Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken hane race er roligst  (Læst 12318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Sv: hvilken hane race er roligst
« Svar #15 Dato: 31 August , 2012, 10:35 »
De mest venlige haner jeg har haft, er Faverolles og Brahma. Så store som de er, er det en klar fordel. Vi havde en rigtig arrig landhane, men han var da så lille, at det var til at overskue. Han måtte nu lade livet alligevel.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #16 Dato: 31 August , 2012, 11:37 »
den med at fodre fra hånden er ikk god, det er fint for voksne, men når så den store hane ser at det lille barn har mad i hånden til den bliver den utålmodig, barnet bange og trækker sig, hanen fik ingn guf, så må den jo være hurtigere næste gang. så fodr når der skal fodres, og nyd hønsene resten af dagen, mad er jo ikk legetøj slet ikk for dyr.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #17 Dato: 31 August , 2012, 18:14 »
jeg syntes min wyandotte hane er rolig og flink. både ved mig og andre der kommer, inkl hundene.

han trækker sig hellere hvis han føler sig utryg.
har aldrig haft antydningen af at være agressiv.

fik ikke lige set hvor du kommer fra, men jeg har flere rolige og forholdsvis tamme hanekyllinger fra den hane hvis det er.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tove

• Bruger
« Svar #18 Dato: 31 August , 2012, 19:37 »
Silker, brahma og kochin ... Og der er vist tilbud om nogen af disse racer i indlæggene.men af dem ville jeg helt sikkert ta imod
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 01 ſeptember , 2012, 01:46 »
Jeg tror at du skal finde din nye hane fra et medlem som har en rar stor hane . uanset racen  Vi havde samme situation med vores datter - hanen angreb hende og bed faktisk hul i hendes denimbukser. Men har du brug for en hane? behold hønsene, hvis een bliver skruk, så lad hende ruge på æggene, på dag 21 smider du hende af reden ( som du har gjort de sidste 18 dage) hent kyllerne hos een som har en rugemaskine, fjern æggene og læg kyllerne i reden - og hønemor går glad tilbage - det om dagen -det lykkedes hos os. Jeg kan ikke hjælpe med en rolig tam hane, vi har dværg danske landhøns som vi fik i maj, nu har vi 7 kyller, og en meget rolig sød hane.  Men når jeg kan kønsbestemme mine, må du meget gerne få en sød håndtam hane af mig. Høns er bare de bedste dyr for børn.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 01 ſeptember , 2012, 05:32 »
Jeg har haft (og har stadig) danske landhøns - først i dværg og nu i stor - jeg har ikke haft nogle haner med tendens til at være agresive - dog skal dertil siges at dem jeg har nu er så glade for at se mig hver morgen at de nærmest hopper ned af pinden uanset om det er mørkt eller ej - de ved at jeg næsten altid har lidt med til dem.

Som Lene Lestat skriver (og andre) så skal man ikke beholde en hane der viser agresivitet - den kan lave megen ravage både overfor dem som fodrer men også i flokken, da den jo er et uroligt dyr at have gående.

Hvor tam man vil have sine dyr bestemmer man egentligt selv - vil du have et dyr der kommer hver gang du er i nærheden, så giv lidt guf hver gang du ser den, sæt dig ind til dem/nær dem og nyd en kop kaffe og SNAK til dem - de reagerer på din stemme og dine bevægelser som jo skal være rolige når nu det er dyr man har med at gøre.

Håber du finder en rolig hane (ps jeg har en brun til salg hvis det skulle være den er dog ikke helt håndtam endnu men tæt på - den hopper ud af buret og ud til mig hvis jeg er lidt sen med at hælde maden op)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 01 ſeptember , 2012, 08:16 »
Alle mine haner uanset race er nu også rolige og hverken hysteriske eller aggressive. For sådanne dyr gider jeg ikke. 

Sumatra og de Engelske Araucana er dog mere livlige end Jersey Kæmper, Maran, Brahma og Orloff. Men det er jo forskellen på let og svær race.

Orloff hanen har jeg ingen gang hørt gale endnu. Så det må lige være en race for folk i villa kvarterer.  ;D

Som Joan også skriver så kan alle racer blive tamme, det er bare et spørgsmål om hvad man gider at bruge af tid på dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bo Skov Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 02 ſeptember , 2012, 20:30 »
så fik jeg mig en ny hane en gråstribede dværg maran ude fra  Marianne Vedel og den er bare rigtig sød

hilsen Bo
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 02 ſeptember , 2012, 20:42 »
nej hvor godt tillykke med ham. Håber datteren bliver glad for ham. Du må lige sætte et billede ind af ham  :)
Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #24 Dato: 02 ſeptember , 2012, 20:49 »
jeg turde simpelthen ikk overtage en hane fra marianne, den ville blive deprimeret, nedtrygt og meget mere, da jeg jo ikke er i stand til at gi den, den omsorg marianne står for, så et kulturchok af den format, ville jeg skåne den for :angel: :angel:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 04 ſeptember , 2012, 22:41 »
Du er da for sjov, Kristian. *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sannela

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 05 ſeptember , 2012, 09:35 »
Med venlig hilsen Susanne
- Sølvgrå Silkehøns, Kæmpe Jersey, Guldfasaner, Perlehøns & 1.2 hund & 2.3 kat