Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vandplanter istedet forplanter  (Læst 2701 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Vandplanter istedet forplanter
« Svar #15 Dato: 24 Juli , 2012, 12:09 »
De skal ind om vinteren, slørhaler er ikke vinter hådføre. Det vil være en dårlig ide at bruge guldfisk i så lidt vand, de vil også være hårde ved planterne og det ønsker man jo ikke.

Man kan også bruge andre fisk i baljerne, især hvis de står i drivhuset. Endler´s guppy er en farvestrålende og mere hårdfør guppy vildart, almindelig neon(ikke den mere farvestrålende rød neon), hvid skybjerg fisk, kobberpansermaller. Makropoder(en labyrintfisk fra Asien). Akvariebutikken vil nok sige nej, men er vandet lunt nok, omkring 20 grader vil de nævnte arter trives fint. De SKAL ind om vinteren :)

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 24 Juli , 2012, 12:13 »
Man kan måske lede vandet igennem en afdeling med piletræer, de renser vandet, på fantastisk vis.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ncj

• Bruger
« Svar #17 Dato: 24 Juli , 2012, 12:59 »
Johannes nævnte fisk klarer sig udmærket ved 20 gr. jeg kan tilføje platy og kobberpansermaller.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline ncj

• Bruger
« Svar #18 Dato: 24 Juli , 2012, 13:04 »
Jeg kan se at kobberpanserne var nævnt ;D
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline ghj

• Passiv bruger
  • En smugle tosset er man vel altid...
« Svar #19 Dato: 24 Juli , 2012, 14:17 »
Super fed ide,jeg vil så gerne have vand i haven men har ikke råd til at lave en dam,men det med baljerne er da en rigtig god ide og måske lave et lille bed rundt om... Tænke tænke tænke   ;D
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #20 Dato: 25 Juli , 2012, 21:51 »
Det glæder mig at se jeres interesse for, og gode spørgsmål til min lille nichehobby, vandplantekultur :)Det kan endnu engang kun anbefales.

Med hensyn til fisk:

Jeg er ikke den store fiskeekspert, men kan fortælle lidt om min egne erfaringer:
I første omgang havde jeg bare ganske almindelige små skaller ol. fra den nærmese lille sø. De havde den fordel, at når de blev for store satte jeg dem bare tilbage igen, hvor de kom fra. Det samme kan man ikke med slørhaler og guldfisk uden et begå såkaldt "fauanforfalskning".
Mine slørhaler kan ganske rigtigt ikke overvintre i sådan et kar, der vil bundfryse i den slags vintre, vi lige har haft to af i rap! Derfor har jeg dem i et kar i drivhuset, som jeg har isoleret om vinteren og opvarmet til minimum 5-10 grader. Det er nok til koldtvandsfisk. Man kan også tage slørhalerne indedørs.

Med hensyn til slørhaler skal man huske på, at de blot er "vanskabte" guldfisk, der med tiden bliver store, ca 20 centimeter og de kan blive 20-30 år! Derfor hører de selvsagt ikke hjemme i de torturkamre, der populært kaldes en "guldfiskebowle". I sådan en dør de langsomt men sikkert.

I drivhuset har jeg guppyer i den store balje med tropiske åkander. Jeg tror de trives, da ungerne vokser ret hurtigt. Men de skal selvfølgelig også ind til efteråret.

Jeg har ikke selv haft skybjergfisk,men de lyder som ret velegnende, både når det gælder størrelse og tolerance overfor temperaturudsving. Men det lyder som om andre har mere forstand på det :D I så fald vil ja gerne høre om efaringer med disse og andre fisk.

Med hensyn til solcellepumper: Jeg ved ikke om man må linke til virksomheder her på Forum, eller om det er at betragte som skjult reklame, men jeg kan sige, at jeg købte min pumpe hos noget der hedder energikompagniet, og jeg har givet ca 600 kroner for den.

Og husk: Ingen springvand i nærheden af åkander! Bladene kan ikke tåle vandpjaskeriet, og den går langsomt ud.

Held og lykke til jer der gør forsøget /o

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #21 Dato: 25 Juli , 2012, 22:27 »
Du må godt linke, så smid det bare efter os. Jeg er virkelig hooked på ide'en.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #22 Dato: 25 Juli , 2012, 23:12 »
og pludselig ved jeg hvad jeg skal med den store murebalje :) har også en af de der formstøbte bassiner som bare venter på at blive sat op.... det ser kæmpe godt ud det du har Margrethe... tror jeg skal igang med lidt gravearbejde og sager rundt om drivhuset, men måske jeg skal slagte min udbryder moskus and først ;) ellers er der vist hverken fisk eller planter ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #23 Dato: 25 Juli , 2012, 23:16 »
og pludselig ved jeg hvad jeg skal med den store murebalje :) har også en af de der formstøbte bassiner som bare venter på at blive sat op.... det ser kæmpe godt ud det du har Margrethe... tror jeg skal igang med lidt gravearbejde og sager rundt om drivhuset, men måske jeg skal slagte min udbryder moskus and først ;) ellers er der vist hverken fisk eller planter ;)

;D ;D ;D Med min korte, men temmelig intensive erfaring med Moskus, tror jeg du har heeelt ret....

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #24 Dato: 25 Juli , 2012, 23:20 »
energikompagniet.dk

solkraft.dk

De har solceller i mere humane størrelser,  til os der måske ikke liiige står og mangler et solcelleanlæg, der er beregnet til at forsyne en halv storby.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 27 Juli , 2012, 21:15 »
Se hvad jeg har lavet idag. :) har købt 5 plattyer og 6 guppyer som ligenu holder fest over den megen plads :) jeg har også lige været nede i åen og hente lidt vandplanter ud over de (dyrt) indkøbte på billedet. det var lige noget fiskene kunne lide, tænker der er en masse lækre sager at smager på på sådanne åplanter :) har slæbt tonstunge marksten til at støtte kanten på bassinet da det kun er gravet lidt ned (ville gerne have det lidt op over jorden)
har brugt det meste af aftenen på at sidde og glo ned i vandet på fisk og planter, og på den nye fine hawaiiblomst :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #26 Dato: 27 Juli , 2012, 21:42 »
Deeejligt Wanda- er det et soppebassin til børn?

Guppyer kaldes forresten også millionfisk, fordi de formerer sig som sindssyge. Det samme gør platy :laugh:
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #27 Dato: 27 Juli , 2012, 21:46 »
Jeg synes du er dygtig Wanda  /o det ser duper godt ud
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 27 Juli , 2012, 22:03 »
Nej det er sørme et rigtig formstøbt bassin :) det stod på gården hvor vi boede... besluttede med mig selv at det var mit og ikke kreditforeningens :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 27 Juli , 2012, 22:05 »
Og ja både guppy og platty formerer sig godt og de æder ders yngel lige så raskt de kommer ud :D men måske man i vinterhalvåret når de går inde kan nå og rede nogle stykker :) Dyrehandleren sagde i øvrigt ganske som Margtehe sagde at de ikke ville anbefale at have dem udenfor, men han var dog meget interesseret i at høre hvordan det gik ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.