Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hundebøger  (Læst 7892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Hundebøger
« Dato: 14 August , 2012, 12:56 »
Mon det er her jeg skal lægge dette indlæg? Ta'r chancen :)

Vi er begyndt at snakke om anskaffelse af en hund, og som vanligt er jeg begyndt at pløje mig gennem diverse bøger. Er startet med Jan Fennell som skriver om sin metode, der såvidt jeg forstår handler om positiv assertion!? Hun uddyber ikke selve metoden, men remser forskellige hændelser og rådgivnings situationer op. Det er den 4. af hendes bøger, og jeg synes rigtig godt om hendes tankegang, også selvom den er meget empirisk funderet.
Er der andre bøger der kan anbefales?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
Sv: Hundebøger
« Svar #1 Dato: 14 August , 2012, 14:07 »
Hej Dorte
Jeg bryder mig ikke om Jan Fennels metoder da de er funderet i lederskabsteorier som ifølge min viden og overbevisning er forældede og ukorrekte i forhold til hunde. Jeg er heller ikke enig i hendes indlæringspsykologiske tanker - og det har jo for alvor betydning når vi snakker om indlæring.
Jeg Vil klart anbefale dig "Ikke skyt hunden" af Karen Pryor, "Kulturkollisionen" af Jean Donaldson samt på dansk Lone Greva's bøger "Hvalpen" og "Familiehunden". Alle bøger som bygger på nyeste viden om hundens psykologi, følelsesliv og indlæring og tager afsæt i brug af positiv træning uden brug af magt.
Www.canis.dk har ihvertfald de første to og Lone's kan du købe i boghandleren.
Held og lykke med projektet - et liv uden hund er ikke et rigtig godt liv :-)
Mvh Sys

Offline Dorte K

• Passiv bruger
Hundebøger
« Svar #2 Dato: 14 August , 2012, 14:29 »
@ Sys - tusind tak!! Vi er i hverttilfælde enige om at det ikke er med magt hunden skal opdrages! Og et liv uden hund, tjaaaa, måske har du ret, jeg har aldrig selv haft hund, men mine forældre havde gennem 20 år Rottweiler tæver. Nu hvor vores yngste barn er 6 år, tror jeg vi er flere der kan have glæde af en hund. Vi starter dog ikke med Rottweileren!
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #3 Dato: 15 August , 2012, 08:32 »
Altså..... Hvorfor dog ikke? Jeg har jo haft børn og Rottweilere sammen, siden jeg fik børn ;) Kører på 22. år med Rottweilere hehe
Jeg anskaffede dog en "børnehund" i søndags.... Så familien er nu udvidet med en pudel :D ( Og ja, det var en af favoritracerne som børnehund)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 August , 2012, 12:21 »
Er det bøger om hunderacer eller om opdragelse du leder efter?? Hmm ville heller ikke vælge en rottweiler.. Men det er heller ikke lige en race efter min smag.  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Dorte K

• Passiv bruger
Hundebøger
« Svar #5 Dato: 15 August , 2012, 16:27 »
Mit indlæg var møntet på bøger om hunde og opdragelse.
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 August , 2012, 17:07 »
Prøv at søge på Anders Hallgren på dit lokale bibliotek. Han har skrevet mange spændende bøger.

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 August , 2012, 20:56 »
Okay. Ved ikke meget om opdragelse af hunde.  ;D Men en del om racer og pelspleje.  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline bobbe

• Bruger
  • Ny i hønseverden
« Svar #8 Dato: 15 August , 2012, 22:22 »
Hejsa!!
Hmm. Der er lige så mange meninger, mht hunde, som der er hundeejer.. Jeg mener alle hunde kan være det man ønsker, da i hundens verden, gælder det om at passe ind med sin flok.. Så stor eller lille, mad, konsekvens og kærlighed, så får i verdens bedste hund.. Jeg ved at nogle ikke kan lide ham, men prøv, hvis du får tid, at læse et par af Cesar Millan, ja, han bruger også "lederskab" men har en vildt spændende indgangs vinkel til hvordan hunden ser verden. Men han siger ikke hvordan du skal træne din hund, mere hvorfor den ikke opføre sig som forventet.. Jeg har nu min 3. "genbrugs" hund, som alle skulle have været aflivet, pga manglende eller forkert opdragelse, og de er alle blevet til min bedste, uden "klø"..
Jeg ønsker jer held og lykke med ekstra familiemellem, bare vent der findes ikke ret meget der slår en glad 4 benet ven (måske lidt træls i hvalpestadie, men det opvejes hurtig, af masser af gode/sjove tider /o)
Mvh. Laila
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #9 Dato: 16 August , 2012, 08:12 »
Både Dansk Kennel Klub og Dyrenes Beskyttelse advarer mod Cesar Milan.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline bobbe

• Bruger
  • Ny i hønseverden
« Svar #10 Dato: 16 August , 2012, 15:31 »
@Louise S. Hmm. Den diskution/debat ønsker jeg ikke at starte her, for den ville blive stor og lang..

@Dorte K. Hvis du synes at Jan F. er spændende, skulle du helt sikker prøve Cesar Millan, det er næsten det samme de arbejder fra, dog er de begge nok mest kendte for at "rette" problemer ved hunde der er "røget af sporet", og det er de begge hammer gode til.. Jeg mener ikke at de giver en en bestemt måde at opdrage på, men de giver dig forståelse for hunden. Og det er en vildt spændende læsning. Griner.. Kan dog være svært at for tid til, når nu man har DFF.. ;)
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 August , 2012, 20:40 »
Man kan læse sig til meget og det man læser kan tolkes af læseren desværre tolkes nogle gange meget forkert

Find ud af hvilken hund i vil have.
Det bunder som oftest ligesom mennesker hvad ser du kan du lide dyret af udseende vælg flere...

Læs og lær hvilke behov har denne hund.
Det er dumt at vælge en hyrdehund som kræver meget motion hvis du bør på 5.sal og ikke kommer uden for en dør.

Tag kontakt til hundeskole eller racehundeklub få en god snak evt med en avlsvejleder: hvad skal man se efter deffekter evt visuelle fejl men som alm. Familiehund er det jo nok underordnet.
Der er mange brodnekar der avler derfor kontakt hundeskole/klubber.

Kig hos flere der har hunde/hvalpe
Selv om det er svært ikke bare tage den første nuttede hvalp. Gå efter en hvalp som er nysgerrig og kommer hen til dig når du går på hug for at lege med dem.
Den er som regel afbalanceret og hovedet rigtigt skruet på.

Vigtigt! Meld dig på lydighedskursus det gavner dig og din hund samt omgang med ændre hunde er MEGET vigtigt

Det er mine 5cent 8)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Kicki

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 August , 2012, 21:48 »
"Dyrestemmer" af Anette Røpke. Jeg har ikke selv læst den, men har hørt meget godt om både forfatter & bog.

Derudover kan jeg også kun anbefale, at når I har fundet jeres race, at besøge mere end en kennel, der kan være stor forskel i sind, udseende mm indenfor samme race. Jo, mere du træner (lydighed, ring-træning, spor-træning osv) med din hund, jo bedre sammenhold får I, og hunden vil elske dig for det ;)

Held & lykke med, at finde jeres hund.
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand