Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Race som ikke skrukker  (Læst 7868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
Race som ikke skrukker
« Dato: 10 Juli , 2012, 20:55 »
Uha, jeg er ved at være træt af at mangle æg, fordi damerne hellere vil ligge fladt i reden  ::)
Er der nogen som har forslag til en rolig og gemytlig hønserace, som giver godt med æg ( ikke er vilde med at skrukke  ;) ) . ? ?
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Race som ikke skrukker
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2012, 21:05 »
Ligefrem rolige er braklerne ikke - de er sådan lidt sydspanske i temperamentet og kan lide at flyve lidt, men de lægger dælme mange æg og skrukker ikke! Og så er de kønne at se på!

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Race som ikke skrukker
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2012, 21:06 »
Araucana (tror jeg )
Jeg får troligt et æg om dagen fra hver af damerne. De 1 årige kan dog ind imellem springe en dag over.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2012, 21:16 »
Der var en god artikel, i det nye Grønne Blad ang. Bielefelder!

Der stod de lagde mange æg (230), samt et god slagtedyr... måske var det noget?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2012, 21:20 »
Hej Berit.

Da jeg var barn havde min mor de store welsumer (rust rød)
De ligger store flotte brune æg med prikker. I snit et om dagen i forår/sommer og ca 1 hver anden dag om efterår/vinter.
Vores hegn rundt om haven var 1 meter og de har aldrig været på den forkerte side.
 De var meget tamme. Jeg elskede at susse rundt i villakvarteret med min dukkevogn hvor hanen Karlo fik luftet fjerpragten og sommetider fik en af damerne klemt sig med ned for hun ville da ikke gå glip af noget. Under vognen havde jeg en kurv med overskuds æg som jeg/ vi kørte rundt og solgte til naboer og legekammerates mødre for en krone.
Tilgengæld måtte min mor ud at anskaffe en dværg wernerdot for at få kyller- Hun var en super ruger og kyllingeføre.
Venlig hilsen Janni
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2012, 21:52 »
Ha ha . Skøn historie, Janni. Det kan da være jeg skal ud og lede efter sådan et par welsumer damer  :laugh:
Araucana kunne jeg også godt tænke mig en eller to af, men det skal være fra en rolig stamme. De kyllinger jeg havde var dejlig tamme, men blev så nemt opskræmte, og det synes jeg er ærgeligt. Her er jo børn og hund som løber rundt.  ;)
Bielefelder og brakler må jeg lige søge på, dem aner jeg ikke noget som helst om  ???
Tusind tak for mange gode svar  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
Medlem af Maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2012, 22:23 »
Jeps, store welsumer hvis du har børn og hund.
 Karlo fløj somme tider op og skreg go`morgen på naboens nysatte plankeværk (180cm.) Men en dag blev det Fiffi for meget- ( naboens hund) Fiffi havde et stykke tid været rasende over der pludselig var et plankeværk  i mellem og havde åbenbart følt sig mobbet af Karlo som jo, når det passede ham, fløj der op og så hvad der skete på den anden side. Ihvertfald fik Fiffi skubbet så meget til plankeværket at Karlo mistede balancen og røg ned til Fiffi. Den arme hane fik lidt prygl indtil min far og jeg kom springende til det vi troede var undsætning. Men nej, Karlo hakkede Fiffi så gevaldigt i snuden at Fiffi fra den dag lærte at holde den for sig selv ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2012, 23:18 »
Jeg er din lidelsesfælde, jeg har i alt fire høns som alle skrukker. To som ruger og to som går rundt med kyllinger... :-X
Jeg kan næsten ikke huske hvor godt et hjemmeproduceret og frisklagt æg smager....

Det er fire sussex høner jeg har. To store og to dværg. Jeg købte de små fordi jeg gerne ville have en skruk og jeg havde hørt at de store var svære at få til at skrukke, men det har mine store damer ikke hørt, den ene af dem skrukker for anden gang denne sommer....

Jeg har nu lagt nogle andre æg under skrukkerne bl.a. Nogle arauncana og nogle æg fra min nabos hybrid høns, for han praler af at hans høns lægger et æg hver dag og aldrig skrukker, så det må jeg teste! Hvis det er rigtigt, så tror jeg godt at jeg kan finde plads til sådan en høne her i min hønsegård  ;) så det tester jeg nu i bare desperation over al den skrukken /o

Hvis det ikke lykkes for mig med disse racer, så finder jeg denne tråd frem og tester nogle af de gode råd som du her har fået.

Held og lykke med at vælge den rigtige race for dig, jeg glæder mig til at følge udviklingen hos dig, så fortæl endelig om hvordan det går i fremtiden...

Hilsen Trine

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2012, 02:51 »
Hej
Da vil jeg da slå et slag for Faverolles,mange æg,et super slagte dyr,meget rolig og hyggeligt og det du efterlyser vi siger at en Faverolles der skruker er ingen Faverolles
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline evaamdisen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2012, 08:05 »
Haha, Walter, pas på, hvad du siger! De smukke høns (store laksefarvede faverolles), jeg købte af dig for to somre siden, skrukker gerne og vedholdende. :)

Det gør nu ikke mig noget, de er gode til det, rolige og søde ved kyllingerne.

Hanen, som jeg også købte af dig, er vi utrolig glade for, han er bare så flink og rar.
Med venlig hilsen

Eva Mosegaard Amdisen

1.4 laksefarvede faverolles
0.2 sølvsortrandede wyandotter
0.1 vildtfarvet silkehøne
1.1 islandske heste
1.1 missetat

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2012, 10:15 »
Der kan nok findes undtagelser indenfor alle racer; mine araucana skrukker meget gerne og og gerne flere gange på en sæson ;)

Skrukker New Hampshire? De er flotte, ok slagtedyr og gode til at lægge æg /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline joakim123456789

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2012, 18:13 »
mine "Røde Amerikanere" skrukker aldrig :o dem har jeg haft i Mindst 5 år.
Venlig Hilsen Joakim.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2012, 19:13 »
Hej Eva
Godt at høre du stadig er glad for hønsene,at de skrukker er virkelig en sjældenhed,i al den tid jeg har haft Faverolles er der kun en der har skrukket
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline hlau_99

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 Juli , 2012, 19:19 »
Welsumer, som allerede er nævnt, passer til hvad du efterlyser. En af vores skrukker dog trofast, men det skulle også være en sjældenhed. Og så lægger de nogle fantastiske æg.
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde
6 uspecificerede hvide Sussexkyllinger

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 Juli , 2012, 19:59 »
Jeg har gang i nogle  Araucana æg nu,  *k og så vil jeg se om jeg kan hitte et par welsumer damer og ellers faverolles ... Hmm måske en af hver,  ::) men det kommer an på hvordan de er at få fat i . For jeg kører helt 2 af gangen ind i flokken, for at undgå for mange hug.  ;D
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

Medlem af Maranklub.dk