Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på terrassen?  (Læst 5986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dikkedak

• Passiv bruger
Høns på terrassen?
« Dato: 21 ſeptember , 2012, 01:55 »
Hej allesammen.

Jeg har et lidt anderledes spørgsmål, som jeg håber nogen med mere erfaring kan svare på herinde.

Vi har endelig fået fat i en lejlighed og dertil hører en ret stor tagterrasse (100 m2). På den er der plads til lidt af hvert og selvom jeg ikke fik den have jeg ønskede (øv), håber jeg alligevel, der kan blive plads til høns. Såeh... hvad gør man? Terrassen ligger på 3. sal inde i byen, og jeg kan naturligvis ikke lukke høns ud på græs. Så hvad gør jeg for at dyrene skal have det godt? 2-3 stk er helt fint til vores ægge-behov. Og vi køber naturligvis ikke en hane. Der er ret god plads til at bygge i højden, da der er vægge på omkring 3 meter ind til de kommende naboer. Ville høns blive glade for en løbegård med siddepinde der ragede så højt op? Så huset er højere end det er bredt?

Ville jeg mon kunne have ænder under samme forhold?

Vh
mig

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Høns på terrassen?
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2012, 07:10 »
ænder vil svine hele terressen til, husk med høns at der oss kommer noget ud af dem, andet end æg men du kan sikkert lave en fin volliære

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2012, 07:28 »
Jeg synes, at det lyder rigtig spændende med høns på terrassen /o, men skal hønsene have det godt, så kræver det et pænt stort fladeareal ..også til 3 høns. Høns sover gerne på pinde i højden, men de tilbringer deres vågne timer med at gå rundt og rode i jorden  - ikke med at kravle rundt i træer..eller på mange sidde pinde i højden..som du har muligheden for at sætte op. Så skal du i stedet overveje en voliere med fugle.

Med 100 m2 skulle det dog nok være muligt at lave en pæn terrassehønsegård, hvis du sørger for, at de har jord/sandbade forhold samt et areal med jord, kvas, blade, græs andet grønt osv.

Du kan godt nøjes med to høns, men du skal tænke på, at din meget lille flok så er meget skrøbelig, når der tilstøder sygdom og dødsfald, for høns er ikke egnede til at gå alene...så som minimum vil jeg tilråde dig at anskaffe tre høner.

..og som kristian skriver, så skal der slæbes møg, beskidt strøelse osv. når det er nødvendigt.

Jeg er noget mere tvivlende mht. andehold på en terrasse.

Jeg glæder mig til at høre mere om projektet.
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2012, 10:21 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2012, 08:10 »
helle  møjet er jo en god anledning til at få nogle højbede

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2012, 10:01 »
Jeg synes det lyder som et spændende projekt, men jeg er lidt tvivlende om det bliver en positiv oplevelse for dig og hønsene. Jeg tænker også på om det kunne skabe lidt problemer med naboer. Det er ikke sikkert de synes det er et fint projekt. Nogle synes høns larmer, lugter og slet ikke hører til i lejlighedskomplekser. Tror det bliver et stort arbejde dagligt med at holde rent og give hønsene den beskæftigelse (rode, skrabe og sandbade) som de fortjener. Men held og lykke med din beslutning /o

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2012, 10:20 »
helle  møjet er jo en god anledning til at få nogle højbede

Det har du ret i /o. Det kan jo ende ud med at blive en meget flot og frodig terrasse

Naboerne skal ikke prøve at slippe afsted med at påstå, at 2-3-4 høns lugter - for det passer simpethen ikke
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2012, 10:22 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2012, 10:20 »
Møg kan  kan  med fordel komposteres i en  orme kompost og  der efter bruges i højbed  feks tomater, agurker og squash samt roser kan  lige vel komposteret møg.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Dikkedak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2012, 12:41 »
Mange tak for alle jeres input. Det er jo et eksperiment, så hvem ved? Jeg lover at hvis mine høns ikke har det godt, så sælger jeg dem igen :).

Vi bruger allerede ormekompost og jeg har været vandt til at have grøntsager på min gamle altan - med god succes. på terrassen kan vi forhåbentlig få endnu flere. Tror at et par høns eller tre vil give god gødning - og så er der ikke så meget der skal slæbes op og ned.

Med hensyn til skrabe-arealet, tror jeg at jeg har fundet en løsning, hvor de både kan få skygge, græs, støvbad og vand plus alt det andet naturligvis. med hensyn til naboerne, er der ikke nogen direkte adgang til dem fra os, så jeg tror jeg vil starte med bare at indføre høns og sige det - hvis der så efterfølgende opstår problemer, må vi tage det derfra.

Når jeg har fået lavet en tegning færdig, lægger jeg den herind, og så håber jeg at I vil komme med input til den også.

Det er meget spændende alt sammen!

jeg faldt lidt for udseendet af hamborger hønsene forøvrigt. Er de gode at holde i voliere? Og er de gode æglæggere?

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #8 Dato: 21 ſeptember , 2012, 13:47 »
Held og  lykke med eksperimentet /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2012, 19:49 »
Spændende ide du har fået, har i 10 år haft 3 rolige høns - kan stærkt anbefale oppington, men silkehøns synes jeg lyder interressante da de ikke flyver som mine landhøns. Og gødning fra høns er et must - nu trives min køkkenhave igen - venter spændt  ;)