Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanekyllinger i flokken  (Læst 1989 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Hanekyllinger i flokken
« Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:40 »
Vil hanekyllinger som bliver klækket ind i flokken, kunne enes nemmere med førehanen til de evt skal slagtes i en alder fra 25 uger +?

Eller vil det være nødvendig til at tage dem fra på et tidspunkt feks når de bliver kønsmodne?

Det kommer vel også an på hvordan førehanen er af sind?

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Hanekyllinger i flokken
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:43 »
hav en plan b klar hvis der bliver kamp, men jeg havde 3 søskende til at gå der var ingen problemer

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 11 ſeptember , 2012, 10:49 »
Det er jo lige det. Måske/måske ikke.

Jeg har pt. en "gammel" Brahma hane gående sammen med de store Brahma unghaner, det har de gjort i noget tid nu, uden problemer.

Jeg vile så sætte min "gamle" Maran hane sammen med mine unge Maran haner, det lykkedes bestemt IKKE.

Og nu her har jeg sat to "gamle" Sumatra haner sammen med unghaner fra to kuld og det går også helt fint.

Det skal dertil så siges at der IKKE går høner sammen med dem. Men at Sumatra hanerne og hønerne dog går ved siden af hinanden.

Men du har jo set mine høns-  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 ſeptember , 2012, 11:14 »
Som Lene skriver, kan det ofte være godt at have en "gammel" hane til at holde styr på unghanerne. Men han må ikke være for gammel eller mangle kondi, for unghanerne kan undertiden kræve sin mand at styre.
Sammenføringen lykkedes bedst inden unghanerne bliver for store, ellers kniber det med at de vil indordne sig og acceptere at det er den gamle der bestemmer, og de går alle hele tiden og vil slås med ham, og det holder han ikke til i længden.

Men eller kan unghaner der er opvokset sammen sagtens gå sammen indtil foråret, hvor de bliver kønsmodne. Jeg har tit over 30 reserve-haner gående for at sikre mit avlsarbejde, og det er sjældent er er ballade med dem. Nu er det også Orpington :)

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2012, 15:22 »
Sidst tog jeg hanerne fra da både de og den "gamle" stod og angreb hinanden gennem hegnet. Men denne gang vil jeg prøve at lade dem gå så længe det kan lade sig gøre.

Men en plan b er nok god at have i baghånden.

Tak for svar.