Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mink - igen, igen  (Læst 7539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Mink - igen, igen
« Dato: 23 August , 2012, 10:34 »
Nogle af vores gode fjerkrævenner har haft uønsket besøg:
Mink

Link rettet Finn/admin
« Senest Redigeret: 23 August , 2012, 17:16 Fra Finn Jensen »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Mink - igen, igen
« Svar #1 Dato: 23 August , 2012, 11:32 »
Æv altså - hvor er det ærgeligt, synd og surt  :'( :( >:(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 23 August , 2012, 16:38 »
trælst. Og så lige netop en hvid mink som ikke er "naturlig". Den må ihvertfald være undsluppen.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #3 Dato: 23 August , 2012, 16:39 »
@Marianne. Jeg kan desværre kun se at det står kommer snart i linket.
Hvor i landet er det henne?

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 23 August , 2012, 16:42 »
du kan finde det på tv midtvest.
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 23 August , 2012, 17:48 »
Åh nej da, det er stærke billeder. Hvis det er løsslupne mink er det endnu værre. Jeg forstår ikke dyrevenners "godhed" ved at lukke mink ud. De har vitterlig ingen anelser om, hvor store konsekvenser det har for høns, fugle og andet dyreliv.

Stakkels mennesker, og stakkesls dyr det går ud over :-\. (og hvor uartigt af minkavlerne, at de end ikke vil give en kommentar til det der er sket)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 23 August , 2012, 18:01 »
Der er osse løsslupne mink på Bornholm, men ingen aktivister...så det sker altså ofte i produktionen at en avler mister et dyr, når de skal skifte dem fra et bur til et andet fx.

Sikken en kedelig historie for de stakkels mennesker! Jeg håber Naturstyrelsens tiltag for at fange løse mink i naturen, vil mindske risikoen for sådan en forfærdelig oplevelse  :-[

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 23 August , 2012, 20:11 »
Jeg har flere gange forsøgt at finde ud af hvor mange mink af de undslupne mink der stammer fra aktivisters tåbeligheder og hvor mange der skyldes håndteringen. Jeg har absolut ikke kunnet finde nogen som helst tal, eller gæt på det. Minkavlerne må kende det, de ved hvor mange der fødes, hvor mange der dør under opvækst og hvor mange der bliver til pels og hvor mange der bliver lukket ud. Resten må være dem som forsvinder. Fraværet af det tal lugter af at der er en stor del af minkene som undslipper, for det er minkavlerne som har gavn af at kunne skyde skylden på aktivister for mink i naturen... Men som sagt så kan jeg ikke finde nogen tal for det. Det som jeg har fundet er at 4 ud 5 mink, 80% er født i fangenskab og altså på den ene eller anden måde er sluppet ud. http://www2.dmu.dk/1_Nyt/2_presse/73_mink.asp

Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor der ikke er lavet en forsikringsordning for mink som der er for hunde. Hvis du ikke kender hunden, eller den er uforsikret, så får du erstatning fra den fælles pujle. Nøjagtig det samme kan meget let laves for mink.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #8 Dato: 23 August , 2012, 20:15 »
Hold da op hvor skrækligt og ansvarsløst!!!

Hvis ikke de havde fundet minken hvordan kan man så se forskel på mink og mår angreb? Spørger fordi vi for 3 år siden fik ryddet hele andehuset og de var bidt i halsen på samme måde. Vi har en bekendt som er herregårdsskytte og naturvejleder som sagde at det er typisk mår at gå i blodrus og bide alt der bevæger sig til det ligger stille. Men ca 5km. væk er der en minkfarm.

Moskusænder

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 23 August , 2012, 21:12 »
undslupne mink kan osse gå i blodrus, da de simpelthen ikke aner hvad de laver. Ellers kan det være svært og se uden og ha set dyret. Det skal så siges at de fleste af de mink der indimellem bliver sluppet fri, også bliver fanget igen. Mange af dem sidder stille og og er bange. De render heller ikke ret langt væk. Dog smutter der en del der så tilpasser sig området.
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #10 Dato: 23 August , 2012, 22:35 »
Tak Jes. Vi så den faktisk. Min store pige skulle til at puttes og ville trække rullegardinet ned da hun råber "Ej, prøv og kom hurtigt og se et sødt lille dyr." Der sad den midt på græsset nogle meter fra huset.
Vi satte en mårfælde op og lage æg ud omkring der hvor ænderne plejede at være.Vi tjekkede fælden dagligt, men da der ikke var sket noget i 3 uger, ville vi have fjernet fælde og æg, men så sad den der sørme.
Den var faktisk  utrolig kær, på nær temperamentet. Den var Mørk, næsten sort og hvid på brystet.

Moskusænder

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 23 August , 2012, 22:47 »
Susanne og Ove Riis, som også nævnes i indslaget har flere gange mistet mange dyr pga. mink, et år mistede Susanne sine indiske kamphøns /d
Jeg har ikke noget imod mink, pelsene er flotte, men dyrene skal holdes under anstændige forholdt, både i forhold til minkenes velfærd, men så sandelig også i forhold til andre dyr og naturen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 August , 2012, 00:31 »
Hej
Julemorgen i 2009 glemmer jeg aldrig ,da jeg kom ud i hønsehuset var der en mink,den havde bidt syvogtyve 27 dyr der sad med nakke musklen bidt over så jeg blev nødt til selv at slå dem ihjel.Der i blandt alle mine Landhøns som på daværende tidspunkt nok var nogen af de bedste i landet så jeg kunne begynde forfra.Et forfærdeligt syn som jeg aldrig glemmer
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #13 Dato: 24 August , 2012, 08:57 »
Rædselsfuldt syn når ens dyr bliver fundet sådan tilredt.

Det var desvæære vores datter der, der dengang var 4 år, som fandt vores ænder bidt ihjel.
Damernes æg skulle klække inden for den samme dag, så hun render glad i forvejen ud for at åbne huset og ser om der evt. er begyndt at ske noget med æggene. Jeg høre hun skriger og kommer løbene, og ser dem alle ligge døde med blod fra halsen og fjer overalt.
Der er gået 3 år og nu har vi fået mod på at starte med fjerkræ igen, men ungerne får ALDRIG lov selv at åbne for dyrene om morgen.

Ligesom man kan trække strøm for ræven, kan man så sikre sig mod mink/mår?

Moskusænder

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 24 August , 2012, 13:53 »
Mod mink og mår er det mere bøvlet og sikre sig, da de godt kan klatre i hegnet, og ikke skal ha ret meget plads til og komme igennem. Da mink og mår primært er nataktive dyr, ville et godt sikkert hus, der er lukket af for natten, nok være det bedste. Undslupne mink er lidt mere bøvlet, da de ikke har alle instinkter i behold den første tid. En undsluppen mink kan du tit fange/slå ihjel med hænderne, hvorimod en vild mink ret hurtigt stikker af.
S-K+B-K maran
Mookee i brun