Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)  (Læst 6849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Dato: 07 ſeptember , 2012, 07:36 »
Har sat mig for at jeg vil lege med æggefarvelade.Så der er bestilt 5 unge italienere som hentes lørdag.Og i går hentede jeg en perlegrå  Engelsk Araucana  til de 5 damer.For de skal jo ha en herre ikk ?? Det syns jeg jo.Og en hane fra eller til.
Jeg burde nok ha fundet en ren italiener til dem men blev enig med mig selv om at jeg ville drille manden.Han syns nemlig æg skal være brune eller hvide.Så nu får vi se til foråret og næste sommer hvor meget farve hanen giver videre.Og om han blir på Toftgård.Han har noget mere temperament end mine hvide dotter.Jeg måtte da også flytte ham ret hurtig i går da han ville sloges med de tre unge store fyre ved siden af.Gennem tråden ...
Men mine nye bure har også tråd helt ned til gulvet for at bevare så meget lys som muligt .Det vil jeg helst ikke lave om på.Så længe mine store hvide kan finde ud af det så blir det sådan.
Nå...men pt er der kun 3 æglæggende høner på Toftgård og det er simpelthen for lidt ! Jeg vil ikke købe buræg mere og jeg får det rigtig dårligt når jeg står ved køledisken for at købe (gode) æg.Det er nu bedre at hente dem i stalden.Selvom det koster at ha høns så får man trods alt en masse fornøjelse for pengene også.
Det er først  og  fremmest derfor de nye mindre kønne hvide købes ind :)

Et lille sidespring: Det at jeg har stået for at der er kommet høns i børnehaven hvor jeg arbejder, tror jeg at har skabt interesse for at nogle af familerne selv vil ha høns.Jeg har fået mange henvendelser om nogen der vil have høns.Nogle har kunnet bruge nogle af mine dyr og andre er hjulpet til at finde den race de forestiller sig.Jeg glæder mig over den øgede interesse .Og over at de æg de får skal de ikke hente hos købmanden :)
At man så selv kommer i knibe med æg,-det er jo en anden side af sagen ;)
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2012, 08:17 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2012, 07:43 »
Ja, man kan da bruge tid og plads på så meget.  ;)

Skriv nu Engelsk Araucana for det er nu det racen hedder. Okay mange folk tager nok fejl alligevel.

Mon ikke æggene bliver turkis blå måske over i det lyserere, for Italienere lægger jo hvide æg og Engelske Araucana lægger turkis blå ? Jeg tror ikke at de bliver grønne, for skulle det være høns, som lægger brune æg krydset med høns som lægger  turkise æg.

Hvilke farve Italienere er det ? 
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2012, 07:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2012, 07:54 »
Jepper der er en stigende interesse for at holde høns selv og det er jo bar dajligt. /o Måske folk er ved at få øjnene op for hvad det egentlig er de køber i butikkerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2012, 08:03 »
Skrev bevidst ikke engelsk for jeg ved jo ikke om han er ægte engelsk.Men det er de engelske jeg bedst kan lide.Jeg syns de ser så amputerede ud uden hale.Er godt klar over at æggene fra afkommet blir meget lyse men hovedsagen er at de får en ANDERLEDES farve.Af hensyn til manden ;)
Jeg har set æg fra den blanding og det var okay farve.Det er ganske almindelige hvide italienere jeg har bestilt.

Jeg skal nok lægge foto på på et tidspunkt.Både af høns og af den spøjse hane.
Egentlig skulle han nok ha været i gryden den engelske araucana (så du det Lene ;) ) for han har gullige fjer hen af siden og en skæv tå og gad vide om halen ikke også drejer lidt til den ene side ?...Nå men nu får han lov at lege lidt med her :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2012, 08:06 »
Jeg tror det Lene og det hjælper nok også lidt når forældrene ser deres unger vandre afsted med trøjen foldet op så de stolte kan bære æg ind :) De ser de hygger sig med at fodre og plukke græs til dem.
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2012, 08:19 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2012, 09:50 »
Jeg lavede jo også et forsøg sidste år med eng. Araucana og hvide italienere. Det resulterede i flotte hvide høns der lægger ca. 70 g sarte turkise æg. Meget flotte æg.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #6 Dato: 07 ſeptember , 2012, 10:10 »
et billede af damen:
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2012, 16:17 »
Rixen det var jo de æg jeg så :) Hvordan er temperamentet på de damer ? Kan det passe jeg har læst i en tråd at de er nogle hystader eller ??
Hvor højt skal hegnet i hønsegården være til sådan nogle kryds/italiener/araucana ??
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2012, 16:42 »
Jo jo. jeg vil også kalde dem lidt hystader. De har jo et vist temperemant nedarvet fra begge forældre. Men de er så til gengæld super æglæggere.  ;)

Hende jeg har kan nærmest ikke holdes inde. Hun kan nemt flyve 2 meter hvis det ikke passer hende at bor der hvor jeg placerer hende. Men det er mest hvis hun kan se en bjælke eller et tag hun flyder op. Hvis der er kun tråd, tror hun nok ikke hun kan flyve op på det..

Derfor går hun nu frit ude hele dagen og om aftenene sover hun på spærene oppe under taget.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2012, 16:49 »
Det lyder til der ligger en udfordring og venter :)
Vi får se hvad tiden bringer :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2012, 18:58 »
Hej Vicki

hvad er det for en race I har i børnehaven og er der også en hane?
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2012, 19:05 »
Hej Lone
Der går 2 RIR og 2 amerikaner/landhøneblandinger samt en wyandotte dværgkok i mixfarve som jeg ikke kunne nænne at slagte sidste år fordi han var den første der klækkede i min hjemmegjorte maskine.Hønsene har flittigt lagt æg til vores små hønsepassere.Dem der skal passe høns i weekenden får hele ugens æg med hjem.Og det er stort :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2012, 19:13 »
Tak for svaret. Jeg spørger af nysgerrighed - tænkte, at høns i en børnehave må være meget fredelige høns. Jeg tror, der er mange steder, især måske bo- og væresteder kunne have gavn af hønsenes beroligende effekt.
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #13 Dato: 07 ſeptember , 2012, 19:20 »
Når bare hanen ikke er agressiv så kunne jeg finde på at sætte mange forskellige racer derop.De startede med dværgwyandotter.Men ungerne synes det er lidt sjovere når der kommer æg i en jævn strøm.Jeg vil nok vælge høns af den mellemstore type.Nogen der ikke flagrer for meget rundt når børnene går ind til dem.Dem der går der nu er næsten ikke til at gå for.Vi har en bænk vi af og til sætter hen til hønsene.Så sidder vi der og hyggesnakker om alt mellem himmel og jord.Det har vi alle godt af.Stor som lille.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Projekt grønlægger (og drille manden ) ;)
« Svar #14 Dato: 09 ſeptember , 2012, 08:54 »
Så kom de 5 italienske damer så den perlegrå fik travlt med at få styr på dem.De havde aldrig set en (rigtig) mand før :) så de var noget overrasket.
Dog ikke mere end de lagde 5 fine hvide æg til mor på dag 1 :)
Dygtige piger.Om de er kønne ?...nej ikke ved siden af mine dotter :)
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2012, 09:25 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand