Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan griber jeg en evt. sammenføring an?  (Læst 4728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Hvordan griber jeg en evt. sammenføring an?
« Dato: 07 August , 2012, 09:31 »
Jeg er jo helt 'grøn' mht. kyllingehold og sammensætning med den bestående flok osv. så jeg håber I vil hjælpe mig med et par spørgsmål i den forbindelse :)

Jeg har tre 'hold' fjerkræ for tiden:
• 1.4 voksne høns der går i et stort hus med en stor gård hvor de alle skal ende med at gå sammen

• 9.6 kyllinger på 14 uger der har hus og gård for sig

• 4.3 kyllinger på 7 uger der pt. går i vores værksted

Nu er mit spørgsmål om følgende vil kunne lade sig gøre, med et godt resultat :)
De store hanekyllinger skal slagtes 1. weekend i september (der er de 18 uger, og det er der man slagter ikke?) Jeg ville gerne allerede nu flytte de 6 hønekyllinger på 14 uger ind til de voksne høns, og har overvejet om jeg så ville kunne flytte de 7 mindste kyllinger på 7 uger ind til de 9 hanekyllinger på 14 uger?

Lige pt. kommer de små nemlig kun ud når vi har tid til at flytte dem frem og tilbage - dvs. et par aftener om ugen og i weekenden.

Vil det give problemer at sætte 7 kyllinger på 7 uger sammen med 9 hanekyllinger på 14 uger? De vil komme til at gå sammen en lille måned, hvorefter de små kommer til at gå der selv indtil hanekyllingerne fra det hold skal slagtes.

På forhånd tak for hjælpen :)
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan griber jeg en evt. sammenføring an?
« Svar #1 Dato: 07 August , 2012, 10:02 »
Jeg ville flytte dem alle samtidig, så er der mange flere til at dele "tæskene", når de falder i forbindelse med etableringen af den nye hakkeorden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 August , 2012, 10:58 »
Tak for dit hurtige svar - jeg er dog ikke helt sikker på hvad du mener :)

Jeg har ikke planer om at flytte alle de 14 ugers kyllinger ind til de voksne, for jeg vil have noget lettere ved at fange hanekyllingerne i det hus de bor i nu, når de skal slagtes om et par uger.

Derfor overvejer jeg at flytte de 6 store hønekyllinger ind til de voksne allerede nu, så der bliver plads til at de små kan komme ud til de store hanekyllinger. Men jeg er i tvivl om det er en dårlig idé.

Alternativt vil jeg vente til 1. weekend i september. Slagte de store hanekyllinger, flytte hønekyllingerne ind til de voksne og flytte de 7 mindste kyllinger ud i det, nu tomme, kyllingehus. Så skal de små bare gå indendørs indtil da.
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 07 August , 2012, 11:08 »
Jeg mener, at du kunne flytte alle hønekyllingerne fra de ældste samt alle de små kyllinger ind til de store samtidigt. Hvis det da er meningen, at de små skal ind til de voksne også.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 August , 2012, 12:57 »
Nååååå! Se dét havde jeg slet ikke opfattet! :)

Vi kan dog ikke flytte de helt små ind i til de voksne endnu, før vi har sat et tættere kyllingenet i den nederste del af indhegningen (ellers kan de nemt løbe ud i haven) - og som vores tid ser ud lige nu bliver det desværre ikke de næste uger. :(
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 August , 2012, 13:11 »
Men vil løsningen med at flytte de store hønekyllinger ind til de voksne, og så sætte de små ind til de store hanekyllinger kunne lade sig gøre? Jeg er nødt til at flytte de store hønekyllinger hvis der skal være plads til de små.
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 07 August , 2012, 13:29 »
Inden du nu lægger for mange planer, så vil jeg lige sige, at du ikke skal slagte de haner du har når de er 18 uger, det kan man i industrien, men ikke i hobbyhønsehold, dine kyllinger er ikke bygget til at vokse så hurtigt at de kan slagtes allerede.

Du får ikke noget kød ud af det, og det er jo ærgerligt når du nu har fodret på dem.

Mine store gule orpington,  og andre store racer jeg har haft, går eks.vis fra klækning i april, til slagtning i november/december, og hvis jeg ikke når det helt til januar, og så vejer de omkring 2700-3000 g slagtet vægt.
Barnevelder og sussex adskiller sig ikke fra dem jeg har når det gælder voksetid, og kødsætning.
Det kan være du skal tænke det hele om en gang til.

spørg igen, hvis du kommer i tvivl om noget, der er ingen grund til at opfinde det hele en gang til.  /o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 August , 2012, 14:25 »
Tusind tak for dit svar Ina! Jeg har læst og spurgt herinde og syntes at jeg alle stedet kom frem til at man bestemt skulle slagte ved 16-18 ugers alderen da de ellers blev for seje og kedelige - men har godt nok også luret på dem de sidste dage og tænkt at det blev nogle lige lovligt små krabater når først fjerene kom af ;)

Men når de så ikke at gå i fældning hvis jeg venter? Hvornår er de 'for gamle' til at kunne spises?
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 August , 2012, 15:05 »

Alternativt vil jeg vente til 1. weekend i september. Slagte de store hanekyllinger, flytte hønekyllingerne ind til de voksne og flytte de 7 mindste kyllinger ud i det, nu tomme, kyllingehus. Så skal de små bare gå indendørs indtil da.

Smag og behag. Hvis man ikke har mange rum og gårde, så ville jeg bestemt foretrække ovennævnte.
Når jeg sammenfører sker det altid i et for alle nyt rum. Så har alle nye omgivelser.
Alternativt så tag de store/stærkeste ind i de svagere/mindre`s rum/gård, så har de små "hjemmebane fordelen"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 07 August , 2012, 17:00 »
De bliver ikke for gamle lige med det samme, men selvom de er ældre, kan de altid blive super møre i en stegeso med grøntsager urter og rødvin  /o det er en himmelsk spise.

Du skal regne med at hjemmeslagtede høns der har fået motion i haven er mere faste i kødet, ikke at forveksle med seje.

Det er vist kun de der har industri plymouthrock der slagter så tidligt som 18 uge
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn