Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan laver man kæle høns?  (Læst 2441 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
Hvordan laver man kæle høns?
« Dato: 09 August , 2012, 13:37 »
Nu har jeg jo en skruk som bestemt ikke er hånd vandt.

Men de 7nye kyller ville vi jo gerne have håndtamme.

Men hvordan er det bedst i forhold til skruk og kyllinger de er jo ikke en uge gamle endnu. Men skal man starte nu og med hvad og hvordan.

Mutter synes bestemt bare mn skal holde nallerne væk!
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan laver man kæle høns?
« Svar #1 Dato: 09 August , 2012, 13:40 »
Bestikkelse i form af diverse lækkerier. Jeg synes også, de bliver mindre sky, hvis man nænsomt tvinger dem til menneskeligt selskab.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 August , 2012, 14:19 »
Som Marianne skriver, bestikkelse er helt sikkert vejen frem! Og ellers så bare bruge så meget tid som muligt sammen med dem. Sidde i en stol er nok, de skal blive vant til du er omkring dem.

Det handler i bund og grund og at de skal føle sig trygge og at det ikke er farligt at blive samlet op :)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 August , 2012, 14:27 »
I de perioder, hvor jeg har kyllinger, plejer jeg at prioritere at komme i hønsehuset tidligt hver morgen og fodre. Sid gerne lidt på hug mellem hønsene og drys lidt mad på jorden i nærheden af dig selv (gerne lidt revet ost, kød eller lignende) inden du fylder foderautomaten. Til sidst tror de, du er lavet af mad ;)

- eneste komplikation er, at du til sidst ikke kan gå derud uden at have samtlige kyllinger lige rundt om dine fødder. Så er man næsten er nødt til at give en håndfuld korn hver gang man er der ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 09 August , 2012, 15:43 »
- eneste komplikation er, at du til sidst ikke kan gå derud uden at have samtlige kyllinger lige rundt om dine fødder. Så er man næsten er nødt til at give en håndfuld korn hver gang man er der ;D
Og det gør man så *p
Jeg har også lært mine høns at komme, når jeg fløjter. Praktisk hvis de skal kaldes ind før tid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 August , 2012, 16:58 »
Som de andre skriver ...mad er vejen frem ...og så respekt for mutter. Det er naturligt at de i starten holder sig til hende ...når de bliver ældre og hun ikke gider dem mere så opsøger de automatisk dig. Så bare vær tålmodig,tilgængelig og bestik dem alt det remme og tov kan holde :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 August , 2012, 17:09 »
De står i 3 pallerammer der står oven på hinanden og går jeg ned i dem får jeg bank af mutter :P :-[

Men imorgen er de første 7dage gamle er det for tidligt at starte eller har mutter brug for ro med den endnu.

De udvikler sig hurtigt der er allerede små fine fjer på vingerne, så søde :-*
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 August , 2012, 18:05 »
vores høns blev hurtige tamme med dåsemajs :) ;D
Kalder jeg kommer de styrtende fra alle verdenshjørner i haven
alle vores skrukker har vi kunne løfte uden de gør noget som helst
Om det så skyldes racen ?????
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 August , 2012, 18:43 »
Må vist ha gang i dåse majsen men må kyllerne spise set endnu???

Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #9 Dato: 09 August , 2012, 18:46 »
Revet ost kan klart anbefales til bestikkelse :-)

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 August , 2012, 20:46 »
Har to gange idag været der nede på hug og snakket og prøvet at virke rolig og fredelig. Men mutter er bare stik tosset og pisker en stemning op..

Det sku't nemt???
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 09 August , 2012, 21:30 »
En klapstol, en kop kaffe, og en time i hønsegården så tit som muligt, bevæbnet med  dåsemajs, reven ost, kogte æg, små stykker agurk, delte rosiner, eller et stykke banan, så kører det for dig  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 August , 2012, 23:23 »
Hakket oksekød er også super godt - fyldt med gode proteiner.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 August , 2012, 23:43 »
Tak for de gode tips - ost har jeg aldrig tænkt på, den skal prøves af. Vi købte 1.4 danske dværg landhøns i slutningen af april, de var absolut ikke tamme, een spiser af hånden nu, en anden har ruget 7 kyller ud de er nu 2 uger gamle, jeg lader dem være i fred, da mor er meget beskyttende. Har sat en stol i hønsegården så jeg bruger en halv time om morgenen til at håndfodre og snakke og jeg har godt fat i en af hønerne.
For 20 år siden var vi så ubetænksomme at købe 8 daggamle kyllinger på et marked, vi anede ikke at de skulle have varme m.v. men rundringning til hønseerfarne venner gjorde, at vi lynhurtigt fik vendt en reol om rigget en 60 watts pære i et hjørne med et låg af flamingo. Så kyllerne fik et fint sted på 1 m2 i vores stue i vores kolonihavehus som var på 45 m2 ialt. I forvejen var vi 2 voksne, 1 barn samt en rottweilertæve. Da blev alle kyllinger tamme for de blev taget op på skift af mig om aftenen, de boede jo lige ved siden af min stol.

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 August , 2012, 08:46 »
Tror ikke manden min ville synes det var hyggeligt at kyllingerne flyttede ind og synes nu også de skal blive ved deres mor. Men hold da op det ville være nemmere hvis mutter ikke var så menneske sky og hys.

Jeg må prøve men tror jeg starter i næste uge for der er jeg begyndt at have god tid igen.
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver