Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gumpetunge æglæggende dværg høns?  (Læst 6329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Gumpetunge æglæggende dværg høns?
« Dato: 27 August , 2012, 22:28 »
Jeg har lige hentet nogle dv. wyandotter - dejlige flotte høns, men desværre åbenbart også en del bedre til flyveriet end vores silker.... så pt. er den ene forsvundet sporløst og den anden fundet sovende på hegnet :o

Hmm, jeg håber at få opsporet den forsvundne i morgen, men hvis nu de simpelthen flyver fra mig, hvilke racer skal jeg så overveje? Mine silker er mildest talt ikke særligt pålidelige, når vi taler om æglægning >:( Enten er de skruk... i ugevis eller også fælder de, er for fede, har utøj eller andre undskyldninger! Dværg silkerne er dog langt bedre end de store silker, må jeg retfærdigvis sige.

Vi har en rimelig stor hønsegård og de går også ofte frit, men hegnet rundt om hønsegården er ikke højere end ca. 120 cm. Det er fint til silkerne, der ikke tænker på at stikke af (de ligger jo også bare og fiser husleje af hele tiden....), men wyandotterne flyver altså let over.

Så forslag til en mere gumpetung og pålideligt æglæggende dværg race modtages meget gerne?

mvh. Nanna

Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gumpetunge æglæggende dværg høns?
« Svar #1 Dato: 28 August , 2012, 07:27 »
Dværgorpington, dværgfaverolles, dværgbrahma? Jeg ved dog ikke hvor mange æg de lægger, men jeg tror andre dværgracer som fx dværgmaran og dværgaustralorps snildt kan forcere 120 cm.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 August , 2012, 07:31 »
Husk lige at stække dine dotterne i den ene side!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 August , 2012, 07:31 »
Du skal nok finde den forsvundne:-) Men kunne du ikke bare beholde denne fantastiske race, dv wyandotter og blot klippe de yderste vingefjer?? Så flyver de højst hen til fodertruget ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 28 August , 2012, 07:44 »
@Nanna - er din eventyrlystne høne kommet hjem for at spise morgenmad?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
« Svar #5 Dato: 28 August , 2012, 10:02 »
Jeg vil også tilslutte mig dværgorpington eller dværgfaverolles. Alternativt dværgmaraner, der dog godt kan hoppe ret højt for at komme op at sidde. (Mine er dog veldresserede nok til at blive i gården)
Min Maran lægger super fint med æg. ca 4-6 om ugen. Hun er fra 2011.
Mine orpingtoner er også fine æglæggere, måske knap så mange som maranen.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 28 August , 2012, 10:02 »
Mine dværgwyandotter går bag 60 cm hegn, og der bliver de.
Jeg håber ikke, ræven har taget din flyvske høne, wyandotter er sædvanligvis ikke spor flyvske, men de har nok ledt efter "hjemme".
Faktisk er det en race jeg ville anbefale som ikke-flyvsk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 August , 2012, 10:13 »
Mine Dværg Wyandotter er ombag ved 60 cm hegn. De  har aldrig flovet ud, dog et par gange har  flovet ind  når jeg  glemt de uden for hegnet. :D
Dv Wyandotte er absolut ikke flyvsk og den flyver ikke med mindre  de har  rigtigt god grund til det.
Jeg  vil beholde de nye høns ind i huset eller hvis du har i en voliere med tag nogle dage at  de lærer: "her bor vi" og "her  er  mad og ly".
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #8 Dato: 28 August , 2012, 10:14 »
Mine Dværg Wyandotter er ombag ved 60 cm hegn. De  har aldrig flovet ud, dog et par gange har  flovet ind  når jeg  glemt de uden for hegnet. :D
Dv Wyandotte er absolut ikke flyvsk og den flyver ikke med mindre  de har  rigtigt god grund til det.
Jeg  vil beholde de nye høns ind i huset eller hvis du har i en voliere med tag nogle dage ind at  de lærer: "her bor vi" og "her  er  mad og ly".
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Østerkryger

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 August , 2012, 10:58 »
Mine dværgwyandotter flyver ikke over 90 cm hegn, men går gerne frit i haven. Skulle lågen til gården ved en fejl være blevet lukket hopper de 2 meter op i et grantræ om aftenen, så mon ikke din høne har overnattet i et træ.
1 dværg wyandotte 5 år ,gul columbia,
3 dværg kochin agerhønefarvet
Ca 10 hvid sussex og 1 hane
1 maran hane og 1 maranhøne
1 10 år gammel hankat
8 bistader med ukendt stort antal bier

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 August , 2012, 17:51 »
Tak for alle svarene  :)

Den lille dame var i hønsegården i morges!!!!  /o Om hun så har været der hele tiden og bare har puttet sig godt eller om hun er "fløjet" ind igen - tja, det ved hun kun selv. Husbonden og jeg gennemsøgte forgæves gården igår med lommelygter, men da hun er guldsort randet, er hun godt kamoufleret.

Jeg vil se, om det bliver nødvendigt at stække - og jeg kan nøjes med kun den ene side? Hvor meget klipper man af og hvor mange vingefjer? Jeg vil også helst bare beholde de damer, men de skal jo gerne blive i gården og ikke gå på eventyr i den store verden.

Ellers lyder både dværg brahma, dv. orpington og dværgfaverolles som rigtigt god optioner.

PS! Og de er der begge stadig her, hvor jeg er kommet hjem fra arbejde  ;D

Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 28 August , 2012, 18:41 »
Dejligt at høre, at hun er i hønsegården igen /o. Kunne godt være noget bekymret for, om hun vidste, hvor hun bor, når hun lige er flyttet ind i din hønsegård.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 28 August , 2012, 18:54 »
Jeg vil se, om det bliver nødvendigt at stække - og jeg kan nøjes med kun den ene side? Hvor meget klipper man af og hvor mange vingefjer?

Du skal KUN klippe fjerene på den ene vinge. Nå du klipper fjerene på den ene side fjerner du dyrets balance til og flyve, men hvis du klipper i begge sider har den balancen i behold og kan stadig lette. Måske ikke så godt, men den kan stadig lette. Syns og kunne mindes at der er en tråd med billeder et sted, om og klippe vingefjer
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 28 August , 2012, 19:30 »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 August , 2012, 22:08 »
Så er hun væk igen! Havde ellers holdt øje med dem.... men makkeren sidder heldigvis pænt på pinden i hønsehuset. :o
Nanna

0,2 Teenagere.....