Jamen så må jeg ski også hellere lige skrive et par ord.
Først om mig:
Jeg er 55 år, i et forhold på 28. år med 4 børn som resultat. Igennem årene har jeg arbejdet som alt muligt, da jeg er nysgerrig.
Som barnefødt på landet, har jeg haft dyr inde på livet fra før jeg kunne gå, herunder også fjerkræ.
Vi bor på et nedlagt husmandssted, hvor jeg har lavet 2 faste hønsegårde med hver sit hønsehus. I et udhus har jeg lavet et rottesikkert og nogenlunde isoleret rum, med 2 faste store bure der er isoleret. Der har jeg også 4 "kasser" med lys, varme, "automatisk" fodring og drikkeventiler. Dem bruger jeg til kyllinger/ællinger osv, når de har gået i klækkemaskinen 3-4 dage. Klækkemaskinen står på mit kontor sammen med 3 rugemaskiner. Der kan jeg holde øje med udviklingen, og temperatur og luftfugtighed passer ok til rugning.
Det lyder måske lidt voldsomt med 3 rugemaskiner, men det er 2 italienere til 44 æg hver, og en Real til 24 æg. Tit ruger jeg "slanter" ud for lige at se om det kan lade sig gøre, og hvad det er for nogle skabninger der kommer ud

Så ja, jeg er hobbyfjerkræavler, men seriøs omkring det.
Så må vi vel hellere komme omkring besætningen:
Stambesætning:
4+1 Jersey kæmper sort, 4 Moskusand der går sammen med en Rouen andrik, og 12-15 blandede høns til æglægning og sjov i haven.
"børnehaven" i udhuset:
LaBresse, vagtler, Brahma, toppede Hollændere (dværg), og lidt diverse høns
Rugemaskinerne:
Moulard andeæg, Jerseykæmper sorte og hvide, toppede hollændere (dværg), og lidt diverse fra landevejsbod.
Nåja, så er der den naturlige rugemaskine i form af en and der ruger på 12-14 æg.
Det var vist det meste..
Skal vi lige vende om igangværende projekter der kan have fjerkræinteresse, så er jeg ved at lave nogle "manifolde" til de røde drikkeventiler så de kan kobles på en fælles vandforsyning, og så fandt jeg ud af at gæs og ænder giver bedst klækning hvis de ligger på ruller, så jeg er ved at ombygge en automatisk vendehalløj på kina/italiener rugerne til ruller.
Mvh. Claus