Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu også med Gæs  (Læst 7275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Nu også med Gæs
« Dato: 14 ſeptember , 2012, 18:03 »
Ja, nu skal det prøves. Har lige købt, dog ikke afhentet 1.3 brogede og grå gæs. Jeg har ingen erfaring eller ide om hvordan sådanne dyr skal passes og håndteres. Men har det med foder på plads  ;)
De skal gå i en stor indhegning, dog uden vand. Det er vel bedst med lidt vand til dem. Nogle ideer til en lille sø..kan de små børne soppebassiner bruges. Jeg har jo en lille dreng på 1 1/2 år. så de helt dybe bassiner må vente..tør ikke ha det pt.
Måske nogel kunne lægge lidt billeder ind hvordan de har deres gæs gående, så kan man få nogle ideer.
Hvordan er gæs i forhold til høns..tænker her på sammenføring af voksne gæs og evt. mindre gæslinger der forhåbentligt kommer til næste år.
Kan man uden problemer lukke nogle ænder sammen med gæssene?
Håber nogle vil dele deres erfaringer med mig  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Nu også med Gæs
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2012, 18:27 »
Det lyder rigtig spændende, jeg har ikke haft Gæs, men Moskusænder.
Pøj-Pøj med dem.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2012, 18:38 »
vores gæs går med ænderne, uden problemer, men de har også kendt hinanden fra de var daggamle.   når de får lov til at går frit på matriklen er de ret dominerende over for alle andre dyr- selv labradorer har respekt for dem- det er nok støj ;D
den anden dag gik de frit og "stødte " på moskusand  med ællingerne de ikke kender- da  var de efter ællingerne, andemor kunne ikke stille op med noget forsvar-  men gik også hurtigt videre da de så mig...
soppebassin, eller større murerbalier er ok men du skal regne med at der vil forsvinde meget vand  ad gangen når de bader-. de sprøjter over det hele og plasker - det ser så hyggeligt ud, det vil børnene synes virkeligt om /o
sammenføring- hmmm, måske skal du sikre dig at ænderne er der først, så har de chancen for at "vinde over gæs"
den gase der er her endnu har forsøgt at parre sig med and, der røg lidt fjer, men ellers gik det ok.
håber du bliver glad for dine gæs.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2012, 18:50 »
Mine gæs har i min schæferhunds fravær fået adgang til resten af haven som ellers kun hønsene kommer i. Gæssene har totalt overtaget magten over græsplænen. De er ret hårde ved hønsene, dog er de hurtigere end gæssene så de kommer ret hurtigt væk. Jeg har gæs og ænder sammen, de har også været sammen fra de var små, dog kom ænderne et par uger før. Det er stadig gæssene der har magten her. ænderne får ikke mad før gæssene har spist.
Mine har indtil jeg fik gravet en lille sø brugt en skalsandkasse. og de er ganske glade for den, men vandet skal skiftes tit. de skider helt abnormt meget. Men gæs er altså hyggelige og sjove... de kommer gerne hen for at snakke (eller skælde ud ;) ) og er der gæster i haven så skælder de rigtig meget ud. de har dog ikke jaget nogen endnu ;) Jeg lavede jo i sommers en fin lille fiskehavedam... den er lettere ommøbleret, eller skal vi sige tømt for alle planter og til gengæld fyldt med hvide gåsefjer :D stort tillykke med dem :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2012, 22:57 »
Jeg hentede sidste weekend 3 voksne gæs hos morAnna. De blev sat direkte i min indhegnede dam, hvor der i forvejen boede 4 moskusænder, 1 gråand (han har været hos os siden vi fandt ham anskudt med brækket vinge for 3 år siden) og 2 små grå gæs.

Det har ikke givet anledning til problemer af nogen art, og dyrene ligger tilmed sammen og sover som én flok, når de hviler. Det skal så siges at de har rigelig plads så de ikke behøver 'skændes' om pladsen. Jeg har aldrig målt nøjagtigt op men vil tro det indhegnede område er ca 20 x 50 m, vandspejlet i dammen er på denne årstid måske 10 x 25 m. (Når dammen er fyldt op i vinterhalvåret er vandspejlet ca 15 x 40 m). 
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2012, 09:13 »
Glæder mig til at skulle afhente mine gæs i dag. Håber jeg kommer hjem med 1.3. Anerr jo intet om at kønsbestemme dem. Må stole på sælgers ide om hvad det er  ;)

Billeder skal nok komme
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2012, 10:34 »
Eeej det er smadder spændende, stort tillykke.
Herhjemme har vi moskusænder og de har forskellige stationer med vand rundt omkring. Det de elsker mest er en gammel rengjort algebeholder, som vi har flækket på langs. Den er ca. 3,5 x 1,5 m. og ca. 70 cm. dyb.
Vores "mobile" unger er 7og 3 år. Og de elsker at se når de plasker rundt, men kunne ikke drømme om at røre vandet for som de siger "det er adder" Selvom det bliver skiftet 1gang om ugen, er de virklig nogle "grisbasser" ;) Selv om en bold ved et uheld lander i bassinet nægter de at røre ved bolden før end jeg har samlet den op og spulet den.
Glæder mig til at se billeder senere.
Rigtig held og lykke med dem.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2012, 17:44 »
Lige et par billeder. Ingen kan vel se at jeg er lidt nervøs ved at stå med gåsen i armene  ;D
Mvh. Rikke

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2012, 17:50 »
Prøver lige med et lidt større billede
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2012, 17:57 Fra Rixen »
Mvh. Rikke

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2012, 19:31 »
Ih hvor er de fine. Tillykke  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 16 ſeptember , 2012, 21:16 »
Tillykke med dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #11 Dato: 16 ſeptember , 2012, 21:27 »
Neeej hvor er de flotte. Og hvor er du bare sej, med sådan en gås på armen. Stort tillykke  <I
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2012, 07:35 »
Hej Rikke.

Mine gæs er noget hårde ved ænderne, hvorfor jeg har skilt dem op. Men du skal da helt sikkert forsøge.

Et børne bassin er helt fint til gæssene. De elsker at pjaske.

Lars

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2012, 14:37 »
Vi har også haft 2 hvide gæs til at gå sammen med moskus-ænder. Udenfor ingen problemer, da er der også rigelig plads til alle.

De kommer alle ind om natten - i starten i en fælles stald, men det fungerede ikke så godt, specielt ikke til marts/april når gæssene også begyndte at lægge æg. Gæssene kunne ikke lade ænderne ligge i fred på deres reder, hvorfor jeg delte stalden op - og konsekvent lukkede gæssene ind først og derefter ænderne. De lærte de hurtigt og så var der fred og ro.

Udenfor brugte jeg et stort zinkfad, ca. 15 cm. højt og måler vel ca. 50 cm. bred og 80 cm. lang, det brugte gæssene som dagligt bad og fjerpleje.