Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sammensætning af "nye og gamle" høns!  (Læst 2132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene V

• Passiv bruger
Sammensætning af "nye og gamle" høns!
« Dato: 12 ſeptember , 2012, 06:04 »
Så er jeg på banen med endnu et spørgsmål - gad vide om jeg nogen sinde bliver så skrap, så jeg kan svare på andres spørgsmål  ;D??

Jeg skal på fredag have slagtet 5 af mine 6 haner, så jeg ender ud med 2 høns og 1 hane, alle 3 barneveldere på ca. 14-16 uger.
Lørdag skal jeg så hente 6 nye hønsePIGER (!!!), af racerne orpington, faverolles og wyandotter. De er 6-12 mdr. og fra samme sted. (I øvrigt meget svært, ikke lige at tage en orpington-hane med derfra, men jeg har lovet min grå basse, at han får lov at være den overlevende hane  ;D....)

Så er det jeg vil spørge, hvordan jeg bedst sættter de hér 2 grupper af fugle sammen? Er det bare at lukke de nye ind til de andre, imens de er ude og vågne, eller sætte dem ind i hønsehuset, når de fastboende har "taget hønsestikket ud"  :o :o???

På forhånd tak for hjælpen  8)!

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Sammensætning af "nye og gamle" høns!
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2012, 07:22 »
Jeg tror, at du får det bedste resultat, hvis du sætter de nye ind, når `hønsestikket` ;D er taget ud for natten. Nogle gange kan høns godt have lidt svært ved at huske, hvor mange de lagde sig til at sove sammen med aftenen i forvejen.

Selvfølgelig vil der blive nogle hieraki - stridigheder, men fornemmelsen af at man har sovet sammen med `de nye`plejer at hjælpe lidt.

God fornøjelse og tillykke med de nye

...og så lige til sidst...Malene - vi har allesammen været nye, usikre og uerfarne..også i hønsehold og hønseadfærd.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2012, 13:34 »
Hej Malene,

De gange vi har sat nye og gamle sammen har vi sat et hegn op i gården eller ladet dem gå et par dage og se hinanden an og så fjernet hegnet og vi har aldrig haft kampe som var blodige. Og så har de for det meste også adgang til hele haven og så på den måde kunne gå hver sin vej.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2012, 13:44 »
Hej Malene,

De gange vi har sat nye og gamle sammen har vi sat et hegn op i gården eller ladet dem gå et par dage og se hinanden an og så fjernet hegnet og vi har aldrig haft kampe som var blodige. Og så har de for det meste også adgang til hele haven og så på den måde kunne gå hver sin vej.

Masser af plads er virkelig godt ved sammenføring. Husk at det kan nemt tage over 1 mdr før gruppen en homogen. Jeg havde 3 piger som var 3 uger om at bevæge sig ud af huset og var lige ved at opgive at de ville falde til som resten af de nye.

Smid gerne masser af halm og korn ind i hønsegården så der er noget at rode med. En siddepind ude i hønsegården er også godt så der er mulighed for at komme i sikkerhed. Held og lykke med sammenføringen.

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2012, 17:05 »
Mange tak for jeres svar, alle 3  ;)!

Vi har en hesteboks som hønsehus, så der er masser plads at være på, og flere forskellige pinde at vælge imellem (de er ledige, da barneveldere sover í en stor bunke på gulvet  :o)...
Dernæst har de 300 M2 hønsegård med pinde i flere højder, masser af grønt og så står lågen desuden åben mange timer dagligt, så de har frie tøjler, hvad plads angår!

Go´ idé med halm - jeg går straks på rov på marken - det de har, er lidt sammentrådt.

Hvor er det bare skønt med alle de kompetente og seriøse svar hér inde - 1000 tak endnu engang  /o!!

Booork-booork fra Malene