Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hønsegård og uenigheder om fuglenes trivsel. Hjælp!  (Læst 6249 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jakob Kiilerich

• Passiv bruger
Ny hønsegård og uenigheder om fuglenes trivsel. Hjælp!
« Dato: 06 ſeptember , 2012, 15:00 »
Hej folkens.
Jeg er ny her på forummet, men jeg har akut brug for hjælp til min nye hønsegård
Jeg bor i et andelsbofællesskab, hvor vi har fået anlagt en god hønsegård på ca. 40 kvm.
Vi har syv glade røde italienere.

Problemet er, at vores hønsehus er for lille. Det er kun bygget til tre-fire høns: http://dyreriget.dk/hoens-vagtler-5/hoensehuse-100/hoensehus-usamlet-1121.html

Hønsene vil simpelthen ikke bruge det, da der står et lille bøgetræ midt i gården. Dette hopper de op i når de skal sove.
De vil heller ikke bruge hønsehuset til æglægning - det foregår på jorden.

Nu er det sådan at et par stykker i huset mener, at det er slet, slet ikke noget problem, da "hønsene jo oprindeligt er skovdyr".

Jeg har prøvet at argumentere for at hønsene skal have minimum 0,6 kvm pr. høne, i et hus der er stort og højt nok til at de vil bruge.

Jeg har forsøgt at argumentere for vigtigheden af tørre redekasser.

Jeg har ditto forsøgt at sige, at hønsene ikke kan tåle vedvarende regn.

Er jeg pylret, eller har de to andre ret i deres synspunkter? Eller har vi tale om potentielt vanrøgt, hvis der ikke bliver gjort noget?

På forhånd tak

Jakob
0.3 Italienere
0.2 ISA Brown
0.6 Orpingtons
1.0 Rød halv Norsk Skovkat (uden hale)
X.X Mange, Mange Guppyer

Offline Jakob Kiilerich

• Passiv bruger
Sv: Ny hønsegård og uenigheder om fuglenes trivsel. Hjælp!
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2012, 15:02 »
Nå ja forresten. Jeg har også forsøgt at argumentere for at selvom høns oprindeligt er et skov/jungledyr, så er Italienere så gennemavlede, at de ikke kan betragtes på samme måde som urracer.

Man sætter heller ikke en chihuahua ud i Australiens ødemark i den tro, at den kan klare sig lige så godt som en Dingo....
0.3 Italienere
0.2 ISA Brown
0.6 Orpingtons
X.X Mange, Mange Guppyer

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2012, 15:17 »
Det er helt fint at lade høns klare sig selv i et åbent areal, men så må man forvente en dødelig der matcher antallet af æg de lægger.
Grunden til man bygger læ fra vind og regn gør at de har en bedre modstand imod følgerne af dette og derved holder man dødeligheden nede.

Om racen kan holde til at være permanent ude eller inde, afhænger nok af to ting:
Hvor den er og hvor den stammer fra. Danske Landhøns er en dejlig robust hønserace, hvorimod Brahma kræver noget mere.

Konklusionen er i har begge ret, det afhænger af hvad man vil med dyrene. Tørre reddekasser giver mere holdbare æg, samt minimere risiko for følge sygdomme. Bakterier og svamp lever bedst i varmt/fugtigt miljø.

Offline Jakob Kiilerich

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2012, 15:43 »
Tak for svar. Jeg hører gerne andre inputs også, da jeg skal have det på husmøde i aften.

Mit mål er sunde glade høns, der lægger mange gode æg:)
0.3 Italienere
0.2 ISA Brown
0.6 Orpingtons
X.X Mange, Mange Guppyer

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2012, 16:08 »
Kan alle 7 høns sidde på pind inde i huset ( hvis de vil ) ? Jeg mener at det skal de kunne som minimum . Vejret blir jo koldere og mere vådt end det er pt. Evt kan der laves noget overdækning med en eller 2 lukkede sider så de kan søge læ og tørvejr udenfor  ;D
Held og lykke . Italienere er skønne høns som elsker udelivet  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2012, 16:18 »
Hej Jakob,

Jeg tror de fleste herinde vil give dig 100% ret i dit synspunkt omkring jeres hønsehold. Jeg synes egentlig at du selv kommer med alle de rigtige argumenter, så jeg kan ikke rigtig hjælpe dig konkret.

Måske er du så "heldig" at bo i en af de kommuner i Danmark, som kræver at høns er lukket inde i et bestemt tidsrum - så kan du jo medbringe regulativet til husmødet - og så vil det i øvrigt være første gang sådan et regulativ bliver brugt til noget fornuftigt  ;)

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2012, 21:30 »
Velkommen på forum, Jakob :D
Høns tåler ikke træk og fugt, så med et typisk dansk efterår og en ditto vinter, går jeres høns nok en krank skæbne i møde.
Held og lykke med at overbevise dine bofæller. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2012, 22:44 »
Vores høns har kun et meget lille hus at sove i... De kan alle være på pind, faktisk kunne der være dobbelt så mange på pindene, men de klumper sig oftest sammen:) Vores er der kun for at sove. Men til gengæld så brugte vi sidste vinter vores drivhus som 'læhus' for dem, så de altid havde et tørt og blæstfrit sted at gå ind... Og æglægningen ordner de på en hylde i vores garage, så der er jo også tørt...
Synes vores høns var meget ude sidste binter og klarede sig fint i det kolde vejr, men min samvittighed var også glad for, at de havde muligheden for at gå ind et tørt sted, hvis de skulle føle behov for det.
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 06 ſeptember , 2012, 23:10 »
Nu er det sådan at et par stykker i huset mener, at det er slet, slet ikke noget problem, da "hønsene jo oprindeligt er skovdyr".

Og de har så inderligt ret. Og dengang hønsene var skovdyr, levede en anden race, kaldet homo sapiens, under åben himmel.

Så hvis dine bofæller er klar til at leve under åben himmel vinteren igennem, har i bestemt ikke noget problem med forholdene for Jeres høns.  ;) ;) ;)

Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2012, 23:23 »
Rovdyrene er ofte på besøg efter skumring. Jeg ville holde på god plads og så få dem lukket ind hver aften.
Ellers er det lige før det næsten ikke længere er pinligt der findes burhøns  :o ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2012, 08:50 »
Og de har så inderligt ret. Og dengang hønsene var skovdyr, levede en anden race, kaldet homo sapiens, under åben himmel.

Så hvis dine bofæller er klar til at leve under åben himmel vinteren igennem, har i bestemt ikke noget problem med forholdene for Jeres høns.  ;) ;) ;)

Lige mine ord!

Dengang hønsene levede frit i skovene, boede mennesker i huler og lavede mad over bål!

Jeres høns skal vel ikke straffes for at deres forfædre levede under nogle helt andre forhold?? :o

Håber du får overbevist/talt fornuft ind i de andre i bo-fællesskabet.

Består problemet egentlig i, at de ikke vil være med til at betale for et nyt hus??

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Sandie Stjernholm

• Passiv bruger
  • Nybagt Hønsemor:-)
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2012, 10:49 »
Nu er jeg ikke den mest erfarne, har kun haft høns 4 mdr.
men mine høns (austalorps stor) har et ok stort hus, men de bruger det kun til at sove i og lægge æg, de 6 af dem sidder på pind om natten
( de fylder max 70 cm) de 4 andre ligger i en bunke i en redekasse.. Så Tror altså ikke det er fordi jeres hus er for lille.. Har læst mig til at størrelsen på hønsehuset tit er sat efter at de har plads at være på om vinteren, hvis de ikke vil ud i sneen.. Mine høns går i læ i buske og træer, når vejret er dårligt.. så måske i kunne lave lidt læ til dem.. Og hvis i prøver at sætte dem ind i huset om aftenen.. Og evt nogle snydeæg i redekassen.. kan det altså godt være i kan få det til at fungere.. Mine høns blevet lokket i deres hus med dåsemajs, ost, skinkestrimler;-)  "Ret mig i vise hønsefolk hvis jeg tar fejl"

mvh sandie
Sort australorps 1,9
1 Sort labrador.
1 Maincoon kat
1 Huskat.
2 Børn og 1 mand:-)
Nyder lige nu tiden på Barsel..

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2012, 11:28 »
Er overordentligt enig med alle de forrige Høns skal have et sted, hvor de kan gå i læ for vejr og vind. Der skal være plads til alle, og der skal kunne lukkes i tilfælde af rovdyr i omegnen (eller onde regulativer).

Vi har faktisk en gang pga. plads mangel (det var cirka samme problematik) haft en lille flok araucanaer boende udenfor helt hen i december. Det kan IKKE anbefales. De er seje høns, men de var dælme også våde og kolde. At man kan overleve det, er jo ikke det samme, som at det er en ordentlig måde at behandle dyr på!!

Der kan jo også være andre grunde en pladsen til, at de ikke vil bruge huset. Har I tjekket for utøj? Når mine ikke har villet ind eller lægge æg inde, så er det som regel fordi blodmiderne er kommet på besøg...

Held og lykke på husmødet. Får vi et referat bagefter? :D

Offline Sandie Stjernholm

• Passiv bruger
  • Nybagt Hønsemor:-)
« Svar #13 Dato: 10 ſeptember , 2012, 13:10 »
Hvad blev i enige om på mødet?? er da nysgerrig ;D
Sort australorps 1,9
1 Sort labrador.
1 Maincoon kat
1 Huskat.
2 Børn og 1 mand:-)
Nyder lige nu tiden på Barsel..

Offline Jakob Kiilerich

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 ſeptember , 2012, 17:25 »
Kære alle.

Tusind tak for jeres opbakning. Takkert været jeres viden og det faktum at jeg måtte på biblioteket for at skaffe dokumentation, lykkedes det mig at få mine kære bofæller talt til fornuft.

Vi har købt et spritnyt Mejlskov hønsehus til 12 høns (så kan vi få flere end de syv vi har).
Har hørt, at det ikke skulle være verdens bedste kvalitet, men jeg kan altid forstærke det - man er vel ikke sløjdlærer for ingenting:)

Det gamle hus bliver enten solgt eller bygget til det andet, for at modificere til ekstra redekasser.

0.3 Italienere
0.2 ISA Brown
0.6 Orpingtons
X.X Mange, Mange Guppyer