Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: lys i hønsehuset om vinteren ?  (Læst 7050 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
lys i hønsehuset om vinteren ?
« Dato: 25 ſeptember , 2012, 10:40 »
hej hønsefolk,
Jeg ville gerne have lidt æg her til vinter og har derfor sat lys med timer op i hønsehuset.
Planen er at have tændt så hønsene har lys ca 10 timer i døgnet ialt, (inkl de lyse timer som naturen sørger for).
Så er det jeg spørger : hvornår på døgnet er det bedst at de har kunstigt lys ? om morgenen så de står tidligere op eller om eftermiddagen/aftenen, så dagen bliver længere ?
eller begge dele ?
Jeg tænker det er upraktisk om aftenen, idet de så går rundt i huset med lys og så - pling - slukker lyset og de står på gulvet i buldermørke og skal til at finde op på pindende.
Hvad sir I kloge derude, hvad er jeres tanker og erfaringer ?

hilsen Vibeke

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: lys i hønsehuset om vinteren ?
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2012, 10:46 »
jeg har både morgen og aften

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: lys i hønsehuset om vinteren ?
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2012, 10:50 »
Jeg har kun om aften (har ikke begyndt nu i år) samtlige høns er på pinden i god tid inden  lyset slukker.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: lys i hønsehuset om vinteren ?
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2012, 10:53 »
Lys: 13-15 timer, hvis det er for at forsøge at holde gang i æglægning.
Hvis lys også om aftenen, går hønsene altid ind. Og det med at de sætter sig på på pind, (hvis man har høns der gider det) kan klares med tænd/sluk automatik der slukker "hoved lyset" og derefter slukker en ganske lille pære med svag lys efter f.eks. 20 min.

Offline hej

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: lys i hønsehuset om vinteren ?
« Svar #4 Dato: 26 ſeptember , 2012, 15:13 »
Dejligt med dit spørgsmål, det var nemlig mit næste, meget trænger sig på som ny hønsemor :) så følger svar med glæde nu

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: lys i hønsehuset om vinteren ?
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2012, 16:56 »
Her tændes lyset (en arbejdslampe med en sparepære i) kl. 5.40 og slukkes igen kl. ca. 15.30. Det er tidligt for hønsene at gå i seng i vintermånederne, men min erfaring siger, at hønsene ikke går i seng når der er lys, og når lyset pludselig slukker så kan de ikke finde op på pinden. Dog er Rudy's løsning da supergod, det med en svag pære der lyser 20 min. efter den store lampe er slukket. Den skal der lige tænkes nærmere over her på matriklen :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: lys i hønsehuset om vinteren ?
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2012, 17:25 »
Ja, alternativt kunne man prøve med noget lysdæmper ting, hvis man har det og kan lave det ;)

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: lys i hønsehuset om vinteren ?
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2012, 22:28 »
Jeg forstår bare ikke helt, hvor I sætter det lys op? Jeg har sådan et færdigkøbt hønsehus, hvor selve huset er forholdsvist lille, og så er der en overdækket og indhegnet gård udenom og så har vi altid lågen åben til en stor hønsegård udenfor. Hvor skal der være lys - inde i selve hønsehuset er de kun om natten og når de skal lægge æg?

Mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: lys i hønsehuset om vinteren ?
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2012, 22:37 »
Lyset skal være monteret inde i huset. I de næste 6 måneder, eller så, vil hønsene, grundet det svindende lys udendørs, tilbringe mere tid i huset end udenfor. Med andre ord bliver natten længere end dagen.  ;) Og så er kunstigt lys en god ting.
Mvh
Erik Andersen