske nabo har alt muligt .... liggende og flyde på sin grund som bæsterne kan bo i og han også selv har høns som fodres ude i gården..
Det føles som en endeløs kamp mod de bæster...
De prøves bekæmpet med både gift, klapfælder og luftgeværer, men intet synes at virke.
Håber ikke de får kig på vores skruk og hendes 3 små kyllinger som går i drivhuset....
Forleden så Christian en rotte balancere på førnævnte nabos tag på skuret, på vej over mod os......
Har her til aften skrevet endnu en anmeldelse til kommunen, så bliver der nok lagt gift ud igen her i løbet af ugen, men det er da skruen uden ende..........  <B <W

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #77 Dato: 14 Oktober , 2012, 22:47 »
Lisbeth

Ja de rotter er noget som fanden har skabt.

Jeg ville umiddelbart anbefale brug af trådfælder, og efterfølgende aflivning med luftgevær.

I trådfælderne sættes en lille skål med lækkerier som majs og Mini Frolic (hundegodbidder). Trådfælderne skal helst stå så regnvand ikke kan komme ned i lokkemaden.

Det virker upåklageligt her.
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #78 Dato: 14 Oktober , 2012, 22:53 »
Erik.

Ja det er vist også det eneste vi ikke har prøvet her.
Vi må igang med trådfælder. Tak for tippet ;-)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #79 Dato: 14 Oktober , 2012, 23:01 »
Bare et par stykker placeret strategisk ift rotternes aktivitetsområde kan gøre underværker.

Rotter bliver mistænkelige overfor underlige lugte (mennesker). Så start med at vaske trådfælden (spul den over med rent vand uden sæbe eller dyk den ned i en spand rent vand). Brug handsker når I placerer fælden og lokkemaden (for at undgå at afsætte lugt).

Happy hunting.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #80 Dato: 15 Oktober , 2012, 06:57 »
Ingen mus eller rotter er gået i klapfælderne siden halsbåndsmusen endte livet i en af dem, men der graves lystigt videre. Jeg håber de snart forsyner sig i rottegiftstationerne.

Jeg plejer at stille hønsenes guf i gården om morgenen, så de kan æde når det bliver lyst, men det tør jeg ikke mere. Derfor fik damerne i maranhuset en hel skålfuld risotto på sengekanten her til morgen. Forunderligt, at man kan æde så snart lyset tændes og en tallerken sættes foran en ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #81 Dato: 15 Oktober , 2012, 09:27 »
Jeg tror jeg har "smækket" den sidste her. (smækfælde og smeltet mørk chokolade og gummihandsker). Det kan også være giftdepoterne som virker nu ;D

Jeg har også prøvet familiefælden, men den virker ikke her.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #82 Dato: 15 Oktober , 2012, 09:29 »
Så har rottemanden allerede været her.
Der er nu placeret gift 3 steder, så må vi håbe at vi får ram på nogle af dem der er her lige nu. Christian så 3 stk. oppe hos hønsene i går aftes.
De må desværre ikke troppe op hos naboen, uden en anmeldelse fra ham selv af, så det er nok ikke sidste rotte vi ser her, desværre.
Men nu bliver der investeret i de trådfælder du snakker om Erik, og tak for rådede.
Endvidere fik vi at vide, at fodersilo skal hejses mindst 1 meter fra gulvet af, da de sataner også er rigtig gode springere....

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #83 Dato: 17 Oktober , 2012, 16:33 »
Føj for den lede. Da jeg kom hjem lå der en kæmpe, fed, klam rotte i dværgenes voliere. Præcis hvad jeg har frygtet :o. Heldigvis var den død, af gift tydeligvis, den havde blod ud af enden. Nøjs den var stor.

Jeg er altså noget bekymret for min lille hollandske dværg. Jeg havde håbet det kun var mus der huserer, men det var det altså desværre ikke.

Jeg tjekkede giftstationer i går. Der er spist af 5 ud af 6 stationer. Hvor lang tid skal jeg regne med der går, før gården er rottefri?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #84 Dato: 17 Oktober , 2012, 16:59 »
Tanja - du skal altså ikke være bekymret. Rotterne farer ikke rundt og æder små høns, som går rundt i deres gård i fuld dagslys - heller ikke selv om rotterne ikke er svækkede af gift....så lad nu være med at splitte den lille gruppe op igen.

"min" rottemand siger 5-6 dage efter rotterne er begyndt at spise af giften. Det er den tid - de stærkest kan leve - men de er allerede svækkede af giften, når første måltid går gennem systemet.

Det er sådan et ondt syn, at se en giftsvækket rotte...stakkels den...men vi har jo desværre ikke andre muligheder.

Jeg har to rotte trådfælder stående på 3. år - der har ALDRIG været en rotte i, så det er også gift her.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #85 Dato: 17 Oktober , 2012, 18:33 »
Tanja - du skal altså ikke være bekymret. Rotterne farer ikke rundt og æder små høns, som går rundt i deres gård i fuld dagslys - heller ikke selv om rotterne ikke er svækkede af gift....så lad nu være med at splitte den lille gruppe op igen.
De skal ikke splittes igen, men jeg lurede da noget, da der lå en død rotte midt i hønsegården. Godt, at ingen af dem var begyndt at spise af den :o. Jeg kan heller ikke lide gift, men ser heller ingen mulighed. Kattene holder dem væk fra huset, men de kan jo ikke komme ind i hønsegården.

Synes, at jeg hører og læser om mange der har store problemer i år med mus og rotter.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #86 Dato: 18 Oktober , 2012, 07:07 »
Tanja

håber på dine katte ikke sætter tænderne i en gift Rotte/mus
så hold øje med dine katte ikke bliver dårlige

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #87 Dato: 18 Oktober , 2012, 07:24 »
Tanja

håber på dine katte ikke sætter tænderne i en gift Rotte/mus
så hold øje med dine katte ikke bliver dårlige
Rotten blev pakket ind i plastic og smidt i skraldespanden med det samme. Den lå inde i selve hønsegården, men jeg kan ikke udelukke, at nogen falder om udenfor gården selvfølgelig, så jeg skal nok holde øje med kattenes ve og vel. Det er også det jeg er modstander af med gift: det ender i maven på rovfugle og rovdyr. Citat fra den hjemmeside om gift i rovdyr der er linket til tidligere i tråden:

"I rapportens sammenfatning oplyser forfatterne bl.a., at der for alle arter blev fundet antikoagulanter i 84-100% af de undersøgte individer - for rød glente, rørhøg, stor hornugle, mosehornugle og kirkeugle blev der fundet rester af giftene i alle undersøgte dyr og mere end 60% af fuglene og 80% af rovpattedyrene havde to eller flere antikoagulanter i kroppen. I mange af de undersøgte dyr blev der målt meget høje koncentrationer af giftene i leveren."
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #88 Dato: 18 Oktober , 2012, 07:31 »
Tanja

kan godt forstå dig
det er valget mellem om man vil have xtra husdyr eller ej
hvis det ski..kræ så bare ikke lavede ballade og smuttede igen når der var marker til det så var det jo en helt anden sag

men når de nu kan tage vores Høns "brænde" vores hus ned ja syge kan vi jo også blive (især Rotter) så skal de bare væk :(

hvorfor skal de også have sådan en nuttetheds faktor
møgdyr :)
de kunne i det mindste se grimme og skumle ud :)

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #89 Dato: 19 Oktober , 2012, 07:41 »
Giftfri rottefælde - få en sms når fælden aktiveres  http://www.wisecon.dk/wisebox.html
Oplades vha solenergi.
Smart!
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk