Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!  (Læst 37906 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #60 Dato: 11 Oktober , 2012, 07:37 »
Hej
det er jo en høj pris for at mine 16 høns skal være uden rotter. Hvis at jeg kunne nøjes med klapfælder ville det da vist være meget bedre. Så må jeg se og blive bedre til at få dem fanget. Jeg bryder mig da ikke om, at andre dyr skal blive syge af det. Dyrevelfærd skal jo ikke kun gælde for mine egne dyr.
Vh aila

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #61 Dato: 11 Oktober , 2012, 17:12 »
Rottemanden har været her. Det var ikke en rotte men en halsbåndsmus der var gået i fælden.

Jeg kommer til at tænke på: Inden vi hævede dværgenes hus i weekenden, stod det på en palle. Nedenunder pallen lagde mine hollandske dværge æg, som jeg ikke kunne fiske ud, de har ligget der i mindst 2 måneder. Da vi hævede huset fandt jeg ca. 15 intakte æg under pallen. Hvis det var rotter der var i gården, ville de så ikke have taget æggene?

Jeg skal nu ud og sætte rottekasser op i gården og langs husene. *k for, at det "kun" er fede mus jeg har på kost :o.

Opdatering: Jeg har googlet lidt om halsbåndmus, og de kan sagtens lave huller sammen med mosegrise der ligner rottehuller. Med lidt held er det kun mus der huserer i gården *k. Det passer også sammen med, at jeg ikke lader foder liggende i hønsegården. Til gengæld er der egetræer der smider deres agern henover hønsegården, så måske er det derfor, at der er rimelig heftig aktivitet pt.?

http://nordjyske.dk/nyheder/er-der-mus-paa-spil-/8c3d1ca7-f743-4367-8b2d-b5eed5ad5141/4/1513
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2012, 17:33 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #62 Dato: 11 Oktober , 2012, 17:39 »
Jeg har også fanget en halsbåndsmus ved hønsehuset,besynderlig nok har jeg også et kæmpe egetræ hen over huset ;D
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #63 Dato: 11 Oktober , 2012, 18:54 »
@Tanja - Nu har rottemanden i hvert fald været forbi...hvis det kun er mus, du har, er det endnu mere fint.

Så kan Trut komme sammen med sine to nye veninde igen fra i morgen *y

Mht til hønseæg og rotter - i foråret fik jeg besøg af rotter, inden rottemanden var forbi på sit halvårlige besøg - de huserede især i redskabsskuret og her fandt jeg ved rengøringen en hemmelig hønserede med 13 æg ..det passer ca. med antal af æg jeg manglde i en uges tid kort inden - disse æg havde rotterne ikke rørt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #64 Dato: 11 Oktober , 2012, 19:31 »
@Tanja - Nu har rottemanden i hvert fald været forbi...hvis det kun er mus, du har, er det endnu mere fint.

Så kan Trut komme sammen med sine to nye veninde igen fra i morgen *y

Mht til hønseæg og rotter - i foråret fik jeg besøg af rotter, inden rottemanden var forbi på sit halvårlige besøg - de huserede især i redskabsskuret og her fandt jeg ved rengøringen en hemmelig hønserede med 13 æg ..det passer ca. med antal af æg jeg manglde i en uges tid kort inden - disse æg havde rotterne ikke rørt.
Mærkeligt med de æg. De fleste var gravet/sunket ned i jorden, så de måtte graves op, ligesom kartofler. Der var ingen gange under pallen, men det er der kommer EFTER vi hævede huset.

Jaaa, jeg håber Trut kan komme ind til små meget snart *k *k *k.

Jeg har også fanget en halsbåndsmus ved hønsehuset,besynderlig nok har jeg også et kæmpe egetræ hen over huset ;D
Se, det bestyrker troen på, at det er mus og ikke rotter der på spil :) *k.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #65 Dato: 11 Oktober , 2012, 21:12 »
Det var ikke en rotte men en halsbåndsmus der var gået i fælden.

Ja disse, iøvrigt meget kønne, store mus, har det med at søge mod beboelser på denne årstid. Vi har dem også i hobetal.

De er iøvrigt fredede, men må reguleres/jages hvis de volder skade.
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Dyr/Pattedyr/Gnavere/Halsbaandmus/

Jeg er nødt til at regulere dem da de søger ind i boligen. Jeg har taget 9 stk allerede og der er flere endnu som er søgt ind. Klapfælder til mus (altså ret små klapfælder) er ganske effektive. Jeg 'lader' fælderne med halve Mini Frolic godbidder til hundene og det er musene meget glade for. Fælderne placeres så på steder hvor hundene ikke kan komme til.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #66 Dato: 12 Oktober , 2012, 07:13 »
Ja disse, iøvrigt meget kønne, store mus, har det med at søge mod beboelser på denne årstid. Vi har dem også i hobetal.

De er iøvrigt fredede, men må reguleres/jages hvis de volder skade.
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Dyr/Pattedyr/Gnavere/Halsbaandmus/

Jeg er nødt til at regulere dem da de søger ind i boligen. Jeg har taget 9 stk allerede og der er flere endnu som er søgt ind. Klapfælder til mus (altså ret små klapfælder) er ganske effektive. Jeg 'lader' fælderne med halve Mini Frolic godbidder til hundene og det er musene meget glade for. Fælderne placeres så på steder hvor hundene ikke kan komme til.

Kattene sørger heldigvis for, at de ikke kommer ind i huset, men i hønsegården er der frit spil for de små gnavere. Jeg ladede rottefælderne igen i nat, men ingen gevinst denne gang. Rottekasser med gift er sat op i hønsegårde og rundt om hønsehuset. Jeg er ikke fortaler for gift, men jeg synes ødelæggelserne er så ekstreme, at jeg ser ingen anden udvej nu og her. De har snart undermineret hele jordstykket omkring og i hønsegårdene, og så sent som i morges vrikkede jeg om, da jeg sank igennem græsset og ned i en musegang.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #67 Dato: 12 Oktober , 2012, 09:59 »
ja vi har desværre også fået rotter, og har lagt gift. Desværre fik bæsterne taget min 8 uger gl.mirakel kylling (dværgsilke/dværgwyandot) og havde forsøgt at få den igennem et hul og havde så hevet alle indvoldene ud af den. Den havde taget den fra den redekasse den og moren sov i som ellers er rimelig højt opp. Vi var helt ullykkelige stakkels kylling og dens mor :( men vi måtte så igang med kampen, og fik med held hævet det gl.hønsehus uden det faldt fra hinanden så nu er det gl.hus hævet ligesom vi har lavet det med vores nybyggede hus. Når rotter tager nogle af vores dyr så bliver de altså hadet, ellers kan vi egentlig li alle dyr, men fan..ik morsomt at finde sin mirakel kylling på den måde. Det er så om natten den har ku tage den imens de sov, det er æv at de andre ikke forsvarer den når det nu er om natten om dagen tror jeg ikke det havde kunne ske, så ville der have været en meget sur hane som havde taget kampen op. nu har vi gravet fælder ned med gift i, og sat kasser andre steder med gift, men hader det gift og har en meget nysgerrig stor killing som ynder at stikke "armene" langt ind i huller,,så håber han holder sig fra giften uha,..nej hvor var min mand sur da han fandt vores lille mirakel baby på 8 uger så ret stor ...med indvoldene ud af den, klamme rotte.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #68 Dato: 12 Oktober , 2012, 11:00 »
Husk at rotter er kloge dyr, de render ikke i rottekasser før de har stået der længe, og de må gerne se indgroede ud, dvs, det er en god ide at overdænge dem med visne blade, meget belejligt for årstiden, og en bunke fejemøg er heller ikke af vejen.
Rotter er meget forsigtige, så lad kassen stå, og lad være med at gøre rent, ændringer skræmmer dem væk, så næste gang der skal gift i så helst uden at flytte snavs og blade nævneværdigt
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #69 Dato: 12 Oktober , 2012, 11:08 »
ja rotter er sørme kloge. håber nu at vi kan få bugt med dem. igen igen..jeg vil nu prøve det gode råd jeg så her i tråden og vil få hævet mine foderautomater op i en snor, det har jeg tidligere kun brugt til vand, men nu vil jeg få lavet nogle kæder eller snore og få hævet dem og så hejse dem op om natten. og er begyndt at fravænne mine høns at spise udendørs. god vind til jer alle som er oppe i mod Rotter ...mennesket vs. rotter...round 2, ding ding ;)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #70 Dato: 12 Oktober , 2012, 11:11 »
@StinneG - din grumme erfaring er en rigtig led historie at få ind i hukommelsen.

Puh ha ..jeg føler med dig og manden *t
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #71 Dato: 12 Oktober , 2012, 11:23 »
tak Helle....det er sødt af dig, ja bare så trist det stakkels dyr. Min kære mand og jeg er ellers glade for alle dyr, men nu er der dømt død over rotterne Lille My som den hed, var et mirakel i sig selv, da den imod alle odds klækkede efter vi fandt en skjult rede som havde været forladt 4-5 dage og da vi lagde den under skruk kom den sandelig til verden med kraftige pip, så endnu mere trist. og virkelig et klamt og sørgeligt syn , så håber i alle der har eller kan få rotter aldrig prøver det samme
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #72 Dato: 12 Oktober , 2012, 12:15 »
Lille My`s tragiske og uhyggelige endelige, kan måske redde andre kyllinger, når vi nu ved, at "the rat pack" er grusomme, når de er sultne.

Min eneste hønekylling hedder også Lille My *h
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #73 Dato: 12 Oktober , 2012, 13:15 »
Helle K : hvor er du sød :)ja det vil være en rar tanke, om hun ikke døde forgæves. Vores 3 kyllinger og adoptivmødre er i hvert fald flyttet ud af det hus, men nu når det er blevet hævet kommer de ind igen, kunne ligeså godt have været dem rotten havde taget de er kun 4 og 5 uger snart  TAK Helle, dit indlæg varmer. Kh Stine :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #74 Dato: 13 Oktober , 2012, 23:14 »
Jeg har taget 9 stk allerede og der er flere endnu som er søgt ind.

Er nu oppe på 11 stk. Den sidste havde fundet vej ind i køkkenet hvor den huserede under køkkenvasken.

Det er egentligt lidt trist at man er nødt til at regulere disse meget kønne små mus. :'(
Mvh
Erik Andersen