Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!  (Læst 37907 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #45 Dato: 10 Oktober , 2012, 10:41 »
Jeg har for første gang fået fastboende rotter - omkring og under mine hønsegårde og sågar i drivhuset >:( Måske fordi vores store dræberkat midlertidigt har valgt at bosætte sig ude i majsmarken, hvor han også bliver stor og fed...)

Jeg har nu ryddet op omkring hønsehuse og andre steder, fjernet buske, brændenælder og andet, som kunne agere skjulesteder, fjernet hønsestiger (hønsene sagtens selv kan hoppe ud og ind, ingen grund til at servere indgangen for rotterne) lagt gift i rottekasser. Forleden dræbte jeg en giftpåvirket rotte med en spade. Men jeg vil også sætte klapfælder op. Godt tip med chokoladen  /o

Jeg fodrer i husene, og har foder i tønder. Har dog haft en vane med at smide lidt korn i hønsegårdene om morgenen, det stopper også nu.

Møgdyr!!
Mvh Marianne

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #46 Dato: 10 Oktober , 2012, 10:52 »
Vi har også haft rotte besøg >:(

Ved første besøg tog skidderikken vores 4 små dværgsilkekyllinger som boede hos de Hollandske dværge :'(

Jeg fik straks fat i "rottemanden", men inden han nåede at komme var rotten på besøg igen. Denne gang var skidderikken helt inde i Hollændernes hus (som ellers er hævet) og tage den sørgende skruk som stadig sov i redekassen :'( :'( Hun lå død, halvt trukket ned i rottehullet.

Nu har vi flyttet Hollændernes hus (inkl overdækket gård) ind i de store høns' hønsegård, hvor vi endnu ikke har set spor af rotter.

Der er nu sat kasse med gift op, og lagt gift i brændeskuret. Håber det er slut med rottebesøg her på matriklen *k *k *k

Karoline

Ps har nu kun 1,1 Hollandske dværge, som går og kalder efter de 0,1,4 der mangler :'(. Men til gengæld ser det ud til at de er glade for deres "nye" naboer :)
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #47 Dato: 10 Oktober , 2012, 11:02 »
Hej
min foderautomat hænger i en snor fra loftet i hønsehuset. Jeg kom engang ind om aftenen, alle høns sov men automaten svingede frem og tilbage. Et par dage senere da jeg kom ind om aftenen stod der 2 rotter på deres bagben og spiste af mit foder. Fra der af bliver vores foder hængt op når hønsene går i seng. Jeg vil jo ikke ligefrem servere foderet for rotterne.
Vh Laila

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #48 Dato: 10 Oktober , 2012, 12:03 »
Hvor lang tid går der fra man har henvendt sig til rottemanden til han kommer ud? Sidder og venter ved telefonen, han skulle ringe i forvejen, men den ringer ikke. Jeg er ved at blive lidt små-paranoid! /f

Jeg prøver at se på mulighederne for at hæve foderautomaten, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre. Så skal jeg fjerne den hver aften, og det bliver noget omstændigt vil jeg mene. Der har været mus i selve hønsehuset i vinter, en enkelt vil jeg tro, og den lod vi være. Jeg jagede den ud hver dag, og hver aften kom den så tilbage. Den boede bag ved redekassen.

I aften må jeg til at rydde gevaldigt op. Der ligger en del skrammel ved hønsegårdene.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2012, 12:14 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #49 Dato: 10 Oktober , 2012, 13:10 »
The rat-man kommer i morgen /o. Han har lige ringet, han ville være hos os om 20 min. men eftersom jeg er på arbejde, og hanerne Frede og Jokke ikke kan li' fremmede ben i hønsegården, aftalte vi at han kommer i morgen i stedet for, og fylder vores egne rotterkasser op med rottegift, som jeg så selv stiller frem i gårdene. Så ville han se hvor slemt det er UDEFRA.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #50 Dato: 10 Oktober , 2012, 14:31 »
Du kan købe nogle snore hos America til en 10-12 kroner, hvor man kan hæve selve foderautomaten. Så er det bare at sænke snoren om morgen, og hejse den om aftenen.

At linke til America virker aldrig for mig, men varenummeret er 505b.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #51 Dato: 10 Oktober , 2012, 15:51 »
Linket er her men hvorfor give så meget for et stykke snor + porto ??
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Kig under fodersiloer.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2012, 15:52 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #52 Dato: 10 Oktober , 2012, 15:56 »
leif  /o

tror også jeg kunne finde Harald skrald/jem og fusk  eller anden Butik og købe et par kroge / Snor til billigere penge
 

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #53 Dato: 10 Oktober , 2012, 16:34 »
Måske man kunne blive en holden mand ved at sælge snore.Det skulle jeg have tænkt på da jeg var yngre.Idag kunne man måske få iværksætterydelse. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #54 Dato: 10 Oktober , 2012, 18:31 »
Jeg har nogle tynde kæder med en stor karabinhage for neden og en åben krog i loftet.
Så kan jeg nemt flytte kæden op og ned i loftskrogen, ligesom det er nemt at hægte foderautomaten af og på, når den skal fyldes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #55 Dato: 10 Oktober , 2012, 18:44 »
Jeg har nogle tynde kæder med en stor karabinhage for neden og en åben krog i loftet.
Så kan jeg nemt flytte kæden op og ned i loftskrogen, ligesom det er nemt at hægte foderautomaten af og på, når den skal fyldes.

Den metode bruger jeg også /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #56 Dato: 10 Oktober , 2012, 19:24 »
Så må jeg finde på noget. Jeg har købt en ny foderautomat og der kan næsten være 10 kg i af gangen, så det skal være en krog der kan bære noget.

2 stk. rotteklapfælder er ladet med lakridskonfekt og rørsukkersirup, der er rydtet rundt om hønsegården og 6 stk. rottekasser står klar til, at rottemanden kommer i morgen og fylder dem op.

Det er efter vi stoppede med forebyggende udlægning af gift, at der er kommet rotter igen. Vi stoppede pga. de vilde fugle som er fyldt med rottegift (næsten 100% undersøgte dyr havde rottegift i kroppen): http://www.aktivedyrerettigheder.dk/dmu_antikoagulante_rodenticider_i_vilde_dyr0710.shtml men lige nu kan jeg ikke se en anden løsning, desværre :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #57 Dato: 10 Oktober , 2012, 20:48 »
Hej
havde du da rottegiften liggende frit så fuglene kan tage det ? eller er det fordi at de spiser mus med gift
Vh Laila

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #58 Dato: 11 Oktober , 2012, 07:12 »
ja det overrasker jo at gift dræber, oss de naturlige rovdyr, der jo let fanger halvdøde dyr

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #59 Dato: 11 Oktober , 2012, 07:19 »
Hej
havde du da rottegiften liggende frit så fuglene kan tage det ? eller er det fordi at de spiser mus med gift
Vh Laila
Giften får rovdyrene via de mus der har spist gift, og som rovdyrene fanger bagefter. Her liger rottegiften udelukkende i låste rottekasser. Nattens gevinst var en ung rotte i dværgenes voliere, der havde hang til lakridskonfekt. Fælden ved maranhuset klappede ikke.

Problemet med giften ses ofte fordi fx jægere sætter uhæmmede mængder gift op ved deres foderstationer i skovene. Foderet er til fasaner, hjorte osv., som skal fedes op inden de skal skydes.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"