Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke regnvand til høns  (Læst 9294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kiboje

• Passiv bruger
Ikke regnvand til høns
« Dato: 18 Juli , 2012, 15:10 »
Hej. ;)

Dette er ikke en and.

Hvorfor må høns ikke få regnvand? Har det noget med luft forurening at gøre? ???

Det er jo ellers, dejlig "blødt" vand.

Jeg har læst et eller andet sted, på dette dejlige forum, at det er no go /d

Og jeg tror at, jeg skal have et "filter" på min gamle fars røverhistoríer ;)

Tak for alle de gode svar.  /o ;)
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2012, 20:46 Fra kiboje »
Med venlig hilsen

kiboje

Offline VibekePie

• Passiv bruger
Sv: Ikke regnvand til høns
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2012, 16:08 »
Øhhhh, hvad drikker de i naturen......hmmm regnvand ?

Hører gerne argumenterne imod det.

hilsen Vibeke

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2012, 16:29 »
Selvfølgelig kan fjerkræ sagtens tåle regnvand. Men der hvor problemet opstår, er når man følger reglerne i Bekendtgørelse om fugleinfluenza, hvor der bl.a. står at læse:
Fjerkræ må ikke have adgang til opsamlet regnvand, som vilde fulge har adgang til.
Om det så er Ok at tildele det inde i hønsehuset, hvor vilde fugle ingen adgang har, er nok et spørgsmål af de helt store. For inden opsamlingen af dette regnvand havde vilde fugle måske adgang til vandet, og så er det altså ikke lovligt.

Men tåle det, det kan fjerkræet...   Men om de så må, er en helt anden sag...
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2012, 16:31 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Stade

• Passiv bruger
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2012, 16:30 »
Det er jo et forbud som er udstedt af Fødevarestyrelsen for at forebygge smitte med diverse sygdomme eks. fugleinfluenza. Eksperter må jo føle sig sikre på at der en forhøjet risiko for bakteriespredning i opsamlet regnvand. Hvad drikker de i naturen siger du... tjaaa nu er vores høns jo ikke vilde høns men tamhøns og vi har dermed et valg. Vi accepterer jo heller ikke at de går med kalkben og andre ting som formodentlig også eksisterer i naturen... så det er vel ikke et særligt godt argument. Kan det håndhæves? Man kan jo gøre sit bedste - det er vel i bund og grund i egen interesse at smitte med sygdomme så vidt muligt undgås.
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2012, 16:44 Fra Stade »
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline Stade

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2012, 16:32 »
Klart at de ikke tager skade hvis vandet ikke er inficeret eller forurenet, men hvordan ved man det med sikkerhed? Jeg bruger frisk vand til mine høns og det ser jeg ikke som noget problem... Om de drikker af en vandpyt eller lignende når de går i haven kan ingen naturligvis kontrollere 100 %.
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2012, 16:52 Fra Stade »
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2012, 19:44 »
Ja, det er jo fordi de vilde fugle skider på dit tag, og dermed ender der en fugleklat i dit regnvand...som med allermindste sandsynlighed indeholder fugleinfluenza... at dine høns render og prikker i vilde fugleklatter på græsplænen er jo samme sag  :P så jeg synes det er et totalt hysterisk indslag fra fødevarestyrelsen. En regel lavet af folk der ikke tænker logisk... sådan meget typisk politisk  ;)

Jeg ville ikke være det mindste bekymret for at vande mine høns med regnvand, og det kan jo være praktisk idet der kan være langt til vand hvor man har sine høns...men så har man jo lige en tønde til opsamling ved taget og kan dermed fylde automaterne vupti  ::)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2012, 20:00 »

Jeg ville ikke være det mindste bekymret for at vande mine høns med regnvand, og det kan jo være praktisk idet der kan være langt til vand hvor man har sine høns...men så har man jo lige en tønde til opsamling ved taget og kan dermed fylde automaterne vupti  ::)

kan godt se det praktiske i og dog....stillestående vand
der hopper jeg fra og giver det til mine Blomster i stedet for :)

Offline Stade

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2012, 20:05 »
Nu synes jeg så at man fuldstændigt undervurderer det faktum at en regnvandtønde i sig selv kan være den rene bakteriebombe og at det derfor tillige frarådes at bruge vandet herfra til at vande grønsager m.v. som spises rå da vandet kan indeholde farlige bakterier uanset efterfølgende skylning i rent vand. Tønden er jo et lukket system som bakterier kan ophobes i til forskel fra din græsplæne - så det kan næppe sammenlignes direkte. Hysterisk eller ej? Det er næppe det regnvand der falder lige nu og efterfølgende bruges "frisk" der er problemet, men stillestående vand med rester af fugleekskrementer, insekter, jord og støv er næppe den mest heldige cocktail at serve for sine fjerkræ. Bakterierne som lever i vandet kan eksempelvis være salmonella og det undgår jeg da helst.- Når temperatuen når op på 20 grader eller mere bliver risikoen endnu større - Her til kommer at campylobacter kan udvikle sig i koldt vand - derfor forbudet som vel stadig er til alles bedste i den sidste ende. Vand din urtehave med regnvandet og giv fjerkræet rent vand :)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2012, 20:08 »
Stade

også derfor kun mine haveblomster får det vand

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 18 Juli , 2012, 20:19 »
Tja, sådan er vi jo så forskellige :) Det ene er heldigvis ikke mere korrekt end det andet  ::)

Mit regnvand når vist aldrig at stå stille længe af gangen, og det er dejligt køligt da det står i skygge... og tønden blir vasket når den ikke ser ren ud  ;)
Ligesåvel bruger jeg det vand der kommer fra vores brønd, som er endnu mere stillestående (og det har det vist været i århundrede med et jævnt tilløb af grundvand) og langt fra hermetisk lukket  <D

Offline Stade

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Juli , 2012, 20:20 »
Det undrer mig bare at folk som ellers går 100 % op i dyrevelfærd og foder (og økologi...) lukker øjnene for at de potentielt hælder bakterier i deres høns - det er jo trods alt ikke kun fugleinfluenza (det er måske det mindste problem...), som er problemet. Det man hælder i hønen har det med at ende i æggene  ;) Nå det var min mening - jeg er ikke mikrobiolog, men prøv at google regnvandstønder og bakterier. Men emnet er jo yderst relevant i hvert fald når man ser ud af mit vindue - regn regn og atter regn  ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 18 Juli , 2012, 20:21 »
Måske handler det bare om at nogen ikke er ligeså bange for bakterier som andre...

Miss Christina

• Gæst
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2012, 20:28 »
stade
det regner da ikke her i lille DK *g

Offline Stade

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Juli , 2012, 20:29 »
Nu blev tråden jo startet som et spørgsmål om hvorfor det ikke er tilladt at give sine fjerkræ opsamlet regnvand og det håber jeg at Kiboje har fået svar på. Om man er til civil ulydighed eller ej er en personlig sag som den enkelte selv må tage ansvar for  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 18 Juli , 2012, 21:38 »
Fjerkræ må ikke have adgang til opsamlet regnvand, som vilde fulge har adgang til.

Et forbud som det er umuligt at overholde, hvis man har ænder og gæs i en naturlig dam eller sø.

Sådant fjerkræ får i øvrigt ikke andet vand end 'opsamlet', stillestående regnvand, og det står længe i 'beholderen'. Som regel flere år, hvor det kan blive udsat for ganske høje temperaturer og masser af direkte sol. (Det sker nok ikke i år).

Ænder og gæs tåler det fint. Jeg ved ikke om høns er sartere.
Mvh
Erik Andersen