Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken hane race er roligst  (Læst 12347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bo Skov Kokholm

• Passiv bruger
hvilken hane race er roligst
« Dato: 30 August , 2012, 22:15 »
ja som overskriften lyder vil jeg høre jeres menig om hvilken hane i mener der er bedst som have hane som man kan gå sammen også for min datter på 4....

jeg har lige pt en 3 farvet sussex hane og han flyver på alt og alle hvis han for love så derfor er jeg blivet nød til at hegne noget af min have ind hvor de så kan gå....

det vil jeg jo gerne und gå så vi kan gå  ned og foder uden man skal holde øje hele tiden...

skal helst være i stor race

Hilsen Bo Skov Kokholm
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvilken hane race er roligst
« Svar #1 Dato: 30 August , 2012, 22:21 »
Inden for alle racer findes der aggressive eller nervøse dyr, som bare ikke skal avles videre på. Da dårligt temperament er arveligt, men desværre er det ikke alle som luger disse dyr væk.

Da jeg var barn havde vi engang Sussex i den hvid sort/columbia varietet og her havde vi til at starte med 2 haner. Den ene var flink og rolig og den anden var aggressiv og røg på lille mig.
Så den blev til dejlig suppe.
« Senest Redigeret: 30 August , 2012, 22:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #2 Dato: 30 August , 2012, 22:26 »
Adfærden hanen udviser er også arvelig fra hønernes side og derfor skal man også have det med i sine overvejelser hvis man vil avle videre på de kommende hanekylling, men hvis de er opdraget af en søg og venlig hane overfor menesker vil de nok også have en tendens til at blive det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Bo Skov Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 August , 2012, 22:52 »
jeg er som bare ude efter en meget rolig hane da jeg er rigtig træt af den jeg har han skal bare væk så min datter atter kan gå omkring vores høns og smide lidt foder til dem mens de står helt tæt på...

det er jo lige så meget for hendes skyld vi har dem som for ægges skyld....

hilsen
Bo Skov Kokholm
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 August , 2012, 23:39 »
Kan godt forstå, at du vil have en rolig en din datter kan hygge sig omkring. Jeg synes jeg har set mange forskellige racer hvor hanerne har været flinke. Jeg har dog også haft nogle blandinger en gang da jeg var teenager, som sprang på os ;D ....
Nu har jeg så ikke haft silkehøns så længe (snart et år) og hold op hvor er jeg forelskede i dem. De er utrolig blide og søde, de haner vi har er også noget af det sødeste. men man kan sikkert inden for alle racer finde nogle mere eller mindre uheldige  :D
Held og lykke
Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 31 August , 2012, 07:30 »
Hvad med haner af faverolles eller orpington? Jeg har hørt at de "bamser" sædvanligvis er meget fredelige og selskabelige.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 August , 2012, 08:22 »
Der må være mange haner til salg i øjeblikket. Hvad med at efterlyse én her på Forum?
Mvh Marianne

Offline ncj

• Bruger
« Svar #7 Dato: 31 August , 2012, 08:34 »
Jeg har en dværgkochin hane fra i år,som kan afhentes gratis.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 31 August , 2012, 08:36 »
BRAHMA!! *p 

Nu er vi stadig ret nye hvad høns angår, men har da stiftet bekendtskab med nogle haner :)
Vi startede med to faverolles haner som vi havde fra helt små af, begge blev nogle rigtige kælehaner som elskede at sidde på skødet.... liiige indtil én dag hvor fører hanen vendte og gik til angreb på mine fødder  ???
De var stadig store teenagere skal det siges. Alt blev prøvet med dominans osv., men han fortsatte med at angribe vores fødder.
Derud over så gaaaaalede de i et væk  *s
Begge haner blev aflivet.

Samtidig havde vi en lidt yngre brahma hane til at gå med dem, og han sagde nærmest aldrig et kvæk - første gang han prøvede at gale blev det til "MOAAAR"  *f
Han var simpelthen så sød og rar, ikke kælen men yderst omgængelig. Desværre måtte han aflives pga. problemer med bentøjet.

Så fik vi en ældre brahma hane igen, og spændte var vi jo på hvordan han så mon ville være. Og hvor var han bare sød og rar også. Super omgængelig og enormt smuk  *h
Han galede heller ikke ret meget, selvom hanerne i nabolaget gav den gas ind imellem  /o

Brahma hane er helt klart anbefalingen herfra  *p
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 31 August , 2012, 09:04 »
Jeg har både Brahma - Orpington - Faverolles og Silkehaner, du er velkommen til at hente en af dem gratis. De er alle i stor str.
Jeg er selv mest glad for min flotte og rolige (stor bamse) Orpington hane i Legbar farve.
« Senest Redigeret: 31 August , 2012, 09:09 Fra madsen »
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 31 August , 2012, 09:23 »
Jeg vil klart anbefale Brahma eller Orpington. Dejlige rolige bamser  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 31 August , 2012, 09:41 »
Jeg har haft flere forskellige racer, og hanen jeg har haft for hver race, har alle på nær en været rigtig søde og omgængelige.
Den eneste der var lidt mere reserveret og påpasselig var Australorps hanen.

De mest rolige haner jeg har haft er en Silkehane og en Brahma hane, jeg har nu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 31 August , 2012, 09:42 »
Jeg vil klart anbefale Brahma eller Orpington. Dejlige rolige bamser  ;)
Jeg kender en brahma-hane der er en bisse :o, men det er jo ikke til at vide på forhånd. Hanen hedder King, så han er en ægte "vagthund". Efter sigende ryger han snart i gryden pga. sin adfærd. Jeg er ikke bange for haner, men når King kommer løbende kan jeg godt få fart på - har altid en pind med i hvert fald, når jeg er i nærheden af ham.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 31 August , 2012, 09:56 »
Tanja, jeg troede ellers du var ekspert i bisse haner  *f

Ej der vel altid nogle der ikke lige følger standarden så at sige. Faverolles skulle jo også være helt enormt rolige, men vi fik så én der var knapt så rolig :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 31 August , 2012, 10:16 »
Silker rules  ;D  ;D
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk