Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den flittige ræv  (Læst 2229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Den flittige ræv
« Svar #15 Dato: 29 August , 2012, 20:59 »
Måske er det hønsene? Det er ikke et ukendt fænomen, at høns tager mus.

Ja - sådan en gnasket mus eller fugl lyder meget som hønseværk - eller måske et pindsvin, som er stået for tidligt op
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 29 August , 2012, 21:20 »
Vi fik for nogle dage siden taget vores dværgwyandot med 5 silkekyllinger på 14 dage gl. af ræven, den havde haft held med, at grave sig under hegnet om natten. Så nu er vi ekstra på vagt også om dagen, men har ellers ikke set rævene andet hen sidst på eftermiddagen/aftenen oppe omkring vores egen skov. Så synes indtil videre ikke vi ser dem om dagen heldigvis...men hold op hvor er man på vagt hele tiden efter sådan en oplevelse. For 6 måneder siden havde vi dog store problemer med en rovfugl formentlig en duehøg, der tog vores høns selv en kæmpe Orpington, den tager dog så heldigvis kun en af gangen :) Har nogle af jer haft problemer med rovfugle?
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 29 August , 2012, 21:22 »
Hønsene var kommet ind på det tidspunkt, og musen lå udenfor hønsegården... Tænker at høns/kyllinger har tiltrukket "noget"... Nu er der sat en mårfælde op, og så må vi se.
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 29 August , 2012, 21:30 »
Har du katte? Mine katte de ligger døde mus allevegne,når de har været på jagt. Og hvis ikke hunden opdager musen og æder den, ja så ligger de lidt rundt omkring  :) . håber virkelig ikke du har en mår eller lign.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 29 August , 2012, 21:41 »
Nej vi har ikke selv kat.

Men hundene har jagtet en kat ud af haven et par gange, så måske er det sådan én, der er på spil...

Bliver spændende at se om der er noget i fælden imorgen,
Vh Elisabeth
Biolog

0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 29 August , 2012, 22:04 »
Vi ser også ganske mange ræve i vores område i år. Flere end normalt. Og de færdes med sikkerhed i haven og omkring bygningerne i nattetimerne. Men heldigvis har de ikke haft øje for hønsene endnu og andedammen er svær at komme ind i pga hegnet.

Et sikkert tegn på om ræven kommer på ens grund er ekskrementer. De er normalt sorte og vil ofte i sommermånederne indeholde sten fra stenfrugter som kirsebær og blomme.

Jeg har aldrig oplevet problemer med egentlige rovfugle her, men andre herinde har tidligere beskrevet sådanne problemer. Og det er ikke fordi vi mangler rovfugle. Dem er der rigeligt af. Til gengæld har jeg haft problemer med krager på rov efter ællinger i dammen.

For 6 måneder siden havde vi dog store problemer med en rovfugl formentlig en duehøg, der tog vores høns selv en kæmpe Orpington

Det lyder ikke troligt at en duehøg skulle kunne løfte en stor Orpington. Tror du ikke det kunne være ræven der har været på besøg.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 29 August , 2012, 22:13 »
Hej Erik...Duehøgen "ordnede" dem inde i hønsegården, den tog dem ikke med ud over indhegningen. Har senere hørt, at nogle har set deres høns komme flyvende forbi i kløerne på en duehøg. Og kender en der har duer som ofte har haft duehøgen inde og tage duer. Den slår dem ihjel og spiser især mave og hovedet og lader resten ligge, føj. Men ja de skal jo så også være her, bare ikke såååå hyggeligt, at finde sine elskede høns på den måde..har hørt at duehøge kan tage katte...hmmm det håber jeg så er en "and"  :D

www.silkies.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #22 Dato: 30 August , 2012, 06:33 »
De mindre rovfugle kan faktisk løfte og flyve med ganske tunge `ting`

En morgen i foråret fik jeg mig en gevaldig griner, da jeg så hønsnes morgenmad - en hel halv stegt kylling - komme flyvede over haven i gabet på en råge....men det er så en helt anden -og ikke så trist historie.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 30 August , 2012, 09:00 »
Nu hører duehøgen heller ikke til blandt de "små" rovfugle, hvis du spørger mig. Selvfølgelig er det ikke som en ørn, men i DK er den blandt de større... Ret imponerende kræ :-)
Spurvehøge er almindelige i villahaver, parker mm. tæt på mennesker.. Jeg har set en sidde på taget af vores hønsehus. Den bedes holde sig væk når kyllerne skal have deres første udflugt i haven.

Ingenting i mårfælden her til morgen... Må indrømme, at jeg stadig er lidt mystificeret over den døde mus. Fremover kommer hundene i hvert fald til at være ude i haven samtidigt med hønsene, hvis jeg ikke selv også kan være der.
Vh Elisabeth
Biolog

0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Højbo

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 21 Oktober , 2012, 22:12 »
 Ja nu er det jo ikke landbrugets skyld at der er ræve , og ransoner er politisk tyveri eller snare grundlovsbrud !! det er simpel hen alle de trofæ/mad jæger som ikke se fornufen i at afskyde ræve da det ikke giver " fjer i hatten " eller mad i fryser . Det er jo en kensgerning at ræve har haft meget gode leve vilkår de seneste år , og der er for få " naturlig døde " det er det problem alle vi fjærkræ holder står med nu , dem af os der har mulighed for at tage sagen i egen hånd kan jo reguler og af skyde  efter jagt og regulernings lovens rammer , har selv regulert 3 ræve siste jagt år. efter at have haft evig problemer i alle de år vi har fjærkræ
maser af dyr ......