Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Andeæg og holdbarhed.  (Læst 3826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna K.

• Passiv bruger
    • Nanna og Pers hjemmeside
Andeæg og holdbarhed.
« Dato: 18 Juli , 2012, 16:43 »
Efter vi har fået løbeænder, hvoraf 2 er gamle nok til trofast at lægge et æg næsten hver eneste dag, - vil vi jo gerne have glæde af æggene.
Vi har mange hønseæg og kender holdbarheden på disse. Men andeæg? Hvor længe kan de holde sig?

Vi har hørt 1 uge, hvilket virker som meget kort tid!

En anden  ;) ting, hvad gør vi med snavsede æg som ikke er så lækre at lægge i køleskab! Vores ænder bliver ikke lukket ind, da vi ikke har problemer med ræven. Den ene and lægger ægget på græs, - fint og rent. Men den anden har sin rede mellem min lavendler. Det er ok, men det bliver altså nusset. Kan vi skylle det uden at ødelægge holdbarhed?
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Andeæg og holdbarhed.
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2012, 16:50 »
En tommelfinger regel mht. ægs holdbarhed til ruge brug, er at prøve at se på det antal arten har i reden under naturlige forhold, når rugning påbegyndes.
Visse fasan arter lægger kun f.eks. et par æg, og her er holdbarheden kun få dage.
Moskus kan sagtens have en rede med 22 æg i, her kan man godt samle i 3 uger, det har jeg ofte praktiseret, med godt resultat.

Offline Nanna K.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2012, 18:24 »
Kan jeg udlede af dit svar, at vi fint kan have andeæg i køleskab til spisebrug i op mod feks. 14 dage, og de stadig vil være fine til madlavning / bagning!
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2012, 19:22 »
Hej Nanna!
Jeg har forældrene til de fleste af dine ænder ;) og det er ikke alle æggene, vi har lagt i rugemaskinen! Jeg har med stor fornøjelse brugt æg, som er op mod 3 uger gamle. Er du i tvivl, så slå hul på det over et glas eller en skål, som ikke lige er den, der skal bages i eller andet. Hvis ægget lugter fint, fejler det ikke noget!
Husk bare (kender du sikkert) at andeæg har en lidt anderledes duft end hønseæg.
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Nanna K.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2012, 19:31 »
Hej Gitte. Det er jeg glad for at høre. Nu kan jeg trygt samle andeæg til min næste gammeldags sandkage, uden at være ængstelig for æggenes holdbarhed.
Hvilken god ide - at tjekke ved at bruge duften som pejling.

Var lige udenfor ændernes tilgængelige område for lidt siden her i regnen, og - advr - det vrimlede med dræbersnegle! Så kunne man virkelig se hvilken fremragende arbejde de gør. Og æggene - de smager skønt.
Glæder mig til dem fra dig også begynder at lægge æg.