Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et menneskeproblem?  (Læst 12233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Et menneskeproblem?
« Dato: 31 Juli , 2012, 22:17 »
Ja, her er det jo vi søger råd om de problemer vi har med vores høns og med deres sygdomme... men!

Jeg har et spørgsmål som handler om mig når jeg går UD til mine høns...de som bor i et stort rum i stalden.

Det klør simpelt hen i hele ansigtet, ikke arme eller ben eller hænder...men kinder og rundt om næsen og hagen med  :(
Det fortsætter lidt når jeg har forladt dem... men ikke noget jeg mærker til når jeg går i hønsehuset eller i laden hvor jeg har bygget lidt avlsrum. Det behøver ikke være sådan at jeg rør ved dem. Alle steder er der strøet med spåner, og jeg kan ikke se hverken blodmider eller andet kriblekrable på hverken dem eller inventar.

Er der nogen af jer der har oplevet det samme? Det eneste jeg ikke vil høre er, at det ligner allergi  ;)

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Et menneskeproblem?
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2012, 22:24 »
Det er ikke fordi det ikke ligner allergi....

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2012, 22:27 »
Uha Karina, så tør jeg næsten ikke skive, hvad jeg tror...
Det lyder meget som allergisymptomer. Du kan evt få lavet en priktest ved en hudlæge, hvor du bliver testet mod fjerkræ.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2012, 22:31 »
Jamen jamen jamen... hvorfor er der så ikke noget de andre steder?
Skulle det så være fordi de har en speciel alder med særligt fjersnullerskift?

Priktest lyder ikke som noget for én med nålefobi  <R

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2012, 22:34 »
Det KUNNE jo også være stalden. Hvad har der været før?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #5 Dato: 31 Juli , 2012, 22:35 »
Priktest lyde som en virkelig god ide, -og det er altså ikke så slemt som det lyder.

Muligvis er det ikke fjerkræ, men skrøelse du har problemer med. Er der forskel på hvad du bruger de forskellige steder?

Prøv evt. at skifte til fx. sand, det har jeg endnu ikke hørt nogen være allergiske overfor...
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 31 Juli , 2012, 22:42 »
Som skrevet er der strøet med spåner alle steder... jeg er ret så sikker på spånerne ikke er problemet.

der har ikke været andet end kaniner og høns de snart 4 år vi har været her. Og kaniner har der ikke været siden i vinters...det er kun noget jeg oplever, når jeg går ind i det store indhegnede rum med halvstore kyllinger. Der er ikke noget når jeg er ovre på den anden side af midtergangen, hvor skrukmødre går med små kyller i båse...

Men der bor forbandet og uhyggelige mange gråspurve på loftet  :P

Jeg skal nok få fikset den priktest  :-[

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #7 Dato: 31 Juli , 2012, 23:10 »
Fodrer du med det samme foder ved dem alle, eller er det specielt til netop kyllerne? Startfoder støver jo da lidt mere..
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 31 Juli , 2012, 23:44 »
Du har ret i kyllingestart støver, det jeg bruger er nu i pilleform, men der er osse pulver i. Jeg synes nu hønsene støver mest. De er fyldt med hvide fnug... derfor tænker jeg de måske er på et stadie hvor de skifter et eller andet fjersnuller  ???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 01 August , 2012, 00:14 »
@Karina

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der skaber din reaktion, men deler gerne egne erfaringer.

Jeg kan ikke sove med puder/dyner indeholdende fjer. Jeg vågner op med mega røde og hævede øjne.
Jeg har altid haft problemer med støv fra heste. I starten skulle jeg næsten blot se en hest på TV  ;D

Jeg tager hver morgen 1 Mildin (10mg) tablet, og klarer snildt alt omkring fjerkræ (dog uden at sove i deres fjer). Mens vi havde heste gik det også fint, blot jeg ikke skulle deltage i strigling eller andet der frigav for meget hestestøv. Jeg kunne godt klappe en hest, men skulle så gå direkte ind og vaske hænder, for at undgå en allergisk reaktion.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 August , 2012, 00:15 »
Hmmm.... Er det noget nyopstået hos dig ?
Nu ved jeg jo at du har behandlet høns og omgivelser med noget kradsbørstigt noget imod utøj så måske er det i virkeligheden det kemiske du reagerer imod.

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 August , 2012, 00:23 »
Jeg oplevede noget lignende det du beskriver.Efter et par dage fandt jeg ud af at det var klækket edderkopper lige i døren til hønsehuset. Der kriblede små bitte nærmest usynlige edderkopper på mig, sås kun med læsebriller på... Måske det kunne være noget lignende. Mine forsvandt efter en uges tid og rengøring af døråbningen....

Men ellers lyder det som om du skulle kontakte en huslæge....
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 01 August , 2012, 00:36 »
Lene...ingen kemi i stalden, men ellers et godt bud  ;)

Edderkopper er det heller ikke, dem kender jeg godt som babyer.

Det er forholdsvis nyt, som faktisk osse følges lidt med at det klør i øjenkrogen når jeg har med hestene at gøre. Det VED jeg desværre er tegn på allergisk reaktion. Så selvom det ikke er en tanke der kan eksistere, så gør den det naturligvis lidt alligevel... det har det jo med at følges ad... blir man først sensitiv så udvikler det sig.

Jeg er glad for Erik, at høre du kan klare dig med medicin. Symptomerne ligner jo ikke overhovedet hinanden, så jeg håber ikke jeg er ramt af allergi.

Måske bare noget snuller fra fjerene i luften som jeg får hvirvlet op, og som jo forsvinder når de blir voksne! nemli...BASTA!  <A

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 August , 2012, 07:19 »
Måske bare noget snuller fra fjerene i luften som jeg får hvirvlet op, og som jo forsvinder når de blir voksne! nemli...BASTA!  <A

Det tror jeg du har ret i, for man kan altså ikke være allergisk over for fjerkræ.  <A
 *f

Jeg har det nu også sådan ind imellem når jeg går derovre fra. Men det forsvinder igen når jeg har muget alt ud og jeg har også kyllingerne mistænkt for det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 August , 2012, 08:11 »
Sorry....

Min mand er super allergisk over for marsvin. Vi oplever ofte, at han reagere på samme måde i rum, hvor der har været marsvin også selvom marsvinet forlængst er væk.

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.