Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om moskusællinger  (Læst 4076 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanne2tem

• Passiv bruger
Spørgsmål om moskusællinger
« Dato: 30 August , 2012, 09:01 »
Hej.
Jeg har lige købt 6 moskus ællinger.
De ligger stadig under varmelampe i hønsegården ( aflukket fra de nyindkøbte kyllinger..alder ???...sælger siger de ligger æg til efteråret)

Jeg har et par spørgsmål omkring dem.

Jeg har fået sådan noget ællingefoder med fra sælgeren, det er tørfoder...skal det blandes op med vand ?
eller er det ok det står som tørfoder ved siden af vandtruget?

Sælger sagde at de bare skulle have det i ca 2 uger endnu, så kunne de spise det fodre som vi fodre kyllingerne med..
passer det er ællingerne allerede der er klar til at spise korn mm ?

Kan jeg bare lukke ællingerne ind til de store kyllinger?...bliver de ikke hakket ?...det skal siges at kyllingerne er vant til at gå med ænder, bare ikke små ællinger ?

Nå men har i gode råd mm vil jeg også meget gerne høre dem...jeg er bestemt ikke klog på hverken ællinger eller kyllinger...kun på grissebasser  ;)

på forhånd tak

Hanne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål om moskusællinger
« Svar #1 Dato: 30 August , 2012, 09:13 »
Der er det at i dagens Danmark er det faktisk ulovligt at hønsefugle går sammen med svømmefugle, og det er p.ga smitterisikoen med fugleinfluenza.

De skal være delt, så de IKKE kan få fysisk kontakt med hinanden.

Jeg fodre mine gæslinger og ælinger med korn og voksefoder. De får det helt og ikke opblødt i vand.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanne2tem

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 August , 2012, 09:16 »
jamen dog, så blev jeg så klog  ;D
Gælder den regl også hvis de er lukket inde i en hønsegård. Der er nemlig net over alt, de kan ikke komme ud i det fri?

Hanne

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 August , 2012, 09:21 »
jamen dog, så blev jeg så klog  ;D
Gælder den regl også hvis de er lukket inde i en hønsegård. Der er nemlig net over alt, de kan ikke komme ud i det fri?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men som Lene skriver skal hønsene og ænderne gå adskilt uden nogen form for kontakt  dvs. hønsene i én gård og ænderne i en helt anden gård. Net imellem er rent lovgivningsmæssigt ikke nok, der skal plade eller lignende imellem således at der ikke kan opnåes næbkontakt. Der må heller ikke være risiko for at forurenet vand med fæces i, kan flyde fra én gård til den anden.
Ligeledes skal man skifte tøj og fodtøj når man går imellem ænder og hønsene.

Så overordnet set er det ikke bare lige at have ænder og høns på samme matrikel :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 30 August , 2012, 11:40 »
Velkommen på forum, Hanne :D
Jeg flytter lige dit indlæg til "Svømmefugle".
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 August , 2012, 13:10 »
hvis man skal være helt præcis så skal svømmefugle være adskilt fra øvrige fjerkræ  med hele 15 meters afstand. så de to gårde overdækket eller ej skal være  adskilt fra hinanden.
Ja sådan er reglerne. ;)
Ang. foder så får mine ællinger startfoder i næsten 4 uger, så går de over til voksefoder og korn. Men de kan klare piller på størrelse af korn ret hurtigt( nok omkring de 2 ugers alder)
 Foder behøver ikke at være opblødt i vandet men der skal stå godt med vand ved siden af så de kan snadre.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 August , 2012, 13:14 »
MorAnna - De 15 m. har aldrig været et krav, kun en anbefaling. I øvrigt er det IKKE gældende længere, de må i princippet gå lige op ad hinanden, men adskilt således at næbkontakt ikke kan lade sig gøre og fæces ikke kan løbe imellem gårdene.

Der er link til de nye lempelser i loven herinde. Der står dog ikke noget om pladen eller fæces imellem gårdene, men det fik jeg oplyst da jeg talte med en dyrlæge fra Fødevareregionen omkring reglerne :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 August , 2012, 13:19 »
ok det har det været gældende her da vi har forhørt os, men hvis reglerne er læmpet så er det kun dejligt. /o
høns, ænder, hunde, katte...