Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål vedr. Skruk  (Læst 7291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
Spørgsmål vedr. Skruk
« Dato: 30 Juli , 2012, 07:53 »
Jeg har en lille araucana som ligger på 6 æg, dvs det ene er væk, så det må være gået i stykker. Vi har netop været på ferie 14 dage, men hjemme hver dag, dog har jeg ikke kunnet komme til at tjekke ægger dag, da hun er ret aggressiv. I går kunne jeg komme til og kunne se der var 9 æg, altså er der kommet 4 mere til, som jo ikke klækker, men da mine markeringer nærmest er ruget af æggene, turde jeg ikke risikere at smide rugede æg væk, i morgen er der nemlig gået 21 dage.
Mit store spørgsmål er, hvad jeg gør, hvis ikke der kommer nogen kyllinger, min ældste og overgangen, er nemlig ret gammel, så hans skæbne afhænger lidt af resultatet, da jeg er i tvivl om han stadig befrugter æggene. Men hvad stiller jeg op med skrukken? Skal jeg importere kyllinger til hende eller kam hun klare tre uger mere med importerede æg?
Hun ligger ien lille redekasse til vejrs, så jeg regner med at flytte hende når den første kylling (forhåbentlig ) kommer ud...
Spændende, det er vores første skruk..
Mvh. Bakkebo
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål vedr. Skruk
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2012, 09:12 »
Hvis hun ikke er mærket af at ligge skruk (mager), så kan hun godt blive på de resterende æg. Husk at fjerne kyllingen, ellers går hun af reden efter nogen dage.
Du kan jo også sætte daggamle kyllinger til skrukken, og så kan hun jo også beholde den kylling der snart kommer ud af ægget.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2012, 14:15 »
Tak for svar, indtil videre er der ikke sket noget, men giver den lige chancen til i morgen, ellers har jeg bestemt vi prøver en gang til med friske æg. Nogen af æggene lyder/ føles lidt underlige når man "ryster" lidt med dem, men skulle de ikke begynde at pippe når det i dag er 21 dagen??? Er så spændt men også skeptisk, har ikke en helt god fornemmelse, men måske er jeg bare for pylleret:-)
Nogen gode råd til hvordan jeg finder ud af om der er kyllinger på vej - altså ud over venten????
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2012, 21:28 »
Vær tålmodig og vent et par dage endnu  :police:. Uha, det er svært, men er der klækkeklare kyllinger er det skisme ærgeligt at have kasseret dem  ;)
Det er ikke sikkert du kan høre dem pippe. Mine har jeg først hørt når de havde lavet stjerner i skallen.
Hvis du vil kan du lyse æggene og se om der er liv  *k
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 August , 2012, 08:10 »
Må man godt lyse æg så tæt på en klækning?
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 01 August , 2012, 09:23 »
Må man godt lyse æg så tæt på en klækning?

Jeg synes, at du skal lade dem være for nu
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 August , 2012, 09:35 »
Det bedste er at lade dem være i fred  ::) ingen tvivl om det. Men da vi havde været væk i et døgn, og kom hjem til en skruk som var rendt af reden, lyste jeg de 2 æg som var tilbage. Da jeg kunne se bevægelse i det ene, lagde jeg begge æg i vores rugemaskine, og fik yderligere 2 kyllinger  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 August , 2012, 11:46 »
Dag 22, intet nyt! Bliver nødt til at flytte hende til andet bur, da vi er væk en dag og jeg ikke vil risikere hun får kyllinger oppe i redekassen, uden jeg er der. Så ny flyttes hun til fint kaninbur med reden og æg. Er hun stadig skruk i morgen efter flytning lægger jeg nye rugeæg under hende, så prøver vi igen. Det kan jo også være der sker noget i dag, men jeg tror ikke helt på det...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
Hjælp!
« Svar #8 Dato: 03 August , 2012, 15:53 »
Nå, i dag på 24 dagen, vi kom hjem, skruk gået af rede, ingen æg klækket, projekt kyllinger opgivet. Vi besluttede så at slå et par æg ud for at se, om de overhovedet var befrugtede - det var de. Ærgerligt, fostre i forskellige stadier, men ny kommer det underlige. I det ene lå en levende kylling, ser færdig ud, pipper mv... Åh nej. I en fart har vi rigget varmelampe til og eksskrukken går rundt i buret også, men har ingen interesse for ægget.
Jeg ved kyllinger kan forbløde og sjældent klarer sig efter sådan en omgang, men vi gør forsøget... Hvorfor i alverden kom den ikke ud for flere dage siden? Vi har ladet den blive i resten af ægget, pt ligger den og pipper og bevæger sig!
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 August , 2012, 16:07 »
Lyder som en hård start for den lille kylling.

Håber der er håb for den endnu.
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 August , 2012, 18:55 »
Den er nu ude af ægget, tumler lidt rundt, så overraskende godt indtil videre... Hvornår begynder en kylling at søge føde????
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 August , 2012, 19:25 »
Det jeg har læst er at de første døgn skal have adgang til vand som de ikke kan drukne i. Og så der efter adgang til undulat foder..

Efter 3 dag så revet rulerødder vist også ok?

Men jeg er helt ny det var bare et hint nu ellers prøv i søge feltet og skriv kyllinge foder....

Godt den har det godt
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 August , 2012, 07:37 »
Against All odds... Lille kylling stadig i live, drikker vand og ser godt ud. Er under varmelampe da der ingen mor er, men nu må jeg vist få anskaffet lidt flere små kyllinger, så den ikke er Palle alene i verden. Det er jo også noget af en energisluger sådan en varmelampe, så nu vil jeg på jagt efter daggamle kyllinger!
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 August , 2012, 07:55 »
God ide /o

Held og lykke
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 04 August , 2012, 07:59 »
Against All odds... Lille kylling stadig i live, drikker vand og ser godt ud. Er under varmelampe da der ingen mor er, men nu må jeg vist få anskaffet lidt flere små kyllinger, så den ikke er Palle alene i verden. Det er jo også noget af en energisluger sådan en varmelampe, så nu vil jeg på jagt efter daggamle kyllinger!

Ja - skynd dig at få fat i nogle legekammerater til den lille overlever - det er ikke godt for den at være alene.

Jeg ønsker alt godt for den lille kæmper og stort  *b til dig, fordi du reddede dens liv.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14