Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, min høne har fået kyllinger:-)  (Læst 12584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline molli

• Passiv bruger
Hjælp, min høne har fået kyllinger:-)
« Dato: 14 ſeptember , 2012, 09:07 »
Hej

For noget tid siden lagde min Brahma høne sig skruk. Der begyndte at komme æg under hende og min kæreste og jeg besluttede at lade hende have dem. Egentlig regnede vi nok med at det ikke blev til noget. Vi vidste ikke om hanen havde været på hende.

Vi regnede ca ud hvornår kyllingerne skulle komme, hvis der kom nogen. Og det gjorde der så!
Vi kan høre dem pippe, men har ikke set dem endnu. De må lige været udklækket.

Men hvad gør vi nu?
Skal hun og kyllingerne skærmes fra de andre? (en ung Faverolles høne, en voksen Faverolles høne, en Brahma høne og en Brahma hane)? Kan de finde på at gøre kyllingerne noget?

Hvad med foder?
Hvad med temperaturen? Er det varmt nok for de små?

Hønsehuset er en del af en staldbygning. Der er ikke træk.

Håber på hurtige svar:-)

Vh. Molli

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
Sv: Hjælp, min høne har fået kyllinger:-)
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2012, 09:36 »
Der er delte meninger om hvorvidt skruk og kyllinger skal skilles fra flokken. Jeg gør det ikke. Mine høns opfatter kyllinger som "fredede", og gør ikke skruk og kyllinger fortræd.
Men jeg ved, at flere tager skruk og kyllinger fra, hvis resten af flokken er efter de små.
De kan sagtens holde varmen, når de har deres mor.
Mine kyllinger (og de voksne :-\) får kylingestart foder med hirse- og hørfrø blandet i.
Tillykke med de små.

Offline molli

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2012, 09:39 »
Hej Brahmsen

Tak for dit hurtige svar!

Hvornår kan vi forvente at se de små? Må de godt gå med moren udenfor hvis hun vil den vej?

Hvornår er de gamle nok til at få et nyt hjem? (der er et par familiemedlemmer der gerne vil have dem:-))

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2012, 09:52 »
Jeg flytter min skruk mens hun ligger på æg da de andre ligger sig ved siden af og lægger nye æg under rugetiden. Men såsnart de er klækket kommer hun som regel tilbage når kyllingerne er ca. 1 uge gamle. Men det er der jo nok mange forskellige meninger til. Her er det gået godt.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2012, 09:59 »
Nu ved jeg ikke om din høne ligger i jordhøjde eller i en kasse der evt. hænger. Det er vigtigt du får hønen og kyllingerne ned på jorden da kyllingerne ellers vil falde ud af reden på et tidspunkt.
Hvis jeg var dig ville jeg flytte høne og kyllinger så de går for sig selv ihvertfald lige i starten. Det vil også være nemmere at foder dem. Der er jo ingen grund til at gi alle dine andre voksne høns startfoder og havregryn.  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:06 »
Jeg har lavet en indhegning i huset hvor kun kyllingerne kan gå igennem og der har jeg stilt deres mad og vand. Så fodre jeg ikke de voksne med deres mad. Jeg har så i en hjørne af huset lavet en plads i gulvhøjde til skrukmor og kyllinger så de heller ikke optager en redekasse fra dem som vil lægge æg. Det virker super og de bliver hurtig en del af flokken.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:44 »
Såfremt din høne har fået æggene på samme tid (klækker samtidig) vil hønen forlade reden når alle kyllingerne er tørre (eller ca. 1 døgn). Hun kan dog blive længere på reden, hvis der er æg der ikke er klækket. Så tjek om der er uklækkede æg, om om de er med kylling på vej. Du kan evt.lyse dem, der kan man oftest se hvis der er en kylling i, og om der er liv i den (hvis æggene er lyse ;))
Jeg sælger ikke kyllinger så længe de går med skrukken. Det er meget individuelt, hvor længe hønen gider kyllingerne. Her er det omkring 10-12 uger, inden de må klare sig selv.
God fornøjelse!

Offline molli

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2012, 12:10 »
Tusind tak for alle jeres svar

Jeg har lige fået et glimt af en kylling:-) Dens hovede er ca på størrelse med en golfkugle (lidt mindre). Har I så et gæt på hvor gammel den er? far og mor er rene Brahmaer.

Det ligger en del æg derinde. Kan jeg bare tage dem ud og lyse dem? Selvom hun bliver sur på mig?

Er det normalt at en af vores andre høner ligger inde i redekassen sammen med skrukken og kyllingerne? De ligger helt tæt. Er det en form for "medmoderskab"?

Anyway, så tænker jeg at jeg vil følge rådet herinde om at dele dem. Men det kan kun lade sig gøre sådan, at skrukhønen og hendes kyllinger ikke kan komme udenfor. (Jeg tænker det er vigtigere at de fire andre kan gå ind og ud?) Skrukhønen og kyllingerne kommer ca til at få 2- 3 m2 for dem selv. Er det ok?

Jeg har ikke mulighed for at købe kyllingefoder idag. Kan jeg stille noget andet til dem? Noget fra husholdningen - havregryn, brødkrummer, andet?

De går jo slet ikke ud, kyllingerne. Altså ud af redekassen. Skal de ikke snart det, for ikke at sulte?

Tak for hjælpen!

Offline molli

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 ſeptember , 2012, 12:14 »
Rixen: havde ikke lige set at du havde skrevet det med havregryn. Kan de nøjes med det, til en start? Skal det blødes op? Skal skrukhønen have tilbudt alm foder eller kan hun spise kyllingekosten?

Redekassen er på jorden, så der skulle ikke være nogen problemer.

Et andet spørgsmål. Jeg har ikke fået sat siddepinde op endnu. Er det en dum idé at gøre det nu hvor kyllingerne er kommet? Jeg tænker på, at det kommer til at larme lidt (skal bore to huller).

Vh. Molli

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 ſeptember , 2012, 13:13 »
Havregryn kan de sagtens få et par dage..men så skal der startfoder og evt. lidt undulat eller kanariefrø, det elsker de små. Havregryn behøves ikke opblødes.
Din skruk og kyllinger behøver slet ikke komme udenfor endnu.

Du behøver heller ikke sætte sidepinde op, det skal de jo ikke bruge foreløbigt.
Pas på med vand til de små,,endelig ikke nogle dybe trug, de kan falde i og drukne..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline molli

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 ſeptember , 2012, 13:24 »
Ha ha, det var nu heller ikke til mor og unger:-) Men kan godt se det kunne forstås sådan. Men det er fordi jeg bliver nødt til at flytte de midlertidige "siddepinde" (en stol), som faverollerne har brugt, for at kunne indrette rum til mor og unger. Ja, og så  kommer Faverollerne i pindemangel.

Men det er klaret nu. Jeg satte siddepindene op, og det var ikke noget problem.

Tusind tak igen, for råd.

Jeg tænker at vi allerede imorgen kan købe det rigtige foder. Og så nogle af de frø du nævner:-)

Er der andre frø fra husholdningen, jeg kan forkæle de små med? Indtil jeg får købt undulatfrø?

Jeg sørger for ingen dybe trug! Godt du gjorde mig opmærksom på det!

Ok, de behøver ikke komme udenfor endnu. Men skal de ikke ud af redekassen? Altså skal de små ikke ud og have noget mad og vand?

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 ſeptember , 2012, 12:07 »
jo det skal de , men det klare deres mor hun tager dem med ud.

MVH. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline molli

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 ſeptember , 2012, 13:11 »
Ok, tak for svar.

Nu har jeg et spørgsmål til.

Jeg tror den lille kylling blev udklækket for ca fem dage siden. Men der er stadig en masse æg under hønen.
Hvordan finder jeg ud af om de æg er med kyllinger?
Er der en regel for hvor lang tid der kan gå før de sidste kyllinger bør være udklækket?

Vh. Molli

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 ſeptember , 2012, 13:52 »

Er ikke helt stiv i der med kyllinger mere, du kan jo lyse dem og se om der er liv. Jeg havde kun to
æg under min skruk med hendes kyllinger og efter 5 dagen to jeg det æg der ikke var klækket
og slog det i stykker der var ingenting i hvis du gør det samme så pas på det lugter ikke godt
                                      MVH. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 15 ſeptember , 2012, 14:00 »
Hvis en anden høne har lagt æg i reden, mens hun har ruget, så får du et dårligt resultat, da hønen under alle omstændigheder forlader reden når kylling nr 1 er et par dage gamle, derefter lader hun resten af æggene være uanset hvor meget liv der er i dem.
Når hønen skal ruge, skal man helst samle de æg der skal ruges på, og så lægge dem under hønen samme tid, og derefter kommer der kyllinger 21 dage efter hvis æggene er befrugtet.

De andre høns skal helst ikke lægge æg i reden mens der bliver ruget, men hvis det ikke kan undgås, så tegn med blyant rundt om rugeæggene, og fjern de nylagte æg hver dag.

Det er spændende hvor mange kyllinger du har under hønen, og hvis hun ikke går af reden nu 5 dage efter, så dør de små af sult og tørst, så ryd reden, og sørg for at de små der er klækket, kan komme ud, dvs ingen høje kanter på reden.

God fornøjelse med dem alle
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn