Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: har smidt mine skrukker ud!  (Læst 3227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondepigen

• Passiv bruger
har smidt mine skrukker ud!
« Dato: 05 ſeptember , 2012, 14:48 »
Nu har jeg søgt og ledt efter rugeæg til mine 2 skrukker, jeg har ledt efter daggamle kyller, jeg har læst om hvordan man afskrukker, ved hjælp af bl.a. sort spand....
jeg har været i vildrede, jeg har været bekymret og jeg har ikke anet hvad dælen jeg skulle gøre....
Efter bl.a. at have fået et svar om at den sorte spand måske var bedre end flere uger hvor de stakkels høns bare skulle ligge der og nærmest blive til skind og ben, og høne nr 3 havde lagt sig, tog jeg min beslutning!
Bevæbnet med en fin ny murebalje, gik jeg målrettet ned i hønsehuset, NU skulle de høns afskrukkes! Men men men... da jeg knælede foran reden, og så den første høne ind i øjnene, kunne jeg bare ikke lige få mig til at bruge baljen....
Nu har jeg så taget mine små høns ud af rederne, smidt dem ud i hønsegården, lukket lågen, fjernet æggene og fyldt hønsegården med små fine nye gulerødder med top, små bitte rødbeder med top, salat der er gået i stok, spidskål der var beboet af små larver, nyplukket græs klippet i mundrette bidder.... og trods deres små blege hoveder, ser de virkelig ud til at nyde friheden.... de støvbader som aldrig før, klukker, pudser fjer, strækker ben, spiser og drikker.... om et par timer åbner jeg igen for lågen ind til huset, og så gør vi det samme de næste dage også, med længere og længere tid med lukket låge!
Hvis dette ikke virker, så bøjer jeg mig, og sætter dem under baljen.... men det var en fryd for øjet at se mine høns sammen igen, glade og frie  :)
håber håber håber det virker!
Men tak til jer der gav mig gode råd med på vejen
hønseknus fra Sarina
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: har smidt mine skrukker ud!
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2012, 15:03 »
Hvis det ikke virker, så har jeg dagg. kyller og rugeæg.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Mette Dehn

• Bruger
  • Mine tre frikaniner
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2012, 07:50 »
Åhh de stakler.. Kan godt forstå du har valgt denne løsning, det tror jeg bestemt også jeg ville ha gjort..
Pøj pøj, håber virkelig det må gå den rigtige vej, så de blir fri for baljen
Lykkelig ejer af fire hunde samt tre frikaniner❤️

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2012, 09:34 »
Du må da have en hane, evt. Maran, så de kan ruge deres egne æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2012, 09:40 »
Jeg forsøger med samme løsning - jeg venter dog til aften med at åbne igen, og alligevel går hun på reden igen..... I dag gik hun dog (efter mere end 1 uges kamp) frivilligt ud sammen med de andre, så håber på succes med samme fremgangsmåde :)
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2012, 10:39 »
ja en hane ville jo afhjælpe problemet, men sådan en har vi så ikke.... endnu.
Jeg ved ikke hvorvidt det hjælper at lukke dem alle ude i nogle timer hver dag, men så ved jeg i det mindste at de 2 skrukker har fået frisk luft, vand, mad, og grønt, og har strækket ben og fjer.
Det er dog sjovt som de har deres helt egen personlighed.... den ene hun er en lille stædig æsel, hun hopper fluks op i reden igen, hvis jeg tager hende ud. Derfor er hun den sidste jeg "smider ud" så jeg kan lukke lågen.
Den anden sidder lidt på gulvet og puster sig op, når jeg så har nusset hende lidt, går hun hen og spiser og drikker, og så hopper hun selv ud i gården.
De ser i hvert fald ud til at nyde det, om end det så kun er nogle timer, inden de igen indtager reden :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)