Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Om at købe Orpington på gul og gratis  (Læst 22861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #15 Dato: 03 ſeptember , 2012, 09:54 »
Har set billederne nu. Det ligner haner allesammen. Simpelthen for dårligt at sælge dem til dig for 150 kr. når de ikke kan kønsbestemmes på det tidspunkt. Det er under al kritik.. >:(

Ja, det er netop under al kritik sådan noget! Jeg har også nævnt overfor Thomas at jeg tror at hele bundtet er haner. Og når Thomas så tilmed har været i Nyborg en af de seneste dage for at fremvise de Gule med henblik på en vurdering af køn, og "hønsehandleren" så endnu ikke er sikker på hvad køn det er! Og han har arbejdet med fjerkræ i 40 år, så er det da kun fordi han ikke vil indrømme at han har udleveret en flok haner som værende høner.

De haner på billederne kan jo sagtens kønsbestemmes, og de er tilmed noget ældre end hanen som Thomas hentede hos mig, og den kunne jeg kønsbestemme med sikkerhed for mindst 1½ md. siden.
De store hoveddele (kam/hagelapper) som sidder på de gule på billederne, skulle jo være på høner der havde lagt æg i længere tid, så store kamme og hagelapper. Når alder kun er 5½ md. ca. så er det en hane når hoveddele er så fremtrædende.
Jeg tror så måske også at de kun er omkring 4½ md. ud fra størrelse og at de ikke galer.
De haner jeg har fra marts (altså ca. 5½ md.) er netop begyndt at gale.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #16 Dato: 03 ſeptember , 2012, 10:29 »
Og forøvrigt, nu link visende "hønsehandlerens" annonce er fjernet (og det er jo egentlig helt korrekt, da det er et offentligt Forum), og hvis nogen skulle være nervøse for at henvende sig til netop denne mand, så tror jeg gerne Thomas vil informere hvis han spørges i en privat PM,
eller for den sags skyld kan I også bare henvende jer til mig i en PM, da jeg også har oparbejdet en stor viden om denne "hønsehandler" da mange har henvendt sig til mig ang. køb af nye ordentlige Orpington til erstatning af de indkøbte hos "hønsehandleren" som ikke duede.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #17 Dato: 03 ſeptember , 2012, 10:30 »
I det hele taget skal man være forsigtig (syntes jeg) hvis man ser annoncer hvor billederne er snuppet fra andre eller taget fra nettet. Hvorfor ikke vise billeder af netop de dyr som er til salg(eller forældredyr), det er vel at skjule noget.
Hvis man er i tvivl om at billederne er taget af sælger, så kan man meget hurtigt lave en billedsøgning på google. Hvis der dukker de samme billeder op fra andre steder, så bliv væk fra den sælger.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #18 Dato: 03 ſeptember , 2012, 10:34 »
Billederne af de Danske Landhøns - brune er sikkert snuppet fra Landhønseklubben.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #19 Dato: 03 ſeptember , 2012, 10:40 »
Hmm ja, så må jeg nok skyde ind her at man skal være lige så obs på en hønsehandler nær Skibby som annoncerer på DBA også.

Jeg fornemmer han gerne vil det godt, men har kun haft høns i forholdsvis kort tid fortalte han.
Hønsene bliver samlet op i det ganske land, og solgt fra ham af.

Jeg skulle bruge et par skrukker og endte med at komme hjem med 3 stk.... burde have sagt nej til at købe dem ud fra forholdene og hønsenes tilstand (utøj) og en del med bare numser, men hjertet løb af med mig og betalte overpris for de 3 små (ved godt man ikke bør støtte sådanne).

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #20 Dato: 03 ſeptember , 2012, 10:53 »
nu håber jeg ikk at en bar numse er mistrivsel, for så er jeg et svin, og mine har god plads, men det er så nemt at hakke og advare imod andre på nettet, og der er jo mega forskel på dyrehold land og bymenesker imellem, og handelsfolk er jo handelsfolk, heste hunde eller høns, ja sokker for den sags skyld. sæt jeg ind i hvad i vil købe og køb noget i tror på, og så betal hvad det koster, man får jo sjældent mere end man betaler for, og med de fodderpriser vi har idag er 150 for en hane, en ok pris hvis det bare er race typiske dyr, så nu har du nogle til gryden, og smut så over til rudy og køb nogle ordentlige høner, så du kan få kyller til foråret,
jeg tror de fleste der har dyr har stået i en situation de ikk var stolte af , hvad dyrs forhold angår. og sådan er det bare, ok du er foraget fordi du ikk vidste hvad du købte og blev taget lidt i røven, tjaa en håndfuld  haner er jo billige lærepenge

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #21 Dato: 03 ſeptember , 2012, 11:13 »
hønsehandleren nær skibby er det så ham der også sælger hønsehuse ? Jeg kigger nemlig tit
da jeg gerne vil have lidt flere høns og leder efter dværg maran.
                         mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #22 Dato: 03 ſeptember , 2012, 12:11 »
Hold da op Kristian, så du mener det er ok at tage måsen på en nybegynder der ikke ved bedre?  :o
Vi nybegyndere er jo nærmest afhængig af god vejledning, og hvis man køber høns af én der reklamerer med 40 års erfaring, så ville enhver nybegynder da nok vælge at stole på vedkommende.

Det kan godt være man har læst stolpe op og stolpe ned og synes man har rimelig styr på tingene, men står der så en erfaren "fjerkræ" person, ja så stoler de fleste nok på denne.

Birgit - ja det er ham der sælger hønsehuse også. Han er enormt flink at tale med og vælger at tro han egentlig vil det bedste for både høns og mennesker.
Den dag jeg var der, hang de to ting bare ikke helt sammen. De høns jeg købte havde godt med utøj, én med tåfejl men prisen er den samme.
Købte dem nu alligevel, så de kunne få et godt hjem  *h
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #23 Dato: 03 ſeptember , 2012, 12:21 »
JNTS
hvad min moral, eller mangel på samme byder mig, har jo intet at gøre med hvad man må forvente i en handel på gg og dba. og da særligt fra en med flere annoncer. hvis du derimod går til raceklubeens hjemmeside og finder opdrætterliste, må en vis standard forventes, dog oss en højere pris, men ikk nødvendigvis optimale forhold med bybo briller

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #24 Dato: 03 ſeptember , 2012, 12:35 »
Om man er bybo eller landbo spiller vel ingen rolle - forholdene bør da være i orden uanset hvad?  :o
Tror ikke lige nogen hønsekøbere forventer bonede gulve i hønsegården.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #25 Dato: 03 ſeptember , 2012, 13:25 »
der er vist bare generelt stor forskel på hvad man syntes er ok, om det er byfolkets kæledyr . eller landfolkets produktionsdyr. det gør en enorm forskel begge veje

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #26 Dato: 03 ſeptember , 2012, 15:31 »
Lige for tiden er høns, som ikke er født i indeværende år generelt ikke særligt kønne. Idet det er fældningssæsson og endvidere kan de også være meget trådte og slidte når de har gået med haner. Især de store racer.
Så dette behøver ikke være tegn på mistrivsel.

At der er solgt 4 helt sikre haner er noget ufint. For HVIS man har 40 års erfaring i avl af høns, så burde man kende sine racer godt og være god til at kønsbestemme dem.

Sælger og køber skal kunne stole på hinanden og være ærlige-

Selvfølgelig er det alting en god ting at sætte sig lidt ind i tingene, især i sådanne tilfælde som dette her.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pilatus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
  • Gønskolling
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #27 Dato: 03 ſeptember , 2012, 22:17 »
Hej forum,
Jeg har denne sommer købt 6 gule orpington af en hønsehandler fra Nyborg. Denne havde en række annoncer, og har det muligvis endnu på alle mulige racer. Måske 10-15 annoncer.
Manden havde ikke selv hønsene gående hos sig selv, men kendte een der kunne skaffe dem. Han vidste meget om høns, svarede flere gange tilbage pr telefon og sms. Men han var også sælger på rigtig krejler maner. Alarmklokkerne ringede.
Så jeg var meget bekymret, men valgte at tage chancen, da jeg ellers ikke ad andre veje kunne skaffe racen med den rette alder, antal mv. på det tidspunkt. Men jeg var som sagt mistænksom, og han tilbød at aflevere hønsene ved en motorvejsafkørsel i udkanten af København, tæt på hvor jeg bor. Lidt mystisk synes jeg fortsat, men meget kundevenligt når nu alternativet var en tur til det fynske land.
Som førstegangskøber havde jeg prøvet at forberede mig, især her på forum. Se hønsene efter i måsen og vurdere den umiddelbare sundhedstilstand osv. Og jeg skal da indrømme, at min forudindtagede holdning til manden holdte stik. Minede 6 damer var proppet i den samme godt nok store flyttekasse, og manden havde flere flyttekasser med høns i bilen til andre kunder i København. Det har været noget af en tur for de høns. Ingen kvittering ifm. handlen, og virkede alt for sælgeragtig efter min mening.

Jeg valgte dog at gennemføre handlen - hønsehuset stod klar parat. Og jeg glædede mig meget til at føre dem sammen den to maran'er, der var ankommet tidligere på dagen. Sælger bekræftede i øvrigt igen, at han ikke selv havde avlet de nye damer, og vandt ikke den store troværdighedskonkurrence hos mig.

De har nu været her i godt 2 mdr., og er for 14 dage siden stille og roligt begyndt at lægge æg. 4-5 af dem i hvert fald, og de sidste skal nok komme. Jeg havde frygtet de var gamle og udtjente - og hvad ved jeg -men det er heldigvis ikke tilfældet.

Jeg har intet imod hønsehandlere og deres forretningsmetoder, sålænge at de dyr der sælges, har haft en tilværelse jeg kan acceptere. Jeg kan derfor ikke vide hvordan mine høns har haft det på dagen, måske også dagen før jeg fik dem. Men nu er de her, det var dem jeg ville ha', og alt er altså godt. Hvorfor jeg også idag tror/ håber, at alt trods alt ligeledes var godt forud for handlen. Hvorfor ikke?

Jeg svarer gerne på spørgsmål både her i tråden, og på en pm hvis det er. Jeg tænker, at det trods alt ikke er god skik at hænge folk ud med deres navn, uagtet jeg ikke skønner der er tale om en dyremishandler.

Det var mit lille pip.
Nybegynder med høns, og hønsehuset er snart færdigt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #28 Dato: 03 ſeptember , 2012, 23:08 »
Hmm ja, så må jeg nok skyde ind her at man skal være lige så obs på en hønsehandler nær Skibby som annoncerer på DBA også.

Er det den ældre mand fra Greese som vi tidligere har skrevet om herinde bla i nedenstående link?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5562.msg54549#msg54549
Mvh
Erik Andersen

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #29 Dato: 03 ſeptember , 2012, 23:15 »
Har også handlet hos manden i Nyborg og jeg er også noget mistænksom ved ham.
Jeg synes egentlig stedet var fint, men der var mange høns, også mange proppet ind i små bure.
Jeg fik også historien med de plukker numser og regnvejr.

Jeg købte oprindeligt 3  orpington høner fra marts sidste år og 2 ubestemmelige fra i år. Han mente den ene var en hane, den anden en høne. Fik dem til 150 stykket.

De to små blev behandlet rigtig skidt af de gamle og jeg kørte dem tilbage nogle dage senere. Fik så en stor hane fra marts 2011, siger han, som har skrantet lige siden. Skal behandles for orm og utøj.

Han undveg spørgsmål om utøj, foder og generel hønsehold og ja, set i bakspejlet burde jeg være kørt hjem.

Det er i hvertfald sidste gang jeg køber høns på gul og gratis/dba