Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vil hønemor afvise kyllingerne  (Læst 5161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kylle

• Passiv bruger
Vil hønemor afvise kyllingerne
« Dato: 20 August , 2012, 09:39 »
Jeg er ny på siden og håber i måske kan hjælpe mig med et par spørgsmål.
I går hentede jeg 3 Kochin kyllinger (24-48 timer gamle) og fik dem i mørket i går aftes puttet ind under min Orpington høne som har ruget på kunstige æg i lidt over 2 uger. Jeg tog æggene ud under hende og efter en del besvær kyllingerne ind under hende. Hun hakkede en del i dem og var tydeligt meget trykket ved pludselig at have liv under fjerene. Det er første gang hun skal være hønemor. Efter en times tid accepterede hun at de lå under hende. Her til morgen ligger hun stadig på dem og den ene kylling har været ude og spise drikke lidt, men de 2 andre har jeg ikke set (men hørt). Hun hakker stadig efter dem når de prøver at komme ind under hende. Er det normalt? Hvor længe skal jeg vente på hun rejser sig og hjælper dem til mad og drikke? Kan kyllingerne mon klare endnu en dag uden vand/mad? Er det normalt hun lige skal bruge nogen tid før hun rejser sig?
Jeg håber i kan komme med nogle erfaringer. Det er første gang jeg prøver denne metode.
MVH Karen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: Vil hønemor afvise kyllingerne
« Svar #1 Dato: 20 August , 2012, 09:52 »
Jeg ville nok prøve at tage hende forsigtigt af reden sammen med kyllingerne. Ha deres madskål lige i nærheden og så sæt dem sammen der.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 20 August , 2012, 11:11 »
Velkommen på forum, Karen :D
Det kan gå begge veje, du kan være heldig, at hun accepterer dem, men jeg har for nylig oplevet en skruk, der absolut ikke ville vide af sine adoptivbørn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kylle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 August , 2012, 14:35 »
Tak for jeres svar :) Jeg har været nødsaget til at tage kyllingerne ind under varmelampe da hønemor virkelig ikke gjorde det nemt for kyllingerne.
Jeg må prøve igen om 1-2 dage og går det ikke så bliver det mig der er deres mor;o) Nu har de det varmt og kan drikke og spise.
MVH KAren

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 August , 2012, 16:22 »
Jeg er ked af at sige det Karen, men når hun ikke vil dem noget godt efter at have ligget skruk i 2 uger, så vil hun dem nok heller ikke noget godt om 1-2 dage.

Offline Kylle

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 August , 2012, 09:07 »
Tak for det råd. Jeg har også beluttet at de har nok i hinanden og nu kan få ro til at vokse sig store og stærke i min varetægt ;) De spiser, drikker, prutter og sover og der er massere af liv. Så det er jo et godt tegn efter den noget hårde opstart.
Tak for svarene :)

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 August , 2012, 12:20 »
Min skrukhøne ville heller ikke helt acceptere kyllingerne, så hun fik lov at beholde 2 af de falske æg i 2 dage - hvilket jeg godt kunne tillade mig da kyllingerne var helt nyudklækkede.

Efter 2 dage fjernede jeg æggene meget sent på aftenen og tror næste ikke hun opdagede det og derefter glemte hun alt og at ruge og er en perfekt kyllingemor idag.
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Kylle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 August , 2012, 20:59 »
Det glæder mig at der er håb forud. Jeg har heller ikke mistet tilliden til hende. Hun klarer måske opgaven næste gang hun bliver skruk og så skal hun have lov at udruge sine æg og ikke adoptere daggamle kyllinger. Men hun ligger stadig og ruger (på ingenting). Det har hun gjort i snart 2 dage. Hvor længe mon hun bliver ved med det?

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 21 August , 2012, 21:21 »
. Men hun ligger stadig og ruger (på ingenting). Det har hun gjort i snart 2 dage. Hvor længe mon hun bliver ved med det?
Tjaa. Det kan hun skisme gøre længe endnu. Der er lidt forskel på hvor længe de gider og blive, men nogen af dem er ret stædige. Hvis ikke det er meningen hun skal ruge vil jeg anbefale dig og afskrukke hende. Det kan gøres på mange måder.
1. Sæt hende under en sort spand et par dage, Luk hende ud 1gang dagligt.
2. Sæt hende i et bur for sig nogle dage til hun har opgivet.
3. Læg en pose isterninger under halmen i redekassen. Når hun bliver køligere dropper hun foretagendet
Der skal sikkert nok være flere metoder end lige disse
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Kylle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 August , 2012, 08:55 »
Hun kommer selv ud og spiser lidt 1-2 gange om dagen. Måske jeg bare skal lukke ind til hønsehuset næste gang hun er ude indtil det er aften?
Tak for de mange tips. Jeg prøver dog lige at se om hun ikke opgiver af sig selv inden for de næste par dage.
Vores kyllinger trives heldigvis super godt ;D