Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køn på løbeænder  (Læst 9235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Køn på løbeænder
« Dato: 15 Juli , 2012, 01:55 »
Jeg har jo byttet mig til et par løbeænder og jeg skal da love for de gør det de kom for, nemlig spise snegle. Alle slags glider ned, selv de store ibiriske og dem med huse på kommer ned selvom ænderne kun er ca 2 mdr.

Men......jeg ville gerne have et par stykker mere på et tidspunkt og det skulle jo gerne passe sammen sådan kønsmæssigt.
Så hvordan ser man forskel på ænder og andrik?

På billeder synes jeg de ligner hinanden allesammen. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Bolding

• Passiv bruger
Sv: Køn på løbeænder
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2012, 12:13 »
De er ret gamle før man med sikkerhed kan se forskel. Hannerne får halekrølle når de er omkring 4-5 mdr. Har man begge køn gående kan man muligvis høre forskel. Hunnerne rapper højere og med en mere dyb og hæs stemme.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2012, 13:49 »
Tak for det. Så går der lige lidt endnu før jeg kan finde ud af det. De er kun omkring 2 mdr nu. Den ene er begyndt at rappe, mens den anden kun pipper endnu. Kan man sige noget ud fra det??
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2012, 08:19 »
På vildtfarvede ænder kan man se på næb farven, hvilket køn det er..andrikker har et grønligt næb.. om de gælder for løbeænder (alt efter hvad farve de er), ved jeg ikke.. Men kan fortælle, at jeg har to ællinger pt, hvoraf den ene forælder var vildt farvet, deres næb er helt olivengrønt! De er 4 uger gamle..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2012, 12:50 »
Andrikker holder øje, holder hovedet højt, rapper 'koder' i en sjov, hæs rappen uden ret meget stemme på. Kalder på 'pigerne' med koden: hraaap, hraaap, hraaap. Hvis der er noget, de skal passe lidt på, siger han hrap-hrap, hrap-hrap, hrap-hrap. Og hvis det er rigtig farligt, er koden: hrap-hrap-hrap, hrap-hrap, osv. Jeg har voksne og "ællinger" fra maj, men da ællingerne var små, ca. 3 uger, begyndte jeg at kunne genkende den voksne adfærd.
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2012, 13:17 »
Hmm tak for svar. Jeg må ud og kigge lidt mere på dem. (og lytte) ;)
Mvh Lene

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2012, 20:46 »
Hej Soffy! Hvordan går det? har du været ude og snakke med dine løbeænder i eftermiddag? Hvad si'r de ???
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2012, 10:13 »
Jeg tror måske det er rigtigt at det er to hanner. Måske. De står begge og strækker sig og kigger rundt. Især når jeg eller hundene kommer i nærheden. De skal jo lige se om jeg har snegle med til dem. ;)
Men det er stadig kun den ene der rapper. De skulle jo være iige gamle så den anden burde også kunne nu i stedet for at pippe.

Mht. til næbfarven så er den ene lys med lys næbfarve og den anden mørk grå med mørkegråt/-grønt næb. Ved ikke om det siger noget om kønnet så?
Mvh Lene