Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erstatningsmor  (Læst 3053 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
Erstatningsmor
« Dato: 21 ſeptember , 2012, 07:48 »
Vores ene moskusand har udruget 4 smukke ællinger. Hun passer godt på de 3, men ville ikke kendes ved den 4. Den var helt nyklækket da hun valgte at ignorere den. Jeg tog den op, kold og forkommen som den var, og lagde den ind under en anden moskusand som ruger. Dette fungerede fint. Anden tog fint imod ællingen som er blevet større og stærkere og hun ruger fint videre på sine æg. Men mit spørgsmål er: Vil hun blive ved med det? Eller går hun af æggene om lidt så? Hun skal ruge i ca 1 1/2 uge mere.... Kan jeg gøre noget?
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Erstatningsmor
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2012, 08:05 »
 du kan lave et forsøg under opsyn:  tage ællingen og putte den under hans  rigtig mor hen på aften. Det har jeg oplevet før og det lykkedes, andemor har ikke opdaget den lille extra ælling og den var nu snu og gemte sig blandt flokken så de lugtede ens...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2012, 08:20 »
Ok, det vil jeg prøve. Men går erstatningsmoderen mon af æggene hvis hun beholder ællingen? Hun er vældig glad for den allerede....
Lykkelig ejer af
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2012, 08:40 »
det tør jeg ikke gætte, det  kan du risikere  at hun gør alt efter hvor længe ællingen har været hos hende, det er normalt at hvis der kommer ællingerne sidder  andemor med dem  i et par dage til de sidste når at komme ude af æggene, derefter vil de forlade reden for at søge føde. om din gør det?????? har du evt rugemaskinen så kan du lade ællingen være ved hende og se hvad der sker, men de ællingerne der kommer ud i maskinen om 1-1,5 uge vil hun nok ikke kendes ved

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2012, 10:13 »
Nu har jeg flyttet den hen under den "rigtige" andemor. Det opdagede hun ikke og de ligger og varmer alle 4 nu, så mon ikke det går? Jeg holder lidt øje med den.... :D
Lykkelig ejer af
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2012, 10:22 »
super, men husk at hyn kan stadig nå at opdage den, så kik et par gange til dem, krydser fingrene. /o