Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: gode råd modtages med tak....  (Læst 2930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondepigen

• Passiv bruger
gode råd modtages med tak....
« Dato: 16 ſeptember , 2012, 11:35 »
Jeg går og venter på en sms, om at der er en håndfuld daggamle gule orpington klækket til mig.... Jeg har tænkt mig at give to til hver af mine 3 skrukker..... jeg har idag gjort ekstra godt rent i hønsehuset, lagt ekstra meget fint gyldent halm på gulvet, (betongulv) som først er strøet med et fint lag strandsand, hønsegården er også rengjort, og også der har jeg strøet noget halm, da ikke hele gården er overdækket af tagplader, så de små ikke får mudder på fødderne, når det har regnet. Vores redekasser er hævet fra jorden, så jeg har fået det råd at lægge kyllerne ind under hønsene, mens de er på gulvet... jeg overvejer lige nu at lave et par redekasser til at stå på jorden, eller skrue de nuværende ned fra væggen, og sætte dem på jorden, og se om hønsene vil acceptere det. Men, jeg ved INTET om kyllinger, og hvordan man får hønsene til at tage dem til sig.... har 5 høns ialt, hvoraf de 3 er skruk, men de er alle i samme hus/gård, hvor jeg normalt tænder lys og åbner lågen kl 6 om morgenen, og slukker og lukker kl 20, så bestemmer hønsene selv om de vil være ude eller inde. Hvad gør i, når i skal indlemme daggamle kyller til skrukker? Det skal lige siges, at vores høns kun er ca 6-7 måneder gamle, så det er også deres første hold kyller.
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: gode råd modtages med tak....
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2012, 11:48 »
Jeg har denne sommer også givet daggamle kyllinger til skruk høns på under 1 år og det er gået rigtig fint. Det lyder til at du allerede har gjort gode forberedelser. Jeg puttede forsigtigt kyllingerne ind under skruk-mor ved aftenstid i den rede hvor hun havde ligget skruk, for ikke at stresse hende inden kyllingerne kom også selvom reden var hævet over jorden. Jeg lod dem putte sammen i fred og ro natten over og næste morgen kom jeg med barselsmad på sengen = lidt vand (i en lille lavbundet plastik bøtte) og lidt havregryn og canarie fuglefrø. Det begyndte skrukken at spise af og hun klukkede og kaldte kyllingerne frem og så spiste de alle= skrukken havde accepteret kyllingerne. Derefter flyttede jeg kyllingerne ned i reden, som jeg havde lavet i gulvhøjde og skrukken flyttede frivilligt med. Derefter lukkede jeg af for reden over jordhøjde. Derefter passede skrukken kyllingerne inde i hønsehuset, de øvrige høns havde også adgang til huset, men holdt pæn afstand og viste respekt for kyllinger og skruk. Efter et par dage tog skrukken selv kyllingerne med ud i hønsegården og de gik ind igen efter en times tid. langsom har skrukken forlænget tiden udenfor lidt for hver dag og i dag hvor kyllingerne er ca 8 uger gamle, så går de ude hele dagen og går ind i huset sammen med de øvrige høns til aften.
Jeg har ingen problemer oplevet ved at have dem alle samlet, dat har jeg altid gjort med mine kyllinger og derved bliver kyllingerne automatisk en del af flokken, jeg skal ikke bekymre mig om at introducere kylingerne til flokken.

Held og lykke med familieforøgelsen...!
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2012, 12:54 »
Ja jeg har desværre ikke tid til at pusle ret meget om dem sådan en hverdags-morgen, da jeg kører afsted på job lidt over 6, men selvfølgelig kan jeg give dem morgenmad på sengen.
jeg har nu skruet redekasserne ned fra væggen, og sat dem i gulvhøjde, mens jeg havde smidt skrukkerne ud en tur. Den ene har, efter lidt undren og kiggen, allerede lagt sig i sin rede igen, de to andre står lige nu og debaterer hvorvidt det nu er sikkert at bevæge sig ind i dem :) nu håber jeg så bare at de hurtigt får sig fundet tilrette, det er jo de samme reder, den samme halm, og dermed de samme dufte, blot nu i sikker kylle-højde :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2012, 14:33 »
det værste der kan ske inden du får kyllingerne, er at de sidste 2 er blevet afskrukket. Det gør så knap så meget da den sidste sagtens kan varme en hel del kyllinger. Når skrukken har fået kyllingerne, så tjek dem lige inden du kører på arbejde. Det plejer og kunne lykkes, men det ville være ærgeligt ikke lige ha kigget til dem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2012, 14:36 »
Hvis det kun er en håndfuld daggamle kyllinger, så ville jeg sætte dem under een skruk, og lade hende passe dem i fred og ro et sted.

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2012, 14:50 »
det kunne jo være dejligt hvis de 2 af dem blev afskrukket helt af dem selv, men nej, de ligger alle 3 i deres reder nu, den ene har dog indtaget en anden rede, men ellers er alt som det har været i de sidste 3 uger...
jeg har kun 1 hønsehus og 1 hønsegård, og har ikke lige mulighed for at adskille hønsene, men jeg håber da at de kan gå sammen med de andre.
Selvfølgelig kigger jeg til dem inden jeg tager på job, jeg kan da slet ikke lade være, og mad på sengen kan de også få, jeg vil bare ikke kunne overvåge dem i længere tid, og flytte dem ned fra reden, derfor har jeg så sat rederne på gulvet, så jeg er sikker på ingen falder ud og brækker både arme og ben :)
Og hvem ved, måske tager jeg en fridag tirsdag, så jeg er sikker på at mødrerne er søde ved dem og varmer dem :) Onsdag er manden hjemme igen, så kan han være hønsepasser....
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2012, 15:05 »
Jeg ville lade en enkelt skruk passe alle kylingerne og så afskrukke de andre to.Så slår pladsen vel til?
Hilsen Leif
Kanariefugle.