Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til blodmider  (Læst 2672 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Hjælp til blodmider
« Dato: 17 August , 2012, 10:59 »
Jeg har pga. diverse problemer i mit liv, fået skåret mit fjerkræhold ned til 7 voksne individer og 1 kylling.
Jeg havde/har en aftale med Wanda om, at jeg kan sætte dem i asyl der når og hvis jeg får brug for det.
MEN de har nu fået blodmider... Derfor skal de selvfølgelig ingen steder.
Mit problem er, at jeg ikke har overskuddet til at skurre og skrubbe hele hønsehuset ned (huset de bor i er ca. 30 m2) og oveni alt det andet har jeg fået en tennisalbue. Det er en gammel bygning med revner og huller, hvor de sataner kan gemme sig.
Er der nogen nemme forholdsvise billige løsninger eller skal jeg aflive dem jeg har tilbage og så vente med at have fjerkræ til der er mere ro og balance i mit liv?
Spørger jer, fordi dem jeg har tilbage selvfølgelig er dem der har en speciel plads i mit hjerte....   :'(

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
Sv: Hjælp til blodmider
« Svar #1 Dato: 17 August , 2012, 11:48 »
Jeg mistede en hane og en høne her i sommer pga. blodmider. Hønsehuset blev rengjord og derefter sprøjtet med insektgift. Dør og lem blev lukket i nogle timer, hvorefter der blev luftet grundigt ud, efterfulgt af højtryksrensning og kalkning. Sidst men ikke mindst fik alle høns et pust Frontline på spray ved sengetid. Jeg har ikke set en mide siden.
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 August , 2012, 17:29 »
Kig  på tråden Tør-øko her under problemer og sygdomme
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 17 August , 2012, 17:58 »
Hmmm... men Lisbeth, de der blodmider bor jo ikke på dyrene, men i hønsehuset. Så i princippet kunne du vel egentlig fange dyrene ind udendørs i dagtimerne...så er de blodmidefri  ;) For at få et hønsehus fri for blodmider kræver sit. Selvom vi har opdaget vores forhåbentligt redningsvåben hemexcide, så skal der jo lige gøres rent før man bruger det. Det forestiller jeg mig kunne være en stor mundfuld for dig...

Dyrene BURDE i hvert fald være fri for blodmider i dagtimerne, efter hvad jeg har læst mig til...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 20 August , 2012, 11:27 »
Jeg ville ikke turde løbe an på, at der ikke kan være en enkelt mide eller to på miderne i dagtimerne.
Trinol 810 slår miderne ihjel, og det er langtidsvirkende, men altså ikke økologisk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 August , 2012, 11:32 »
Nej jeg må indrømme jeg heller ikke er 100% sikker på at de bæster ikke er på dem i dagtimerne.
Har prøvet følgende indtil videre:
Christian (ja han er flyttet hjem igen ;-)) har brugt højtryksrenser i hele hønsehuset. Høns og siddepinde, redekasser o.a. har fået med Trinol og en blanding mellem aske og foderkridt.
Fik ikke tjekket i går, men satser på at prøve at gå op i dag og kigge om der kan ses nogle blodmider og så i morgen får alle og alt en gang Trinol igen.