Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hønse start problemer  (Læst 1750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tex

• Passiv bruger
hønse start problemer
« Dato: 27 August , 2012, 22:18 »
Mine 4 wyandotter ankom i går aftes, de var inde i deres hus hele natten, da min mand kørte på arbejde kl 4.30 lå de alle på gulvet inde i huset, så de fine sidde pinde bliver ikke brugt :-( i dag har hønsene været ude i gården, men kunne ikke finde ud af at gå ind da mørket faldt på, så jeg måtte løfte dem ind i huset, hvorfor vil/kan de ikke gå ind i stedet for at lægge sig til at sove i hønsegården? det skal siges en af hønsene gik ind for at lægge et æg i dag og kom fint ud igen. Åh start vanskeligheder.. øv..

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: hønse start problemer
« Svar #1 Dato: 27 August , 2012, 22:29 »
Tillykke med dine nye høns.

Der kan være lidt start/tilvænningsproblemer i begyndelsen, og da især hvis de nye høns er de eneste beboere i dit hus/gård. Men hjælp dem lift på vej i begyndelsen, så finder de snart ud af systemet.
Mvh
Erik Andersen

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 August , 2012, 22:36 »
De er de eneste der bor der ja, vil gerne hjælpe dem lidt på vej, tænkte også om jeg skulle til at løfte dem op på pindene til natten, men så modig er Jeg heller ikke, har lidt respekt for hanen selvom han slet ikke har været kæphøj endnu ;-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 27 August , 2012, 22:50 »
Du kan vælge at lade dem selv afgøre om de vil sove på pind eller ej. Det gør jeg og har altid gjort det. Så her sover nogle på pind og andre på gulvet eller i en redekasse.

Du skal ikke være bange for dyrene. De er som regel meget fredelige. De kan flakse lidt i starten fordi de er nervøse. Og du kan lige så godt vænne hanen til hvem der er den største med det samme.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 August , 2012, 22:58 »
Nå ja, god ide med selv at lade dem vælge ;-) de flakser faktisk næsten ikke når jeg løfter dem, men derfor er Jeg nu stadig lidt nervøs for den hane.. men jeg vil prøve at mande mig lidt op ;-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 27 August , 2012, 23:13 »
Hanen er næsten med garanti mere nervøs end du er.  ;)

Du kan evt iføre dig nogle tynde havehandsker hvis du er bange for at han skal hakke eller rive. Jeg tvivler dog på at der et reelt behov for 'beskyttelse', men hvis det kan give dig en følelse af tryghed, skader det ihvertfald ikke.

Men, for din egen skyld, væn dig til at håndtere dyrene, da det ellers kan gå hen og blive en 'op ad bakke' oplevelse. Og det skulle helst ikke ske.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #6 Dato: 28 August , 2012, 00:01 »
Stort tillykke med med flokken.

Det med at håndter dem og særligt hanen kan jeg tydligt genkende. Jeg var virklig nervøs da jeg skulle holde ham første gang for at tjekke hvad der egenligt stod på ringen.
De er stadig ikke udvokset, men jeg fik da lidt sved på panden af tanken om hvad sådan en klo kan kultivere i mit staudebed og turde da ikke tænke på hvis den blev sur/bange og fløj i ansigtet.
Mit profil billede viser en af hønernes fod og min hånd ( de er næsten samme størrelse)
Måske kan billedet bedre ses her?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28013.0

Men det gav total optur da han bare slappede af og var helt rolig. Nu er der ikke noget at være nervøs for. De finder sig sågar i at vi aer dem, og de springer hen over haven for at løbe os i møde når vi går ud.Super hyggligt.

Håber ellers i nyder der er kommet liv i haven?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 August , 2012, 05:22 »
Jeg må på med nogle benbeskytter og handsker, Han har som sagt heller ikke lagt op til noget endnu, og Han tog det også pænt da jeg løftede ham ind i huset da jeg kom hjem med ham, hønsene er ikke vant til at blive kælet med, men jeg vil gøre hvad jeg kan for at gøre dem nogenlunde tamme. Sikke nogle fødder din hane har ;-)

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #8 Dato: 28 August , 2012, 07:35 »
Det skal nok gå. Bare vær rolig og tag en dyb indånding. Du bliver så glad når den første gang er veloverstået.

Billedet er ikke engang hanen, han er endnu større. Det er min "lille" hønike.   *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Liv

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 August , 2012, 07:53 »
Jeg har heller ikke været ret glad for at håndtere mine høns, de var vilde og flaksede helt vildt, hvis jeg ikke fik ordentligt fat rundt om deres vinger. Men da de fik kalkben måtte jeg igennem de, så de kunne blive behandlet, og er blevet rigtigt glad for resultatet. For ud over at jeg ikke længere er nervøs for hvad de evt kan finde på at lave af underlige bevægelser, så har jeg fået høns, der heller ikke er nervøse for, hvad jeg evt kunne finde på at gøre ved dem.  /o Det vil sige, at jeg nu i det daglige kan komme helt tæt på dem og flere af dem kan jeg røre ved, hvis jeg sætter mig ned i hønsegården og håndfodre dem - det kunne jeg ikke før. Så bare klø på - du bliver glad for resultatet!  ;D
Venlig hilsen
Liv

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 August , 2012, 08:15 »
Vi fik vores første høns i maj sidste år. Silker. De har siddet på gulv og redekasse og sovet. Da de var store nok til det, gjorde jeg et halvhjertet forsøg på at løfte dem på pind, men jeg gjorde det ikke særlig mange dage, da jeg tænkte, at hvis de har det godt nede, er det vel godt (mens jeg bandede dem lidt langt væk, fordi jeg nu havde lavet nogle meget fine pinde).
For to måneder siden fik vi nogle blandingskyllinger foræret. For et par uger siden begyndte de at sove på pind, og for et par dage siden efterlignede de snart 1,5 år gamle silker! Så de er nok blevet inspireret :)

God fornøjelse med dine nye høns
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 August , 2012, 08:22 »
Mine første høns løftede jeg stort set aldrig på. Kun når jeg var absolut nødt til det  ::).
Så købte jeg et par høns og en hanefar af Marianne Vedel, og fik top undervisning med i købet. Dyrene fra hende var også så vant til at blive båret rundt på og hånteret at de var ligeglade  /o
Nu kommer de alle op til mig hver uge og blir tjekket i hoved og røv, nusset og sat ned i hønsegården igen ( jeg tager dem i hønsehuset om morgenen ). Det giver mig en tilfredsstillelse at have kigget mine høns efter for utøj og de er vant til at jeg tager dem  :police:
Mine høns sover på pind , undtagen når de er skruk.  8)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 28 August , 2012, 09:09 »
Hvis det var mine høns, ville jeg løfte dem på pind til natten. Den store fordel er, at du har alle deres klatter samlet på gødningsbrættet, og de ikke får fyldt redekasserne med klatter, som efterfølgende sætter sig på æggene.
Du løfter nemmest høns på denne måde_
Jeg er højrehåndet og stikker min venstre hånd ind under h*nen forfra, sådan at min pegefinger er mellem h*nens ben, tommefinger på den ene side og de andre fingre på den anden. På den måde kan du klemme sammen om h*nens ben og holde godt fast i den, højre hånd lægger jeg over h*nen, så den ikke flakser.
Hvis du tager h*nen på den måde har du rigtig godt styr over den.
Jeg vil foreslå, du øver dig om aftenen, efter dyrene er gået til ro, for de er altid meget rolige, når det er mørkt.
Det er godt at kunne håndtere sine dyr, for der vil altid opstå situationer, hvor man har brug for det, og det er godt at kunne tjekke dem for utøj jævnligt, så man ikke lige pludselig står med en voldsomt inficeret hønsegård.
Jeg har jævnligt mine høns i hænderne, og de tager det meget roligt, fordi de er vant til det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 August , 2012, 12:20 »
Ih hvor er det skønt med alle jeres svar og erfaringer..
Jeg vil tage mig mod til at løfte lidt rundt på hanen (og hønsene) for de skal på sigt gå i haven og jeg vil simpelthen ikke ha en hane der jagter mig eller vores lille datter  :police: Det var en godt råd med hvordan man tager fat i den, for det er ikke nemt at få ordentlig fat når man bare tager rundt om livet/vingerne på dem. Og indtil vidre får de lov til at sidde i bunden af huset og sove, men hvis de ikke lære det selv, så bliver de altså løftet på pinden, det er s.. det de er lavet til  ;D

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 28 August , 2012, 13:38 »
Marianne, mine orpington hane/høns er altså for store til mine små hænder til at blive løftet på den måde, han vippede lige bagover, og blev mægtig fornærmet,  :angel: men det lyder smart til de mindre dyr, hvor der ikke er så langt mellem benene, eller også gør jeg det forkert.  /d
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn