Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Barnevelder - piger eller drenge??  (Læst 4353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene V

• Passiv bruger
Barnevelder - piger eller drenge??
« Dato: 08 ſeptember , 2012, 22:08 »
Er der mon nogle, der tør lægge "hovedet på blokken", med hensyn til at kønsbestemme barneveldere på ca. 12-14 uger, ud fra billeder??? Hvis JA, vil jeg forsøge at få sat nogle "tydelige" billeder på!
Jeg har fået 8 stk, fik at vide at de 4 nok var haner, meeen de fleste mener nu nærmere der er 6 haner og 2 høner   :o...
Jeg vil rigtig gerne snart have en afklaring - jeg bliver jo mere og mere glad for de kære fjerkræ  :P!
Hilsen en nystartet høne(hane)mor....

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Barnevelder - piger eller drenge??
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2012, 22:10 »
Barneveldere er ret nemme at kønsbestemme fra de er 4-6 uger, så jeg tror godt jeg tør lægge hovedet på blokken. Ellers kan Walter helt sikkert korrigere mig.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2012, 22:46 »
Jamen dog, det lyder dejligt og samtidig som "dommens dag"  :o ;)!
Jeg har læst mig til, at de skulle være ret svære at kønsbestemme, men havde jeg ikke læst det, ville jeg (uden forstand!) godt turde gætte, men ligefrem så sikkert, så jeg tør skille mig af med nogle af dem på det grundlag, NEJ  ???...

Jeg tager nogle nye billeder af dem i morgen, og så er jeg spændt på en vurdering - på forhånd 1000 tak  /o....

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2012, 07:08 »
Svære  ???

Hvis det er sort eller blå dobbeltrandet, så er de da nemme. For hanen og hønen er ikke "ens" i tegningsformen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:23 »
Jeg har fået en "kasse blandet" af Jytte Rosenkrans, da de var "fejlfarvede" - hun mente der var 4 af hver køn. Den eneste grund til, at jeg er så meget i tvivl og ikke selv tør at beslutte, er at der på barnevelder.dk står, at de er meget svære at vurdere før de nærmest er voskne  :-\....

Jeg ved jo jeg skal af med nogle, og vil også gerne have andre racer, og vil derfor gerne have styr på det med drenge/piger  :o....

Jeg fik dem midt i juli, og fik at vide, at de var 6 uger +/- 2 uger, så nu må de være 12-16 uger - der er pænt meget forskel i størrelserne!

Jeg er jo så meget amatør så jeg kalder dem sorte, hvide, grå og halvgrå  ;D ::) - håber det giver mening for jer "dommere"  :P??

Billedet hvor 2 sidder på stolen er jeg nu ret sikker på er én af hver - så langt så godt!
Den "helt grå" er jeg i tvivl om - det samme gælder den "hvide spættede"!
Så er der de 2 lidt mindre, den ene  med lidt rødt og den anden "lidt grå" - dem er jeg også i tvivl om  :o :-\....

GLÆDER mig til jeres vurdering - på forhånd 1000 tak!!

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:29 »
Dét skal åbenbart ikke være så nemt - så snart jeg forsøger at vedhæfte et billede, mener systemet at billedet er for stort - grrrrr  >:(....
Jeg vender forhåbentlig tilbage, hvis/når jeg får det til at virke...

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:32 »
Kender det godt. :)
Læg dem i galleriet hvis det blir ved med at drille, så må folk jo gå derind.De kan vist også flyttes herind fra galleri men spørg mig ikke hvordan :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Annika

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2012, 22:03 »
Håber det er ok, at jeg lige tilføjer et spørgsmål ti din tråd. Jeg fik 12 pragtfulde daggamle barnevelder kyllinger d. 17.6. Det er nu helt tydeligt hvem der er hane eller høne. 5 haner og 7 høner. Mine spørgsmål går på - hvor længe kan jeg have de 5 haner sammen? Jeg beholder en. Hvornår har en barnevelder hane en størrelse, som gør den spiselig?

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2012, 22:34 »
De skal helst blive godt et halvt år før de er udvoksede og har fået brystfylde nok. Hvis der ikke er en arrigprop imellem kan de sandsynligvis godt gå sammen til efter jul. Det er først når hormonerne rigtig tager fat i foråret at de går besærk. Men hold nu alligevel godt øje med dem. Mine plejer godt nok at opføre sig pænt, men jeg har måske bare været heldig.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 ſeptember , 2012, 07:45 »
Det er da helt okay at du tilføjer et spørgsmål   8)!
Jeg var jo klar til at slagte mine nu, men jeg bør måske vente hvis de skal være spiseklar, kan jeg forstå...
Jeg vil bare rigtig gerne have andre racer nu, og tænker det er en fordel at komme af med nogle først, for at undgå for meget "du er ny og dig gider vi ikke"....

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 ſeptember , 2012, 16:10 »
hvor bliver billederne af
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #11 Dato: 10 ſeptember , 2012, 18:57 »
Hun har sendt billederne til mig på min private mail, fordi hun ikke kunne finde ud af at uploade herinde. (Det er nu også besværligt med den minimering :( )
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 ſeptember , 2012, 19:48 »
Hej Henriette
har du husket at melde dig til Barnevelder dag på lørdag
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #13 Dato: 10 ſeptember , 2012, 20:16 »
Jeg er desværre dobbeltbooket. øv øv, men der er klassearrangement på skolen, så jeg må desværre melde afbud. Jeg ville ellers rigtig gerne have været med.
1 Dansk Landhøne. Stor.