Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af hane til blandet hønseflok?  (Læst 7439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Valg af hane til blandet hønseflok?
« Dato: 28 Juli , 2012, 13:51 »
Vi skal flytte og det nye sted giver mulighed for at holde en hane. Nu er spørgsmålet bare hvilken hane? Vores hønseflok er meget blandet og hanen skal gerne kunne passe i størrelsen til dem alle, så ingen kommer til skade. Men jeg vil gerne kunne lave slagtekyllinger, så en meget lille hane har ingen interesse.

Hvilke høns vi har kan ses i min hilsen nedenfor denne besked.

Vi vil beholde La Bresse hønekyllingen og ind til videre de to Landhønseblandingshønekyllinger, de sidstnævnte er dog for flyvske efter min smag, så med tiden, når de har fået sul på kroppen, så ryger de i gryden.

Jeg har overvejet at beholde en af La Bresse hanekyllingerne og lade ham vokse op som hane i hønsegården, jeg er bare i tvivl om han er for stor til de mindste høner? Jeg ved heller ikke om jeg bryder mig om deres temperament. Jeg kan enormt godt lide mine Lohmann, RIR, Araucana og Brahmakylling for deres tillidsfulde og rolige opførsel, hvilket mine La Bresse ikke har noget af. Rolig hønseopførsel vil jeg også gerne have, da jeg har små børn, som ikke altid forstår at bevæge sig roligt i hønsenes nærhed og jeg gider ikke have høns der flagre forvildet rundt pga et løbende barn eller pludselig vildt baskende arme.

Hvis jeg ikke vil beholde La Bresse hanen, hvilken race ville så kunne passe til mine høner? Jeg er ikke interesseret i kun at have en slags hønserace i hønsegården, da jeg synes det er sjovt at have forskellige høns. Jeg vil også med tiden gerne prøve nogle flere hønseracer af i mellemstørrelsen og store størrelser, men det bliver nok efter tilfældighedsprincippet = behov for nye høns/hvad der er tilgængeligt på behovstidspunktet. Men sikkert er, at jeg gerne vil have større høner i hønsegården end dem jeg har nu, dog elsker jeg mine Araucanas skønne sind, så et par stykker af dem vil jeg gerne beholde.

Jeg har søgt efter tråde omkring hanestørrelse kontra hønestørrelse, men er stadigvæk i tvivl om hvilke racer der kan bruges lige netop i forhold til min nuværende hønesammensætning.
Venlig hilsen
Liv

Offline mikkel andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
    • www.nfdb.dk
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2012, 14:37 »
Stor orpington er et sikkert valg hvergang, og pragtfuldt kød.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2012, 14:50 »
En Orpington hane er måske ikke lige det bedste til Araucana høner som Liv har.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2012, 15:04 »
Det kommer også an på antallet af høner om hvor stor hanen kan være. For hvis han har rigeligt at se til bliver hver enkel høne ikke så hårdt presset, som hvis det var nogle få stykker. Hvis du vælger en hane som Orpington eller noget i samme vægtklasse skal du nok minimum have 10 høner eller flere for at være sikker på at han ikke træder dem for hårdt og for mange gange.
Jeg vil personligt sige at en rolig hane har meget indflydelse på flokkens struktur og de kommene kyllingers temperament. Derfor kunne det godt være en god ide at bruge sådan en om ikke andet som plejefar for at præge de kommende avlshøner.
Du kunne også bruge en La Bresse hvilket heller ikke ville været dårligt kød og ægmæssigt og ville nok hjælpe en del på størrelsen af kyllingerne, så du måske kan bruge en endnu større hane næste gang. Ellers få en dejlig rolig og tam skruk til at passe dem. Det kan også hjælpe på deres sky natur.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2012, 17:06 »
Tja, hvis det skal være en Orpington, så skal jeg ud og have fat i mindst 4 nye høner, da en af Araucanaerne står til at blive slagtet sammen med blandingskyllingerne, da hun synes hun skal være skruk hele tiden, men ikke kan finde ud af det. Det nye hønsehus kan godt rumme så mange høns og to skrukker med kyllinger om foråret. Det kræver vidst bare et par flittige æggetyve, for at kunne komme af med alle de æg vi ville få. Vi kan jo fint klare os med de ca 3 æg vi får fra vores nuværende æggelæggende høns om dagen. 

Jeg har to rigtig gode skrukker, den mest tamme (Araucana) har gået med blandingskyllingerne, hvor størstedelen er blevet meget tamme, dog ikke dem der har landhønseblod i sig. Den mindre tamme, men meget store, rolige og dygtige skruk (RIR), har La Bresse kyllingerne, som ikke er tamme overhovedet, men hun har også en Brahma, som er meget rolig og tam. Desværre er det vidst en hane, så vidt min fornemmelse er rigtig. En Brahmahane er nok desværre alt for stor til mine høns, suk, den skønne kylling ville jeg gerne beholde!

Men måske kunne jeg gøre som du foreslår Frank, og beholde en af La Bresse hanerne og beholde hønekyllingerne efter ham og derefter få en større hane næste efterår, hvis jeg ikke bryder mig om ham. Det kunne godt være en brugbar plan. Så kan min superskruk, få æg af egen avl og min RIR kunne få rugeæg eller daggamle kyllinger af en større og roligere race.
Venlig hilsen
Liv

Offline Mette Juul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2012, 19:13 »
Hej Liv

Til mine araucana her jeg en dværg orpington hane. Han er lidt større en hønsene og passer fint. Kyllingerne fra de to racer er meget rolige og nysgerrige. De ser sjove ud med den fyldige orpington krop og den lille top på hovedet fra araucana.

mette

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2012, 22:40 »
Tror da ikke at en Brahma i vore dage bliver større end Orpington, så det er nok noget af det samme, som gælder ved disse.

Ellers kan du prøve at se hvordan det går og hvis det ser ud til at han er for hård ved hønerne må han jo isoleres fra dem et stykke tid eventuelt med et par høner der godt kan.
Du kan jo også sy rygdækner til dine høner og det vil nok også hjælpe på det.

Nu må du se hvad du beslutter dig for om ikke andet hvis det går galt kan du sige at forsøget mislykkedes og du kan spise dig ud af det og starte for ny.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2012, 22:54 »
Altså Marankød smager fantastisk. :) Jeg har den sødeste søde maranhanekylling som bare kan det der med børn... han kommer altid hen og hilser og som du kan se på billedet så hygger han både på skulder og i Sofa :) ham må du få for at redde hans liv... :) min datter ville blive så glad hvis han fik lov at leve, han er som det ses favoritten men også eneste maran i flokken og da avlen siger gul dværgwyandotte så er han lidt i vejen og dømt til øksen.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2012, 23:42 »
Det var da en tilbud der ville noget. Så kan du også få sjove ægfarver udover en god kødkvalitet og han vil nok fint passe til din høneflok.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2012, 11:48 »
@Wanda

Ja, det er virkeligt et tilbud der vil noget!!! Sådan en sød og tam hane vil være stor fornøjelse at have! Vi vil med glæde give din maranhanekylling et hyggeligt hønseliv hos os.

Vi flytter weekenden efter forumdagen til det nye hus, som ikke ligger så langt fra Peter Agger. Jeg mener at have læst at du deltager i forumdagen, og jeg havde tænkt på at komme forbi et par timer med familien, så måske kunne vi overtage ham den dag? Vi har tænkt os at flytte alle hønsene den weekend, hvor forumdagen foregår alligevel. Så det er vel heller ikke et dårligt tidspunkt at sætte en hane ind i flokken på?

Vi har mulighed for at lave en hønsegård med hus til vores 6 meget store blandingshanekyllinger, som skal slagtes omkring d. 1 oktober, som jeg ikke tror din hanekylling ville bryde sig om at blive sat sammen med  :o, det er et hus og en gård, som vi havde tænkt os at bygge alligevel for at kunne bruge det som skrukhus og hanekyllingopfodringssted. Måske er de 3 La Bresse hanekyllinger også store nok til at komme i hanekyllingegård på det tidspunkt, så din hane kun skulle have med hønerne at gøre.

Hvor gammel er han? Kan han klare at blive sat sammen med hønsene uden at have en "ven" han kender med? Det med ikke at sætte én ny høne ind i en etableret flok er jo ellers det man siger man ikke skal gøre i forhold til sammenføring af høns, men gælder det også for en hane(kylling)? Ville det hjælpe, hvis jeg prøvede at skaffe et par hønikker af en mellemstor eller stor race på nogenlunde hans alder, som også kunne sættes ind i flokken sammen med ham, så han ikke var ene om at være ny?
Venlig hilsen
Liv

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #10 Dato: 29 Juli , 2012, 14:33 »
Hej Liv

Du kan tro min datter jublede da hun hørte at Quasimodo  kommer til at overleve, og så endda i et hjem med børn :) Han hedder Quasimodo  fordi han har en pukkel på ryggen. ;) da han var helt ny i verden fik han en skade på det ene ben og jeg tror puklen stammer derfra... den har absolut ingen betydning han går og løber helt normalt og tager gerne turen over det lave hegn en gang  i mellem :)
Han er marts/april kan ikke helt huske hvornår. Han var enebarn i nogle dage, så det er nok derfor han er blevet som han er, for en enekylling får jo særbeføjelser ;)
Jeg tror heller ikke det er godt at sætte ham ind til andre pubertetshaner, dels bliver han nok hakket og dels kan dine haner pludselig opdage at de skal slås ;)
Han skal nok klare sig, hvis han føler sig usikker kommer han bare hen til jer og vil tages op ;)
Vi tager ham med til forumdagen :)
Og igen et kæmpe tak fra Yazmin, min datter... hun fik helt tårer i øjnene da hun hørte at han får lov at leve :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #11 Dato: 29 Juli , 2012, 15:28 »
Min store søn på 4½ synes det er vildt sejt med en hane, der gerne vil og holdes i armene. Vi har høner, der ikke går væk, når man aer dem forsigtigt på ryggen, men vi har ingen, der ikke har noget i mod at blive løftet op og holdt i armene.

Han synes Quasimodo skal have kyllinger med vores Araucanaer Robin og Regnorm samt med vores RIR Tuttelut, for de er vores mest søde høns, så når Robin eller Tuttelut lægger sig skruk næste år, så må deres æg have første rang  /o

At han har en pukkel på ryggen gør os ingenting, da vi jo ikke laver raceavl. Bare han har det godt og ingen smerter har, så er det fint. Her gælder første udvælgelse hønsenes sind og så bygger vi lidt størrelse på flokken med tiden.
Venlig hilsen
Liv

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #12 Dato: 29 Juli , 2012, 16:19 »
Og når så robins hønekyllinger begynder at ligge æg så får han soldatergrønne æg til madpakken :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #13 Dato: 29 Juli , 2012, 19:01 »
Heller ikke dårligt  /o
Venlig hilsen
Liv

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Valg af hane til blandet hønseflok?
« Svar #14 Dato: 08 August , 2012, 20:35 »
ADVARSEL til Liv

Quasimodo har fået nykker... hver morgen sidder jeg ude i min havestol under parasolen med min kop kaffe.... fluks kommer Quasimodo og hopper op på mit skød. Har FORVENTER han et par rosiner, ellers begynder han at nappe lidt i ens læber eller piller knapper af ens natskjorte. Får han rosiner derimod spiser han lystigt dem og ligger sig bagefter til at sove lidt :) Han vader ind i huset og har ikke i sinde at gå ud igen uden brok. :) Det er dog lidt fint han kommer ind og rydder lidt op efter Papegøjen :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.