Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orm  (Læst 4886 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rune A

• Passiv bruger
Orm
« Dato: 26 Juli , 2012, 21:00 »
Jeg har netop opdaget nogle små (max 1 cm) meget tynde sprællende orm i en fris klat fra en af mine eller sunde og raske dværgwyandotter. Er der nogen der ved om det er noget jeg bør tage mig af?

Hønsene går fit i haven og jeg vlil jo nødigt have, at hele familien bliver smittet med orm...
Rune

1,7 agerhønefarvede dværgwyandotter

karina dj

• Gæst
Sv: Orm
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2012, 21:57 »
HVOR frisk var klatten?

Fordi her klækker fluelarverne rekordhurtigt i den varme vi har!  ;)

Offline Rune A

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2012, 22:23 »
Helt frisk. Få sekunder...
Rune

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2012, 22:40 »
hmmm...ok så...pas!

Jeg behandlede engang mine for spoleorm, fordi jeg opdagede ungdyrene havde dem da jeg slagtede. Så aldrig en eneste orm i klatterne. Da jeg så snakkede med dyrlægen om ormekur, sagde han at alle høns havde orm, særligt ungdyr. Ældre høns har oparbejdet modstandsdygtighed. Det har jeg siden brugt lidt som rettesnor, men ville til enhver tid aflevere en klat hos dyrlægen, hvis jeg så der var orm i der ikke skulle være  ;)

Det er ikke så dyrt at få lavet en gødningsprøve, og derfra kan man jo bestille en ormekur, istedet for at komme til en dyr konsultation med sine høns... Det dumme ved den nemmest tilgængelige ormekur (panacur) er, at der er 6-30 dages tilbageholdelse på æg, alt efter hvilken dyrlæge du spør  :P

Offline Rune A

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2012, 08:25 »
Tak for det Karina. Jeg tror jeg vil se tiden lidt an - hønsene har det godt og klatterne ser også normale ud, altså bortset fra et par orme i ny og næ. Fortsætter det må jeg til lægen med en klat  ;)
Rune

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2012, 08:36 »
Velbekomme da... der er helt sikkert andre der gør anderledes, det her er jo bare hvordan jeg gør  ;)

Håber du ikke skal slås med orm, men det er trods alt nemmere at ha med at gøre end både blodmider og lopper, som jo osse tærer på dyrene...

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2012, 09:10 »
Jeg behandler mine høns for orm, når jeg ser orm. Jeg er lidt hys ved tanken om at der kan komme orm i æggene  <R
http://www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Veterinaere-forhold/Konsumaegsproduktion/Sider/Indvoldsparasitter_i_fjerkrae_Et_overset.aspx
I naturen vil man sikkert også finde orm hos vildtlevende høns, men i hønsegårde og hønsehuse er smittepresset meget større.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Rune A

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2012, 09:12 »
Hej Lotte

Hvad behandler du med?
Rune

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2012, 09:16 »
Føj der er mange spoleorm på det billede  :o  ...jeg fandt kun et par stykker heldigvis!

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2012, 09:29 »
Jeg har brugt Flubenol, men det fåes kun i 2 kg!! Verminator findes i 5 x 100g http://www.vepps.dk/Soeg/VisProduktinformation.aspx?ProduktID=958
Begge dele er receptpligtige og du skal kontakte en dyrlæge.
Der findes også Panacur, men der er længere tilbageholdesestid på slagtning og æg.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2012, 21:25 »
Bjarne i Hårlev sender Flubenol i den dosis du skal bruge. Jeg har lige fået til mine høns.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns