Uanset hvad har du fået nogle Silker du er glad for og det må være det vigtigste. Af at de så nok ikke skal bruges i avlen, som Vildtfarvede, men snarre Gule er så en anden sag.
De Gule døjer med farven i forvejen og det gør det nok ikke bedre at der har været krydset Vildtfarvede ind over. Det sorte i halen er desvære meget normalt og tit ser man også de Gule stå som en mellemting mellem Rød og Gul desvære, så de er ikke de nemmeste hvis det var udstilling.
Jeg har haft Gule Antwerpener Skæghøns siden 2006 nu og der har jeg godt nok også være farvepæletten rundt. Det skyldes dog nok noget andet end dine Silkehøns, men jeg kan sige så meget at det godt kan lykkes at få dem rene igen hvis du vil med lidt arbejde.
Mine farveproblemer skyldes den måde farven var lavet til at starte med og derfor fik det Vagtelfarve på ryg, vinger og halsen og det havde en slem tendens til at brede sig i stammen, men har fået styr på det nu ved at krydse sorte indover og har nu helt rene Gule, men det har taget sin tid.
Jeg har besøgt en der har rigtige Gule Silkehøns uden diverse andre farver indover. Han gør dog ikke i udstilling, men kun efter gode skrukhøns til at udruge hans fasaner og derfor ved jeg ikke om de har fem tæer eller sådan noget, men farven er der nogenlunde.